Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: BMW i3

56
Gereden: BMW i3
Gereden: BMW i3Gereden: BMW i3Gereden: BMW i3Gereden: BMW i3Gereden: BMW i3Gereden: BMW i3Gereden: BMW i3Gereden: BMW i3Gereden: BMW i3Gereden: BMW i3
  • Cornelis Kit
  • Nieuws
13 juli 2013 om 15:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Komend najaar brengt BMW de elektrische i3 op de markt. Op een testbaan in Duitsland hebben wij alvast met een prototype kunnen rijden. De eerste indruk is veel belovend.

Voor de i3 gebruikt BMW een onconventionele architectuur: bovenop een aluminium chassis (met in de bodem een platte accu en achterin de aandrijflijn) staat een koolstofvezel carrosserie. Dit resulteert in auto met een relatief hoge, mpv-achtige zitpositie. Maar anders dan bij een Opel Meriva of Renault Modus zorgt het accupakket in de bodem in combinatie met de lichte opbouw voor een laag zwaarte punt wat een stabielere indruk achterlaat dan bij een doorsnee mini-, midi- of gewone mpv.

Het onderstel is net als de stuurinrichting een stuk dynamischer dan we bij andere elektrische auto's ervaren, hier komt duidelijk het BMW-dna naar voren. Misschien komt dit ook door het voor een EV relatief lage gewicht van 1.195 kg (inclusief het 230 kg wegende accupakket). De auto staat op vrij smalle banden (155/70R19), dit allereerst om de rolweerstand zo laag mogelijk te houden. Maar ruimte voor veel bredere banden is er ook niet, tussen de korte draagarmen van de achteras zit namelijk altijd de elektromotor en eventueel ook nog de optionele range extender, vandaar. Een negatieve invloed op het rijgedrag hebben die smalle banden niet, het geeft eigenlijk meer aan dat we tegenwoordig vaak met bredere banden rondrijden dan strikt noodzakelijk.

De elektromotor is goed voor 170 pk en 250 Nm, meer dan genoeg om lekker rap met de i3 door het verkeer te schieten. Remmen op de motor doet de auto trouwens ook behoorlijk. Overigens niet zo heftig als de elektrische Mini, dat komt omdat de i3 een achterwielaandrijver is en je nu eenmaal niet te veel remkracht alleen op de achterwielen kunt loslaten. In de praktijk kun je in de bebouwde kom alles af met het stroompedaal en heb je de schijfremmen niet nodig. Die worden pas aangesproken wanneer de remvertraging groter dan 0,15 g is. De overgang van regeneratief naar mechanisch remmen gaat vrijwel ongemerkt. Aardig detail is dat wanneer er alleen op de motor geremd wordt, bij een vertraging van circa 0,1 g de remlichten gaan branden, die zijn dus niet gekoppeld aan het rempedaal.

Wie een beetje z'n best doet moet met de i3 op een volle accu zo'n 160 kilometer ver kunnen komen. In de Eco Pro+ modus (met teruggeschroefd vermogen en de airco in een bespaarprogramma) moet 200 kilometer zelfs haalbaar zijn. Is dat voor dagelijks gebruik nog niet voldoende, dan biedt BMW een 650 cc tweecilinder range extender aan die voor nog 'ns 100 kilometer extra reikwijdte moet zorgen. Genoeg voor grootstedelijk gebruik lijkt ons zo.

Het prototype waarmee we de baan op mogen is nog deels gecamoufleerd en de logo's nog afgeplakt. Ook het interieur is nog in doeken gewikkeld. Desalniettemin maakt de auto een ruimtelijke indruk. Een middenconsole ontbreekt, en de middentunnel stelt niet veel voor. In plaats van een versnellingspook zit aan de stuurkolom een draaiknop met de standen D, P en R. Verder zit er bovenop de stuurkolom een display als instrumentarium en midscheeps een centraal display voor alle multimediatoepassingen. De prima zittende stoelen ogen smal waardoor de auto een ruimere indruk maakt dan de Mini en meer tegen de 1-serie aan lijkt te schurken. Uiteraard kunnen we pas een definitief oordeel over de auto geven als we met een ongecamoufleerd productie-exemplaar hebben kunnen rijden, maar deze eerste vluchtige kennismaking stemt hoopvol. Volgens een BMW-zegsman zal de i3 inclusief accupakket voor beduidend minder dan 40.000 euro aangeboden worden, we wachten af.

