AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Nissan Leaf
55
In het C-segment is Nissan de eerste met een in grote serie te bouwen elektrische auto: de Leaf. In januari 2011 komt de boot uit Japan aan en begint Nissan met uitleveren. Wij konden nu alvast een blokje om met een Leaf uit de voorserie.
De Leaf ziet er zowel vanbinnen als vanbuiten strak vormgegeven uit, maar wetende wat voor techniek er onderhuids aanwezig is, is de auto nog vrij behouden van snit. Qua bediening heeft er in elk geval geen revolutie plaatsgevonden en dat is wel zo makkelijk voor een snelle acceptatie. Het belangrijkste dat je moet weten is dat er geen versnellingspook meer aanwezig is, maar dat je een knop naar D of R moet schuiven om voor- of achteruit te rijden. Da's alles, verder rijdt de Leaf als iedere andere auto. Met een druk op de startknop activeren we de auto en kunnen we gaan. Gehoorzaam gaat de auto er na het intrappen van het stroompedaal vandoor.
Alleen het geluid van de rollende banden over het asfalt dringt door tot het interieur, verder is het oorverdovend stil. Buiten de auto is dat overigens anders, tot een snelheid van 30 km/h klinkt een fluitend geluid om voetgangers en fiets er op te attenderen dat we er aankomen.
Al rijdend komen we er achter dat door de keuzeknop nogmaals naar D te bewegen de eco-stand geactiveerd wordt, waardoor de auto iets slomer op het stroompedaal reageert en net wat heftiger remenergie regenereert tijdens het loslaten van het pedaal. Verder is het allemaal weinig wereldschokkend en dat mag als compliment beschouwd worden.
Valt er dan niets op deze auto aan te merken? Nauwelijks, alleen voor langere bestuurders houdt de mate waarin stuur en stoel versteld kunnen worden niet over. Dat doet echter niets af aan het aandrijfconcept. Het enige waar we nog willen weten is de laadtijd. Daar hopen we in januari achter te komen wanneer de eerste serie-auto's van de boot rollen.
De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 40, die op 6 oktober in de winkels ligt.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
Had je deze auto's al gezien?

Nissan Leaf Acenta 40 kWh 150PK Camera Carplay LED Clima Cruise 16''LMV Stoel/Stuurverwarming
- 2022
- 45.285 km
€ 15.400

Nissan Leaf 3.Zero Limited Edition 62 kWh / Dealer Onderhouden / Origineel Nederlands / Parkeersensoren Voor + Achter / Lederen Bekleding / Privacy Glass / Adaptieve Cruise Control / Climate Control / Navigatie / Stoel- & Stuurverwarming / Apple Carplay + Android Auto / 360 Graden Camera / Bose Audio /
- 2019
- 107.673 km
€ 13.935

Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh | Navigatie | 360° Camera | Apple Carplay/Android Auto | Stuur- + Stoelverwarming | Rijklaarprijs!
- 2020
- 50.422 km
€ 14.995
Lees ook
Nieuws
Nieuwe Nissan Leaf: gladder dan ooit en dik 600 kilometer bereik
Nieuws
Nieuwe Nissan Leaf: efficiënter dan vorige pioniers
Nieuws
Nieuwe Nissan Leaf in Europa gladder dan in Verenigde Staten
Nieuws
Dit is de nieuwe Nissan Leaf: revolutie voor EV-pionier
Nieuws