Ford Focus vernieuwd: strak gezicht

Fijngeslepen

Ford Focus ST facelift
Ford Focus ST faceliftFord Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus

Ford geeft de Focus een facelift. Tijdens de bijpuntsessie van zijn 3,5 jaar oude volumemodel blijft er veel bij het oude, al krijgt de Focus onder meer een geheel nieuwe voorkant aangemeten.

Highlights

  • Volledig nieuwe voorzijde
  • Standaard ledkoplampen, matrix-led optioneel
  • Bagageruimte Wagon verbeterd
  • Nu ook automaat i.c.m. mild-hybride motoren
  • 280 pk sterke ST blijft

Kort geleden legde Ford de Fiesta op de snijtafel en nu ondergaat diens grotere broer een vergelijkbare facelift. Dat is er een volgens het boekje. Goed nieuws: de Europese facelift van de Focus heeft niets te maken met de bijpuntsessie die de Chinese versie eerder dit jaar onderging.

Design

Net als de aangescherpte Fiesta krijgt de Ford Focus een volledig herzien front dat desondanks in grote lijnen sterk lijkt op dat van het in 2018 gepresenteerde origineel. Ford geeft de Focus nieuwe, gemener kijkende en standaard met adaptieve ledtechniek uitgeruste koplampen met vooral aan de bovenzijde een andere lijn. De bovenzijde van de koplampen bestaat nu uit een rechte lijn zonder knik, wat de auto een agressievere blik geeft. De anders gevormde kijkers zorgen er ook voor dat Ford de Focus een nieuwe motorkap heeft moeten geven. De mistlampen zijn vanaf nu in de koplampen ondergebracht. Matrix led-koplampen zijn tegen meerprijs verkrijgbaar.

Ford Focus

Ford Focus Active Wagon

Meer nieuw aan het front? Zeker. De complete grille is anders van vorm en is bij de cross-over-achtige Active-versies voortaan uit verticale spijlen opgebouwd. Bij alle Focus-uitvoeringen is het bumperwerk nieuw, waarbij de exemplaren van de Focus ST natuurlijk het sportiefst ogen en die van de Active-varianten de Focus een avontuurlijker voorkomen moeten geven. Het Ford-logo zit voortaan niet meer tussen de grille en de motorkap, maar krijgt midden in de grille een plek.

Ford Focus

Ford Focus ST-Line

Wie de achterkant van de huidige Focus wel beviel, kan met een gerust hart de bilpartij van het herziene model gadeslaan. Aan de achterkant voert Ford nauwelijks wijzigingen door. De achterlichten behouden hun vorm maar hebben een nieuwe led-signatuur, de achterklep en zelfs de achterbumpers blijven ongewijzigd. Ook bij de Active en ST dus.

Ford Focus

Ford Focus

Interieur

Ook het interieur heeft subtiele aanpassingen ondergaan. De Focus was sinds medio vorig jaar al  verkrijgbaar met een digitaal instrumentarium. Wel geeft Ford de Focus voortaan - afhankelijk van de gekozen uitvoering - voortaan een 13,2-inch scherm dat bij het infotainmentsysteem hoort. Dat systeem draait voortaan op SYNC4 en is dus van een nieuwe generatie. Het herbergt meer functies en dat betekent dat Ford het knoppeneiland onder de ventilatieroosters in de middenconsole heeft kunnen reduceren. Bij de versies met dat grote scherm zijn ook de fysieke toetsen voor de radio, zoals de volumeknop, verdwenen.

Ford Focus

Ford Focus

Kiezen

Ford levert de vernieuwde Focus straks als Titanium, ST-Line en als Active. Die zijn onder meer aan te kleden met een X-pakket én met een Vignale-pakket. Inderdaad, Vignale is ook bij de Focus geen losse uitvoering meer. De Ford maakt kennis met nieuw veiligheidssystemen als Blind Spot Assist. Ook nieuw: de bagageruimte van de Focus Wagon heeft een deel dat met een 'hekje' van de rest van de bagageruimte is te scheiden en bovendien makkelijker is schoon te maken. Handig voor als je vuil aan je schoenen hebt en liever niet hebt dat dit de bagageruimte vies maakt. Scheelt weer een plastic zakje, zullen we maar zeggen. De rest van de bagageruimte van de Focus Wagon is volgens Ford afgewerkt met stof dat eerder alleen in de Vignale-uitvoering werd toegepast.

Ford Focus

Ford Focus ST

Motoren

Ook wat motoren betreft is er nieuws. Ford leverde de Focus al met 100 pk, 125 pk, 150 pk EcoBoost-benzinemotoren, waarvan de 125 pk en 150 pk versies behalve met handgeschakelde zesbak ook met een automaat verkrijgbaar warem. Daarnaast had Ford sinds medio 2020 ook 125 pk en 155 pk sterke mild-hybride 1.0 EcoBoosts op de planken liggen, al kon je die alleen met een handbak bestellen. Ford stelt voor die 48v mild-hybride versies nu ook een zeventraps automaat beschikbaar. De 150 pk EcoBoost lijkt niet terug te keren en ook de automaatoptie voor de conventionele 125 pk  EcoBoost verdwijnt. De ST behoudt zijn 280 pk en 420 Nm sterke 2.3 benzinemotor. Nieuw voor die ST-versie is de Mean Green-lak op deze foto's. De ST krijgt eveneens vernieuwde sportstoelen.

Op de Europese motorenlijst staan ook weer diesels, 95 pk, 120 pk en 150 pk sterke 2.0 EcobBue-krachtbronnen die met handgeschakelde zesbak en met een achttraps automaat leverbaar zijn. De 95 pk sterke variant komt niet naar ons land. De eerste exemplaren worden in het eerste kwartaal van 2022 geleverd.

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.