  • Houd me op de hoogte over de BMW i3
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
BMW BMW i3 Elektrische Auto

Uitgelicht aanbod

    BMW i3 Basis 120Ah

    BMW i3 Basis 120Ah

    • 2019
    • 59.700 km

    € 30.900

    BMW i3 Unique Forever Edition 120Ah 42 kWh

    BMW i3 Unique Forever Edition 120Ah 42 kWh

    • 2022
    • 7.586 km

    € 39.950

    BMW i3 S 120 ah Dark shadow edition

    BMW i3 S 120 ah Dark shadow edition

    • 2021
    • 19.798 km

    € 39.900

Meer BMW i3 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW i3

    222
    • 17 augustus 2021

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW i3 specificaties
  • BMW i3 occasions
  • BMW i3 video's
Advies en informatie
  • BMW i3 tests
  • BMW i3 gebruikersreviews
  • BMW i3 index
PREMIUM
Occasiontest: BMW i3 vs. Nissan Leaf

Occasiontest: BMW i3 vs. Nissan Leaf

Het aanbod van nieuwe elektrische auto’s groeit fors en daarvan profiteren vooral zakelijke...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW i3s 120Ah (2020)

    BMW i3s 120Ah (2020)

    8
    • 2 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i3 60Ah (2014)

    BMW i3 60Ah (2014)

    3
    • 22 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i3 94Ah High Voltage Edition (2016)

    BMW i3 94Ah High Voltage Edition (2016)

    3
    • 2 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i3 120Ah Corporate Executive (2020)

    BMW i3 120Ah Corporate Executive (2020)

    5
    • 26 februari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i3 120Ah (2019)

    BMW i3 120Ah (2019)

    2
    • 26 februari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i3 94Ah (2018)

    BMW i3 94Ah (2018)

    27
    • 15 januari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i3s 120Ah Business Edition (2021)

    BMW i3s 120Ah Business Edition (2021)

    32
    • 10 januari 2022
meer reviews
BMW i3 - Occasion aankoopadvies

BMW i3 - Occasion aankoopadvies

143

De BMW i3 is één van de pioniers onder de elektrische auto's. Hij lijkt in niets van wat we...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achteruitkijkspiegel - ‘BMW i3 moet cult-EV worden’

    Achteruitkijkspiegel - ‘BMW i3 moet cult-EV...

    87
    • 30 juli 2022
  • Nieuws
    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun Edition'

    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun...

    101
    • 30 juni 2022
  • BMW i3 - Occasion aankoopadvies

    BMW i3 - Occasion aankoopadvies

    143
    • 5 juni 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW 3-serie: 526 kilometer actieradius

    Elektrische BMW 3-serie: 526 kilometer...

    113
    • 31 maart 2022
  • Nieuws
    BMW komt dit jaar met vier nieuwe elektrische auto's

    BMW komt dit jaar met vier nieuwe elektrische...

    127
    • 16 maart 2022
  • BMW i3 (2013) - Accudegradatie

    BMW i3 (2013) - Accudegradatie

    241
    • 2 maart 2022
  • Nieuws
    BMW i3 houdt het dit jaar voor gezien

    BMW i3 houdt het dit jaar voor gezien

    107
    • 28 januari 2022
Merk
Merk
  • BMW M3 - Op de Rollenbank

    BMW M3 - Op de Rollenbank

    9
    • 11 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW: 'Abonnement voor stoelverwarming went wel'

    BMW: 'Abonnement voor stoelverwarming went...

    259
    • 9 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW: 'Waterstof is essentieel in EV-offensief'

    BMW: 'Waterstof is essentieel in EV-offensief'

    246
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW trapt EV-offensief 'Neue Klasse' af met twee modellen

    BMW trapt EV-offensief 'Neue Klasse' af...

    39
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW i4 eDrive35 ook naar Nederland

    BMW i4 eDrive35 ook naar Nederland

    83
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW i4 eDrive35 is nieuwe instapversie

    Elektrische BMW i4 eDrive35 is nieuwe instapversie

    148
    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW breidt accuproductie uit

    BMW breidt accuproductie uit

    20
    • 1 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden