Europese Commissie: meer eenheid milieuzones
'Het moet wel werkbaar blijven'

Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik ergert zich aan de verwarrende regels rond milieuzones in de steden en heeft schriftelijke vragen gesteld. In haar antwoord zegt eurocommissaris Violeta Bulc van Verkeer meer eenheid te willen.
In antwoord op vragen van de Nederlandse europarlementariër Annie Schreijer-Pierik (CDA) laat de Sloveense verkeerscommissaris Violeta Bulc weten strakkere richtlijnen te willen opstellen rond het toelatingsbeleid van auto's in Europese steden. Schreijer-Pierik hekelt de diversiteit rond bouwjaren, stickers en brandstofsoorten en wil meer eenheid. Zo zijn in Amsterdam diesels van voor 2005 taboe, terwijl Parijs 2001 als oudst toegelaten bouwjaar voor diesels hanteert. "Hier ligt een mooie taak voor Europa om de regels te harmoniseren, bijvoorbeeld naar motortype of bouwjaar", aldus de politica. "Milieuzones voor schone lucht zijn prima, maar moeten wel werkbaar blijven. We hoeven automobilisten, truckers en camperrijders niet op te zadelen met bergen huiswerk."
Lees ook

Dit is de Lexus LBX: helemaal nieuw, bijzonder compact

Test: BMW i5 - opnieuw weet BMW zwaarlijvigheid te kop in te drukken

Max Verstappen in Barcelona oppermachtig naar 40e F1-zege

Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto

100 jaar stroomlijn: zo lang bestaan er al gladde auto's

Test: Alfa Romeo Tonale - Hard zoeken naar Alfa DNA
Lezersreacties (33) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.