Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Porsche 911 GT3

43
Gereden: Porsche 911 GT3
Gereden: Porsche 911 GT3Gereden: Porsche 911 GT3Gereden: Porsche 911 GT3Gereden: Porsche 911 GT3Gereden: Porsche 911 GT3Gereden: Porsche 911 GT3Gereden: Porsche 911 GT3Gereden: Porsche 911 GT3Gereden: Porsche 911 GT3Gereden: Porsche 911 GT3Gereden: Porsche 911 GT3Gereden: Porsche 911 GT3Gereden: Porsche 911 GT3Gereden: Porsche 911 GT3
  • Sandor van Es
  • Nieuws
24 juli 2013 om 12:56
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dat was even schrikken. Een PDK-transmissie in de nieuwe Porsche 911 GT3, dat gaat toch ten koste van het puristische karakter van dit icoon? Niet dus. Porsches precisiewapen is sneller en opzwepender dan ooit!

Hoe maak je een auto scherper en sneller? 'Simply add lightness', aldus de gevleugelde uitspraak van wijlen Lotus-oprichter Colin Chapman. Dat is precies wat Porsche met zijn GT3-modellen modellen doet. Ook voor deze vierde generatie is weer op allerlei manieren gewicht bespaard. Dankzij onder meer extra gebruik van aluminium is de carrosserie dertien procent lichter dan die van zijn voorganger. Ook op wielen (1 kilogram per stuk), motor (20,9 kg), uitlaat (2,5 kg), achteras (4 kg) en diverse andere onderdelen werd bespaard. Toch is de GT3 met een leeggewicht van 1.430 kilo een slordige 35 kg zwáárder dan zijn voorganger. Hoe dat komt? "We hebben de besparing benut om een aantal onderdelen toe te voegen die weliswaar meer gewicht op de schaal brengen, maar per saldo méér prestaties opleveren", aldus ontwikkelingschef Uwe Braun. Hij doelt daarmee op de PDK-bak en de achterwielsturing. De rondetijd van 7.25 minuten op de Nordschleife, vijftien seconden sneller dan de vorige GT3, bewijst zijn gelijk.

Als een echte racebak

Maar hoe zit het dan met het gevoel achter het stuur? Nou, om maar met de deur in huis te vallen: de handgeschakelde versnellingsbak kan definitief naar de schroothoop, want de speciaal voor de GT3 doorontwikkelde PDK (Porsche Doppelkupplung) doet echt precies wat jij wilt. Supersnel bovendien, wat in de sportstand bij hogere toerentallen met gewelddadige, sensationele klappen gepaard gaat. Alsof het een echte, sequentiële racebak is waarbij de tandwielen zonder tussenkomst van een koppeling en dus zonder vertraging van verzet wisselen. De reactietijd op de schakelcommando's is bovendien vijftig procent sneller dan die van een reguliere PDK. Zodra je de flippers beroert, schakelt de auto. Zelfs als je met 150 km/h op een scherpe bocht af dendert en maximaal in de remmen gaat; tijdens de tweehonderd testkilometers weigert de PDK niet één keer om terug te schakelen omdat de elektronica het onder die extreme remkrachten niet zou kunnen volgen. Bám-bám-bám, en je gaat van vijf naar twee, alsof je in een raceauto zit.

Aanvallen!

Niet alleen zou je dit met een handbak in de verste verte niet meer kunnen benaderen, je kunt bovendien je handen aan het stuur houden om de bocht aan te vallen. Want tjonge, wat kún je hard de hoek in rammen met de nieuwe GT3. Niet alleen zorgen de grotere spoorbreedte en het gefocuste sportonderstel voor bakken grip en controle, de meesturende achterwielen brengen nog eens extra rust en balans. En bij het insturen extra scherpte, want beneden de 80 km/h sturen ze tegen. Tot ver na het insturen kun je blijven remmen zonder dat de achterkant noemenswaardig nerveus wordt. En als die toch even een stapje opzij zet, volstaat een korte tegenstuurbeweging om 'm weer op te vangen.

