En dit kost de nieuwe Volkswagen Po

Volkswagen Polo
De vierde generatie Polo is langer, ruimer en veiliger. Hoe volwassen de kleine Volkswagen is geworden, onderzocht AutoWeek tijdens de eerste rij-impressies op Sardië. In december staat hij bij de Nederlandse dealers. Wat er op de prijskaartjes staat, is nu al bekend.

De vierde generatie Polo is langer, ruimer en veiliger. Hoe volwassen de kleine Volkswagen is geworden, onderzocht AutoWeek tijdens de eerste rij-impressies op het heuvelachtige eiland Sardië. In december staat hij bij de Nederlandse dealers en de prijzen zijn nu al bekend.

Volkswagen zorgt ervoor dat zijn nieuwe Polo concurrent Ford met de Fiesta kan aftroeven. Beide auto's werden immers op de IAA in Frankfurt gepresenteerd, maar in Nederland komt de Fiesta pas in september, en dan nog alleen als 5-deursmodel. De Polo is rond de Kerst bij de dealers met zowel twee als vier portieren plus klep.
De Polo is ten opzichte van de huidige generatie maar liefst 15 cm langer, terwijl hij in de breedte 2 cm en in de hoogte 4,7 cm groeide. De wielbasis nam met 5,5 cm toe, hetgeen vertaald kan worden naar 6 cm extra beenruimte voor de achterpassagiers.
Net zo volwassenen als het formaat is ook de veiligheidsuitrusting van de nieuwe Polo. ABS in combinatie met elektrische remkrachtverdeling is standaard op alle versies. Het stabiliteitsprogramma ESP in combinatie met hydraulische remassistent is een optie. Verder zijn front- en zij-airbags, gordelspanners en spankrachtbegrenzers op de gordels vóór opgenomen in de standaarduitrusting. Later zullen hoofdairbags als optie leverbaar worden. Eveneens tegen meerprijs leverbaar is de derde driepuntsgordel plus derde hoofdsteun op de achterbank. Reëel, want er zullen niet zo veel kopers zijn die in een auto uit deze klasse met grote regelmaat drie passagiers achterin vervoeren.
Verder is de statische stijfheid van de carrosserie verbeterd, is de zijkant beter bestand tegen zijdelingse aanrijdingen en klapt het rempedaal weg bij een crash.

Acht motoren, vier uitvoeringen

De Polo is in december beschikbaar met vier motoren: de nieuwe 1,2-liter 3-cilinder met 65 pk, de bekende 1,4-liter 4-cilinder met 75 pk, de 1.9 SDI diesel met 60 pk en de 1.4 TDI met 75 pk. In het eerste kwartaal volgen den een 55 pk-variant van de 1,2-liter 3-cilinder en de 1.9 TDI met 100 pk. Vanaf de zomer is het gamma compleet met een 100 pk sterke 1.4 16-klepper en een direct ingespoten FSI 1,4-liter benzinemotor.
De Polo komt in vier uitvoeringen: Basis, Sportline, Comfortline en Highline.
De nieuwe Polo gaat vanaf f 28.365 (€ 12.870) kosten. Dat is 2000 gulden meer dan het oude model, maar je heb wel een grotere auto met standaard ABS en radiovoorbereiding.
Uitgebreide gegevens en een rij-impressie treft u aan in AutoWeek no. 48 van 14 november a.s. (Henny Hemmes)

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.