Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Nissan
  • Leaf

Nissan Leaf 24kWh Acenta (2016)

autoreview

11
Nissan Leaf 24kWh Acenta (2016)
Anoniem
  • Gebruikersreview
18 maart 2021 om 08:59
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringLeaf 24kWh Acenta
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf39.500 km
KM-stand laatst51.296 km
Lezerswaardering: 72%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste kilometers

  • 39.727 km
  • 18 maart 2021

Al sinds hij op de markt is wilde ik graag een Nissan Leaf van deze, eerste modelserie. Qua uiterlijk is te zien dat ze bij Nissan echt wilden overbrengen dat hier iets nieuws en anders aankomt. De huidige Leaf ziet er een stuk minder spectaculair uit.

Mijn eerste kilometers elektrisch rijden bevielen tot nu toe uitstekend: veel koppel, zeker in de niet-eco stand. Dan maakt hij bijzonder rap snelheid. En dan de rust: heerlijk. Wat ook opvalt hoe snel het interieur opwarmt: voor je de straat uit bent is het aangenaam warm in het interieur; de Leaf is uitgerust met een warmtepomp en stoelverwarming.

Bij aflevering kreeg ik er een set nieuwe banden op, maar op de navigatie-update moet ik nog even wachten. Dat is nodig ook, want de huidige versie is in elk geval nog van vóór de 100 k/m uur.

Hét nadeel van een ouder model Leaf is natuurlijk de zeer beperkte actieradius van ongeveer 120 km. Voor ons dagelijks gebruik is dit echter meer dan genoeg. Met een EV vertrek je immers altijd van huis met een 'volle tank.' Gelukkig kunnen wij hem in onze eigen oprit opladen aan een normaal 220 volt stopcontact. Daarmee is de auto in een uur of 6 weer helemaal vol.

Feitelijk rijden we nog niet helemaal elektrisch, maar hybride. Voor familiebezoek, vakanties, vervoer van grote spullen, fietsendragers, skibox, etc. hebben we onze Honda Jazz met 1.2 benzinemotor gehouden. Maar die blijft tegenwoordig de hele week in de garage staan. Opvallend ook dat de Leaf van buiten een hele kloeke wagen is, maar van binnen kleiner dan onze Jazz. Dat mag de pret van het elektrisch rijden niet drukken: de rust, de luxe en het het rijcomfort zijn tot nu toe onovertroffen ten opzichte van alles waar ik ooit in gereden heb.

Lange rit

  • 42.000 km
  • 14 mei 2021

Gewoon, "just for the experience" eens een lange rit gemaakt (122 km v.v.), om te kijken hoe dat bevalt in de Leaf, mocht het een keer nodig zijn.
Natuurlijk had ik de laadstops zorgvuldig gepland en een route gekozen waarlangs veel snelladers te vinden zijn (langs de A2 en de A15 gemiddeld elke 10 km.). He plan: op de heenweg één stop bij Fastned, vervolgens bijladen op de plaats van bestemming aan een gewone laadpaal, en terug ook één stop aan een snellader. Kruissnelheid: 100 km per uur (= 110 op de snelheidsmeter, die een vrij grote afwijking heeft).
De strategie werkte op de heenweg prima, behalve dat ik vlak vóór de eindbestemming voor de zekerheid toch nog maar even een keer extra aan een snellader geladen heb. Aangezien dit in de Randstad was, was de snellader bezet door een e-Golf, maar omdat die ook een vrij kleine accu had was deze snel weer vrij.
Op de terugweg was de ervaring echter heel anders: de geplande laadstop langs de A15 (Fastned) kon niet plaatsvinden omdat alle laders met een ChaDeMo stekker bezet waren. Geen nood ik kon nog door naar de McDonalds in Waardenburg. Die had echter een storing en was buiten gebruik. (Helaas heb ik die ervaring wel vaker bij de snelladers bij McDonalds.) Toen maar weer door met het laatste beetje stroom (< 20 km bereik). Gelukkig bereikte ik De Lucht, waar nog één snellader (Shell Recharge) vrij was. De andere was omwikkeld met rood-witte linten vanwege een storing. Daar kon ik voldoende laden voor de rest van de terugreis.
Verder was het minder prettig dat ik ook op de terugreis, die na 19:00 uur plaatsvond, niet harder dan 100 dorst te rijden omdat anders het stroomverbruik te hoog is.
De rit kostte mij uiteindelijk 18 euro aan stroom, exclusief de eigen stroom die in de accu zat bij vertrek. Ik denk dat het aan stroom dus iets van 20-25 euro heeft gekost. Als ik met de Honda op benzine ook zo langzaam had gereden was ik daar wel bij in de buurt gekomen.
Conclusie: heen - prima, terug - een vrij a-relaxte ervaring. Totaal tegengesteld aan de rijervaring met de Leaf an sich. Dit kwam in belangrijke mate niet door de Leaf, maar door het gebrek aan vrije en vooral wérkende snelladers.

Een blokje kwijt

  • 46.000 km
  • 19 november 2021

Eind vorige maand zag ik dat de batterij-gezondheids-indicator ineens één van de twaalf blokjes kwijt was. Dat betekent volgens de kenners dat er ongeveer 15% van de oorspronkelijke capaciteit verdwenen is. Vooralsnog heeft dit geen duidelijke invloed op de actieradius. Waarschijnlijk zat het er al een tijdje aan te komen.
In een andere review, van een Leaf-eigenaar in Zweden, zag ik dat zijn accu, (bouwjaar 2014) nog geen noemenswaardige daling in de capicteit heeft. Mijn eigen Leaf heeft echter een Franse voorgeschiedenis. Misschien is de Franse warmte slechter voor de accu geweest dan de Zweedse kou.
In de praktijk is de actieradius ongeveer 80-100 km. Ik probeer de accu niet verder dan tot 20% te ontladen. Bij 20% begint hij toch al te piepen dat hij aan de stroom wil. In de praktijk levert dat geen problemen op: onze Leaf is in gebruik voor mijn werk: huisbezoeken. En ook voor boodschappen buiten het dorp waar we wonen, en uitstapjes in de omgeving. We kunnen er ook gewoon mee op en neer naar de grote stad. Voor familiebezoek verderop in het land en voor vakanties hebben we nog onze benzine-auto aangehouden.

Actieradius in de kou

  • 50.189 km
  • 4 april 2022

In de kou kan de actieradius van de Leaf ronduit abominabel zijn. Bij temperaturen rond het nulpunt heb ik de eerste 20 km al verbruikt voordat ik het dorp uit ben. Maar: ik heb er wat op gevonden. Op normale werkdagen laad ik de auto maar tot 80% op, omdat ik meer niet nodig heb en dat beter voor de accu is. Daardoor heb ik nog wat marge om hem met koud weer, een uur voor vertrek weer op opladen te zetten. Zo wordt de accu al een beetje warm. Vervolgens laat ik 20 minuten voor vertrek ook het interieur opwarmen. Dit kan allemaal via de Nissan EV-app. Op deze manier is de actieradius bij koud weer gewoon weer normaal.

Op Minecraft-vakantie met de Leaf

  • 51.296 km
  • 2 mei 2022

Bij wijze van experiment wilden we eens op vakantie gaan met onze Leaf in plaats van de benzine-gestookte Jazz die we normaalgesproken voor dit langere ritten gebruiken. De reis ging naar Zuid-Limburg. Dat is van ons uit 100 km. Theoretisch zou dat op één acculading te halen zijn. Het was echter op de dag van vertrek vrij fris, en bovendien zaten we met z'n vieren en bagage in de auto. Voor de zekerheid had ik dus een laadstop ingepland bij het outletcentrum in Maasmechelen, waar we meteen voor het hele gezin voordelig schoenen konden kopen. Bij het outletcentrum zijn gratis laadpalen aanwezig, maar deze waren vrij druk bezet. Gelukkig was er nog één plaats (3 kW met de granny-cable) over. Op deze manier haalden we de eindbestemming vrij gemakkelijk, met nog 20% over in de accu. Het rijden in de heuvels van Zuid-Limburg was vervolgens een genot. Helling op gebruik je veel energie, maar helling af win je het weer terug. Bovendien hoef je niet te schakelen, de hellingproef gaat automatisch, en heb je geen brullende motor bij steile beklimmingen. Op het bungalowpark waar we verbleven, Qurios, zijn maar liefst 12 laadpalen aanwezig. Daardoor is het een populaire bestemming voor eigenaren van elektrische auto's. Maar gelukkig waren er altijd wel een paar laadpunten vrij. Het park zelf is splinternieuw, de bungalows zijn bijzonder van vorm. Het heeft wel iets weg van een real life Minecraft wereld. Ze zijn luxe ingericht en helemaal van het gas af. Wij hadden er één met een dakterras tussen de bomen en een fantastisch uitzicht. In Zuid-Limburg was het mooi weer, 20 graden in de zon, en er is veel te doen. Onder andere zijn we wezen grotbiken in Valkenburg - alweer een soort Minecraft-ervaring. Op de terugweg hebben we weer een stop gemaakt in Maasmechelen, dit keer bij de Fastned-snellader. Daar is een groot tankstation waar je lekkere koffie kunt drinken in een zithoek. Thuis aangekomen hadden we zelfs nog 30% accu over. Op vakantie met de 24 kWh Leaf is dus goed te doen, al is het iets meer gedoe dan met onze benzine-aangedreven Honda Jazz. De bagage ging in de Leaf ook met gemak mee omdat hij een segment groter is dan de Jazz.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Nissan Leaf? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Nissan Leaf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Nissan Leaf

INFO
Nissan
Nissan
Nissan Leaf 40kWh Acenta (5D/CVT)
€ 444
Stel samen ▸
Athlon
Athlon
Nissan Leaf 40kWh Acenta (5D/CVT)
€ 469
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Nissan Leaf 40kWh Visia (5D/CVT)
€ 584
Stel samen ▸
Nissan Leaf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Nissan Leaf Tekna 30 kWh, Led, leer, Navi, Bose, Rijklaar, incl. BTW!

    Nissan Leaf Tekna 30 kWh, Led, leer, Navi, Bose, Rijklaar, incl. BTW!

    • 2016
    • 74.387 km

    € 15.795

    Nissan Leaf Tekna 30 kWh (109PK), (EXCL. BTW), (SUBSIDIE MOGELIJK) Automaat, 2e-Eigenaar, Keurig-Onderh., Navigatie, Bose-Audio, Stoelverwaming-V+A, Leder, 360-Camera, Keyless-Entry/Start, DAB, Privacy-Glas, Lederen-Bekleding, NL-Auto

    Nissan Leaf Tekna 30 kWh (109PK), (EXCL. BTW), (SUBSIDIE MOGELIJK) Automaat, 2e-Eigenaar, Keurig-Onderh., Navigatie, Bose-Audio, Stoelverwaming-V+A, Leder, 360-Camera, Keyless-Entry/Start, DAB, Privacy-Glas, Lederen-Bekleding, NL-Auto

    • 2016
    • 125.360 km

    Op aanvraag

    Nissan Leaf Tekna 30 kWh (109PK), (EXCL. BTW), (SUBSIDIE MOGELIJK) Automaat, 2e-Eigenaar, Keurig-Onderh., Navigatie, Bose-Audio, Stoelverwaming-V+A, Leder, 360-Camera, Keyless-Entry/Start, DAB, Privacy-Glas, Lederen-Bekleding, NL-Auto

    Nissan Leaf Tekna 30 kWh (109PK), (EXCL. BTW), (SUBSIDIE MOGELIJK) Automaat, 2e-Eigenaar, Keurig-Onderh., Navigatie, Bose-Audio, Stoelverwaming-V+A, Leder, 360-Camera, Keyless-Entry/Start, DAB, Privacy-Glas, Lederen-Bekleding, NL-Auto

    • 2016
    • 125.360 km

    Op aanvraag

Meer Nissan Leaf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Nissan Leaf II | Update 2022, vanaf € 29.700

    56
    • 25 maart 2022

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Leaf specificaties
  • Nissan Leaf occasions
  • Nissan Leaf video's
Advies en informatie
  • Nissan Leaf tests
  • Nissan Leaf gebruikersreviews
  • Nissan Leaf index
PREMIUM
Nissan Leaf - Renault Zoe

Nissan Leaf - Renault Zoe

Weg proefmodellen, prototypen en rijdende brommobielen. De elektrische auto is inmiddels een...

Lees meer
 

Nissan Leaf reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf 24kWh Tekna (2015)

    Nissan Leaf 24kWh Tekna (2015)

    4
    • 23 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf 24kWh Acenta (2016)

    Nissan Leaf 24kWh Acenta (2016)

    11
    • 18 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf Acenta (2014)

    Nissan Leaf Acenta (2014)

    2
    • 15 september 2019
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf 24kWh Tekna (2015)

    Nissan Leaf 24kWh Tekna (2015)

    11
    • 9 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf 24kWh Acenta (2014)

    Nissan Leaf 24kWh Acenta (2014)

    1
    • 4 september 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf 24kWh Visia (2015)

    Nissan Leaf 24kWh Visia (2015)

    3
    • 2 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf 24kWh Visia (2014)

    Nissan Leaf 24kWh Visia (2014)

    10
    • 28 juni 2017
meer reviews
Nissan Leaf - Afscheid Duurtest - Autoweek

Nissan Leaf - Afscheid Duurtest - Autoweek

43

De Nissan Leaf kreeg een grotere actieradius en zoiets moet je aan den lijve ondervinden. Het...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nissan Leaf 10 procent goedkoper

    Nissan Leaf 10 procent goedkoper

    144
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    Nissan Leaf subtiel vernieuwd

    Nissan Leaf subtiel vernieuwd

    42
    • 23 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf e+ 62kWh Tekna (2019)

    Nissan Leaf e+ 62kWh Tekna (2019)

    3
    • 2 januari 2022
  • Nissan Leaf - Occasion aankoopadvies

    Nissan Leaf - Occasion aankoopadvies

    67
    • 24 november 2021
  • Nieuws
    Nissan Leaf-opvolger: nieuwe vorm, nieuwe basis

    Nissan Leaf-opvolger: nieuwe vorm, nieuwe...

    16
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    Nissan verkoopt 250.000ste EV in Europa

    Nissan verkoopt 250.000ste EV in Europa

    18
    • 7 september 2021
  • PREMIUM
    Occasiontest: BMW i3 vs. Nissan Leaf

    Occasiontest: BMW i3 vs. Nissan Leaf

    • 13 juli 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Op zoek naar... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar... een occasion voor gezin...

    60
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer lang avontuur

    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer...

    10
    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met 180 kilometer actieradius

    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met...

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Juke Rally Tribute: doldwaze hommage

    Nissan Juke Rally Tribute: doldwaze hommage

    6
    • 18 mei 2022
  • Achtergrond
    Nissan Pao (1990) - In het Wild

    Nissan Pao (1990) - In het Wild

    22
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan verwacht rest van het jaar geen Russische productie meer

    Nissan verwacht rest van het jaar geen...

    4
    • 13 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden