Nissan Leaf 24kWh Acenta (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leaf 24kWh Acenta |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 39.500 km |
KM-stand laatst | 53.174 km |
eerste kilometers
- 39.727 km
Al sinds hij op de markt is wilde ik graag een Nissan Leaf van deze, eerste modelserie. Qua uiterlijk is te zien dat ze bij Nissan echt wilden overbrengen dat hier iets nieuws en anders aankomt. De huidige Leaf ziet er een stuk minder spectaculair uit.
Mijn eerste kilometers elektrisch rijden bevielen tot nu toe uitstekend: veel koppel, zeker in de niet-eco stand. Dan maakt hij bijzonder rap snelheid. En dan de rust: heerlijk. Wat ook opvalt hoe snel het interieur opwarmt: voor je de straat uit bent is het aangenaam warm in het interieur; de Leaf is uitgerust met een warmtepomp en stoelverwarming.
Bij aflevering kreeg ik er een set nieuwe banden op, maar op de navigatie-update moet ik nog even wachten. Dat is nodig ook, want de huidige versie is in elk geval nog van vóór de 100 k/m uur.
Hét nadeel van een ouder model Leaf is natuurlijk de zeer beperkte actieradius van ongeveer 120 km. Voor ons dagelijks gebruik is dit echter meer dan genoeg. Met een EV vertrek je immers altijd van huis met een 'volle tank.' Gelukkig kunnen wij hem in onze eigen oprit opladen aan een normaal 220 volt stopcontact. Daarmee is de auto in een uur of 6 weer helemaal vol.
Feitelijk rijden we nog niet helemaal elektrisch, maar hybride. Voor familiebezoek, vakanties, vervoer van grote spullen, fietsendragers, skibox, etc. hebben we onze Honda Jazz met 1.2 benzinemotor gehouden. Maar die blijft tegenwoordig de hele week in de garage staan. Opvallend ook dat de Leaf van buiten een hele kloeke wagen is, maar van binnen kleiner dan onze Jazz. Dat mag de pret van het elektrisch rijden niet drukken: de rust, de luxe en het het rijcomfort zijn tot nu toe onovertroffen ten opzichte van alles waar ik ooit in gereden heb.
Lange rit
- 42.000 km
Gewoon, "just for the experience" eens een lange rit gemaakt (122 km v.v.), om te kijken hoe dat bevalt in de Leaf, mocht het een keer nodig zijn.
Natuurlijk had ik de laadstops zorgvuldig gepland en een route gekozen waarlangs veel snelladers te vinden zijn (langs de A2 en de A15 gemiddeld elke 10 km.). He plan: op de heenweg één stop bij Fastned, vervolgens bijladen op de plaats van bestemming aan een gewone laadpaal, en terug ook één stop aan een snellader. Kruissnelheid: 100 km per uur (= 110 op de snelheidsmeter, die een vrij grote afwijking heeft).
De strategie werkte op de heenweg prima, behalve dat ik vlak vóór de eindbestemming voor de zekerheid toch nog maar even een keer extra aan een snellader geladen heb. Aangezien dit in de Randstad was, was de snellader bezet door een e-Golf, maar omdat die ook een vrij kleine accu had was deze snel weer vrij.
Op de terugweg was de ervaring echter heel anders: de geplande laadstop langs de A15 (Fastned) kon niet plaatsvinden omdat alle laders met een ChaDeMo stekker bezet waren. Geen nood ik kon nog door naar de McDonalds in Waardenburg. Die had echter een storing en was buiten gebruik. (Helaas heb ik die ervaring wel vaker bij de snelladers bij McDonalds.) Toen maar weer door met het laatste beetje stroom (< 20 km bereik). Gelukkig bereikte ik De Lucht, waar nog één snellader (Shell Recharge) vrij was. De andere was omwikkeld met rood-witte linten vanwege een storing. Daar kon ik voldoende laden voor de rest van de terugreis.
Verder was het minder prettig dat ik ook op de terugreis, die na 19:00 uur plaatsvond, niet harder dan 100 dorst te rijden omdat anders het stroomverbruik te hoog is.
De rit kostte mij uiteindelijk 18 euro aan stroom, exclusief de eigen stroom die in de accu zat bij vertrek. Ik denk dat het aan stroom dus iets van 20-25 euro heeft gekost. Als ik met de Honda op benzine ook zo langzaam had gereden was ik daar wel bij in de buurt gekomen.
Conclusie: heen - prima, terug - een vrij a-relaxte ervaring. Totaal tegengesteld aan de rijervaring met de Leaf an sich. Dit kwam in belangrijke mate niet door de Leaf, maar door het gebrek aan vrije en vooral wérkende snelladers.
Een blokje kwijt
- 46.000 km
Eind vorige maand zag ik dat de batterij-gezondheids-indicator ineens één van de twaalf blokjes kwijt was. Dat betekent volgens de kenners dat er ongeveer 15% van de oorspronkelijke capaciteit verdwenen is. Vooralsnog heeft dit geen duidelijke invloed op de actieradius. Waarschijnlijk zat het er al een tijdje aan te komen.
In een andere review, van een Leaf-eigenaar in Zweden, zag ik dat zijn accu, (bouwjaar 2014) nog geen noemenswaardige daling in de capicteit heeft. Mijn eigen Leaf heeft echter een Franse voorgeschiedenis. Misschien is de Franse warmte slechter voor de accu geweest dan de Zweedse kou.
In de praktijk is de actieradius ongeveer 80-100 km. Ik probeer de accu niet verder dan tot 20% te ontladen. Bij 20% begint hij toch al te piepen dat hij aan de stroom wil. In de praktijk levert dat geen problemen op: onze Leaf is in gebruik voor mijn werk: huisbezoeken. En ook voor boodschappen buiten het dorp waar we wonen, en uitstapjes in de omgeving. We kunnen er ook gewoon mee op en neer naar de grote stad. Voor familiebezoek verderop in het land en voor vakanties hebben we nog onze benzine-auto aangehouden.
Actieradius in de kou
- 50.189 km
In de kou kan de actieradius van de Leaf ronduit abominabel zijn. Bij temperaturen rond het nulpunt heb ik de eerste 20 km al verbruikt voordat ik het dorp uit ben. Maar: ik heb er wat op gevonden. Op normale werkdagen laad ik de auto maar tot 80% op, omdat ik meer niet nodig heb en dat beter voor de accu is. Daardoor heb ik nog wat marge om hem met koud weer, een uur voor vertrek weer op opladen te zetten. Zo wordt de accu al een beetje warm. Vervolgens laat ik 20 minuten voor vertrek ook het interieur opwarmen. Dit kan allemaal via de Nissan EV-app. Op deze manier is de actieradius bij koud weer gewoon weer normaal.
Op Minecraft-vakantie met de Leaf
- 51.296 km
Bij wijze van experiment wilden we eens op vakantie gaan met onze Leaf in plaats van de benzine-gestookte Jazz die we normaalgesproken voor dit langere ritten gebruiken. De reis ging naar Zuid-Limburg. Dat is van ons uit 100 km. Theoretisch zou dat op één acculading te halen zijn. Het was echter op de dag van vertrek vrij fris, en bovendien zaten we met z'n vieren en bagage in de auto. Voor de zekerheid had ik dus een laadstop ingepland bij het outletcentrum in Maasmechelen, waar we meteen voor het hele gezin voordelig schoenen konden kopen. Bij het outletcentrum zijn gratis laadpalen aanwezig, maar deze waren vrij druk bezet. Gelukkig was er nog één plaats (3 kW met de granny-cable) over. Op deze manier haalden we de eindbestemming vrij gemakkelijk, met nog 20% over in de accu. Het rijden in de heuvels van Zuid-Limburg was vervolgens een genot. Helling op gebruik je veel energie, maar helling af win je het weer terug. Bovendien hoef je niet te schakelen, de hellingproef gaat automatisch, en heb je geen brullende motor bij steile beklimmingen. Op het bungalowpark waar we verbleven, Qurios, zijn maar liefst 12 laadpalen aanwezig. Daardoor is het een populaire bestemming voor eigenaren van elektrische auto's. Maar gelukkig waren er altijd wel een paar laadpunten vrij. Het park zelf is splinternieuw, de bungalows zijn bijzonder van vorm. Het heeft wel iets weg van een real life Minecraft wereld. Ze zijn luxe ingericht en helemaal van het gas af. Wij hadden er één met een dakterras tussen de bomen en een fantastisch uitzicht. In Zuid-Limburg was het mooi weer, 20 graden in de zon, en er is veel te doen. Onder andere zijn we wezen grotbiken in Valkenburg - alweer een soort Minecraft-ervaring. Op de terugweg hebben we weer een stop gemaakt in Maasmechelen, dit keer bij de Fastned-snellader. Daar is een groot tankstation waar je lekkere koffie kunt drinken in een zithoek. Thuis aangekomen hadden we zelfs nog 30% accu over. Op vakantie met de 24 kWh Leaf is dus goed te doen, al is het iets meer gedoe dan met onze benzine-aangedreven Honda Jazz. De bagage ging in de Leaf ook met gemak mee omdat hij een segment groter is dan de Jazz.
Tips voor grotere actieradius
- 53.174 km
Voor een cursus moest ik op en neer naar een bestemming in het midden van het land. Een rit van 113 kilometer, dus niet al te gek ver. Normaal zou ik zo'n rit in onze benzine back-up rijden, maar omdat het zomer is, twintig graden, weinig wind en veel files dacht ik: doe eens gek, ik pak de elektrische. Met één stop onderweg zou de eindbestemming gemakkelijk te halen moeten zijn, en dat bleek ook zo. Dankzij de files was de gemiddelde snelheid lekker laag, en dan doe je lang met een acculading. Ik had het zelfs in één ruk kunnen halen, maar toch even gesnellaad halverwege.
.
Nu een nieuwe tip om nog zuiniger te rijden en meer actieradius te krijgen: gebruik de speedlimiter! Ik stel hem in op precies de maximum snelheid. Het voordeel is dat je wel langzamer kunt rijden dan de ingestelde snelheid, maar niet harder. Je gaat dus minder gemakkelijk even versnellen om nog even voor dat achterop komende verkeer die vrachtwagen in te halen - je wacht tot er genoeg ruimte is om hem rustig in te halen, en die besparing is de moeite waard.
.
De cruise control heeft de omgekeerde werking: hij houdt de auto op constante snelheid, maar vertragen vereist actie. Gasgeven kan wel om te versnellen. Bovendien krijg ik, als ik de cruise indruk, al op voorhand 7 a 8 kilometer minder actieradius op de teller. Weet iemand waarom de cruise control wel energie kost, en de speedlimiter niet?
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.