Mogelijk de állergrootste attractie ervaar je de bocht uit. Onderdruk de reflex om bij pakweg 7.500 toeren op te schakelen, want dan begint het spektakel van de 3.8 boxermotor pas. Z'n 475 pk's (125 pk per atmosferische liter!) komen bij 8.250 tpm vrij, maar dan nog jankt en sleurt de zescilinder onder oorverdovend gehuil voort. Pas bij 9.000 – je leest het goed: ne-gen-dui-zend! – omwentelingen houdt-ie het voor gezien. De kille cijfers (0-100 km/h in 3,5 seconden, top 317 km/h), hoe indrukwekkend ook, doen geen recht aan het kippenvel dat dit teweeg brengt.

De nieuwe Porsche 911 GT3 is leverbaar vanaf augustus en kost € 195.300.

Een nog veel uitgebreidere test is te lezen in de derde uitgave van GTO, die in de eerste week van oktober in de winkel ligt.

  • Houd me op de hoogte over de Porsche 911
  • Lees meer over supercars en sportscars
Porsche Porsche 911 Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Porsche 911 3.6 Coupé

    Porsche 911 3.6 Coupé

    • 1992
    • 197.376 km

    € 57.964

    Porsche 911 Cabrio 3.6 Carrera 4

    Porsche 911 Cabrio 3.6 Carrera 4

    • 1990
    • 143.072 km

    € 59.964

    Porsche 911 3.6 Coupé Carrera 4S

    Porsche 911 3.6 Coupé Carrera 4S

    • 2002
    • 163.389 km

    € 17.600

Meer Porsche 911 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Porsche 911 (992)

    56
    • 28 april 2022

Lezersreacties (43) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche 911 specificaties
  • Porsche 911 occasions
  • Porsche 911 video's
Advies en informatie
  • Porsche 911 tests
  • Porsche 911 gebruikersreviews
  • Porsche 911 index
PREMIUM
45 jaar Porsche 911 Turbo

45 jaar Porsche 911 Turbo

Het was onvermijdelijk dat de turbotechniek op een dag de atmosferische motor naar de geschiedenisboeken...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera GTS Coupé (2022)

    Porsche 911 Carrera GTS Coupé (2022)

    9
    • 5 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera Coupé (1999)

    Porsche 911 Carrera Coupé (1999)

    10
    • 12 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera T Coupé (2018)

    Porsche 911 Carrera T Coupé (2018)

    4
    • 31 december 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera Coupé (2021)

    Porsche 911 Carrera Coupé (2021)

    34
    • 5 december 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet (2018)

    Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet (2018)

    16
    • 4 november 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 (1969)

    Porsche 911 (1969)

    2
    • 28 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet (1990)

    Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet (1990)

    13
    • 18 mei 2020
meer reviews
Test: Porsche 911 GT3 Touring

Test: Porsche 911 GT3 Touring

12

Voor puristen zal de Porsche 911 GT3 Touring op papier de ultieme auto zijn. Atmosferisch,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5 seconden

    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5...

    92
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911 voor Ken Block

    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911...

    24
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 Sport Classic: 911 Turbo met achterwielaandrijving en handbak

    Porsche 911 Sport Classic: 911 Turbo met...

    81
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Opgehoogde Porsche 911 'Safari' over de Ring

    Opgehoogde Porsche 911 'Safari' over de...

    27
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 (997) - Facelift Friday

    Porsche 911 (997) - Facelift Friday

    86
    • 15 april 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte Porsche 911 in verschillende gedaantes onderweg

    Gefacelifte Porsche 911 in verschillende...

    20
    • 25 maart 2022
  • Achtergrond
    Wat is de turbobadge nog waard bij Porsche?

    Wat is de turbobadge nog waard bij Porsche?

    77
    • 20 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Porsche viert feest met Taycan GTS Hockenheimring Edition

    Porsche viert feest met Taycan GTS Hockenheimring...

    22
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5 seconden

    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5...

    92
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche Taycan Turbo S volgens Mercedes-tuner Brabus

    Porsche Taycan Turbo S volgens Mercedes-tuner...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911 voor Ken Block

    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911...

    24
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance: 1.088 pk sterke EV!

    Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance: 1.088...

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring op

    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring...

    18
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Betrapt: Porsche 718 Spyder RS met 500 pk

    Betrapt: Porsche 718 Spyder RS met 500...

    6
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden