Elektrische BMW i4 eDrive35 is nieuwe instapversie
Minder vermogen, kleinere accu
De elektrische BMW i4 is tot op heden met twee verschillende aandrijflijnen te krijgen. Daar komt nu een derde motorversie bij: de eDrive35. De BMW i4 eDrive35 fungeert als nieuw instapmodel en neemt die rol dus over van de i4 eDrive40.
Tot op heden levert BMW de elektrische i4 alleen als eDrive40 en als M50. Die eerste heeft een 340 pk en 430 Nm sterke elektromotor op de achteras en een 80,7-kWh accu die een actieradius van maximaal 590 kilometer mogelijk maakt. Daarboven staat de vierwielaangedreven i4 M50 met twee samen 544 pk en 795 Nm krachtige elektromotoren. De M50 heeft eveneens de 80,7-kWh accu, al perst deze M Performance daaruit met 520 kilometer minder rijbereik dan de eDrive40. De BMW i4 krijgt nu een nieuwe basismotorisering: de eDrive35.
Vermogen en actieradius
De BMW i4 eDrive35 heeft een 286 pk en 400 Nm sterke elektromotor op de achteras en levert 54 pk minder dan de eDrive40. Traag is de i4 eDrive35 in ieder geval niet. Hij zoemt namelijk in precies 6 tellen naar de 100 km/h (eDrive40: 5,7 seconden).
BMW geeft de i4 eDrive35 niet alleen een bescheidener elektromotor dan de eDrive40, maar ook een kleiner accupakket. De accu heeft een nettocapaciteit van 66 kWh en is groot genoeg voor een actieradius van 490 kilometer. Ook ligt het maximale laadvermogen met 180 kW onder dat van de eDrive40 en M50 (205 kW).
BMW i4 eDrive35, Nederland?
Op moment van schrijven is nog niet bekend of BMW de i4 eDrive35 ook naar Nederland haalt, maar we zien geen reden om aan te nemen dat dit niet gaat gebeuren. We zijn nog in afwachting van een reactie van de Nederlandse importeur. Een Nederlandse vanafprijs kunnen we je op dit moment nog niet geven, maar reken maar dat die straks enkele duizenden euro's onder die van de minimaal €60.640 kostende i4 eDrive40 ligt.