Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Dit is de Porsche Taycan!

Tot 761 pk!

197
Porsche Taycan
Porsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche TaycanPorsche Taycan
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
4 september 2019 om 15:41
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

IAA Frankfurt 2019:

 Van 12 september t/m 22 september 2019 wordt de IAA in Frankfurt am Main georganiseerd. De IAA is de grootste en belangrijkste autobeurs in het najaar. Mocht je de beurs willen bezoeken, trek goed wandelschoenen aan, want het oppervlak is gigantisch. Meer info: www.iaa.de

In de volledig elektrische Porsche Taycan hebben we weer een nieuwkomer die er met het predicaat ‘langverwacht’ vandoor gaat. Aan al het wachten komt nu een einde: dit is ‘m!

Het eerste levensteken van de Taycan stamt al uit september 2015. Toen werd op de IAA in Frankfurt de Mission E gelanceerd, dit jaar is het de beurt aan de productieversie. Wie helemaal weg was van de Mission E zal niet teleurgesteld zijn in het eindresultaat, dat als twee druppels water op de voorbode lijkt. De vele teasers en spionagebeelden gaven al prijs dat ook de Taycan een bijzonder lage, ranke vierdeurs is. Met een beetje fantasie zou je er zelfs een kruising tussen een Panamera en een 911 in kunnen zien, al is dat ongetwijfeld tegen het zere been van liefhebbers van laatstgenoemde. Opvallende kenmerken zijn de wulpse wielkasten, de glooiende raamlijn en de koplampen, die ogenschijnlijk worden overschaduwd door de voorschermen.

Hoe bijzonder het uiterlijk ook is, het gaat natuurlijk om de techniek. De eerste volledig elektrische Porsche verschijnt in twee varianten, de Turbo en de Turbo S. Hiermee is het woord ‘Turbo’ voor Porsche definitief verworden tot een verwijzing naar de plaats in de line-up, want met de kunstmatige beademing van verbrandingsmotoren heeft de term hier uiteraard niets te maken.

Tweebak

Beide varianten hebben een elektromotor op de voor- én achteras en dus vierwielaandrijving. Het vermogen is altijd indrukwekkend: in de Taycan Turbo komen de motoren tot 680 pk, de Turbo S schopt het zelfs tot 761 pk. Bijzonder is dat de Taycan over een heuse tweetraps-transmissie beschikt, terwijl alle andere EV’s een traploze overbrenging hebben. Dankzij deze oplossing weet de auto volgens Porsche een snelle acceleratie te combineren met efficiency en ruime reserves op hogere snelheid. De topversie knalt in 2,8 tellen van 0 naar 100, terwijl de Turbo datzelfde klusje in 3,2 tellen klaart. Bizar snel, al verwijst de Taycan hiermee de Tesla Model S Performance (2,6 s) nog niet naar het tweede plan. De topsnelheid van de elektrische Porsche ligt bij beide uitvoeringen op 260 km/h.

Voor de stroomvoorziening is een accupakket van 93,4 kWh present. Hiermee moet de Taycan Turbo volgens de WLTP-testcyclus 450 km ver komen, terwijl de krachtiger Turbo S na 412 km de handdoek in de ring gooit. Indrukwekkender is de laadtijd. Dankzij een systeemvoltage van 800 in plaats van 400 Volt kan er volgens Porsche 100 km worden bijgeladen in niet meer dan 5 minuten. Snelladen gaat met maximaal 270 kW, zodat het bij de juiste lader mogelijk is om in 22,5 minuut van 5 naar 80 procent te gaan. Thuisladen gaat met een snelheid van 11 kW. Opmerkelijk is dat de laadklep afgaande op de foto's onzichtbaar wordt als er geladen moet worden. Hoe dat in de praktijk werkt, wordt ongetwijfeld snel duidelijk.

Voor een Porsche-waardige rij-ervaring beschikt de Taycan over luchtvering met het bekende Porsche Active Suspension Management, terwijl Porsche Dynamic Chassis Control de koets rechthoudt en Porsche Torque Vectoring Plus de aandrijfkrachten optimaal over de vier wielen verdeelt. Hoewel de Taycan over enorme remmen beschikt, wordt in de praktijk 90 procent van de remacties door de elektromotoren tot een goed einde gebracht.

'Hey Porsche'

Het interieur van de Taycan oogt zoals we eerder konden zien lekker klassiek. Dat komt vooral doordat er meer aandacht uitgaat naar het instrumentarium dan naar het centraal geplaatste scherm, dat met 10,9 inch toch echt geen kleintje is. Het digitale instrumentarium is een fraaie mix van klassieke vormen en moderne informatiebronnen, terwijl ook de passagier kan worden voorzien van een eigen scherm waarop allerlei zaken kunnen worden afgelezen én bediend. Een grote rol is weggelegd voor Voice Control, dat geactiveerd wordt met, je verwacht het niet ‘Hey Porsche’.

De vier inzittenden van de Taycan nemen plaats in een volledig leervrij interieur, een primeur voor Porsche. In plaats van koeienhuiden bekleedt het merk het binnenste met ‘innovatieve, gerecyclede materialen’. Het leven van achterpassagiers wordt iets verbeterd door heuse uitsparingen in het in de bodem geplaatste batterijpakket, zodat de voeten zoveel mogelijk ruimte hebben en een oncomfortabele zithouding als het goed is wordt voorkomen.

Sedan

Hoewel Porsche het nog niet bevestigt, tonen spionagebeelden aan dat de Taycan over een kleine sedan-achterklep beschikt. De ruit gaat dus niet mee omhoog. De klep biedt toegang tot een bagageruimte van 366 liter, aangevuld met een tweede exemplaar van 81 liter in de neus. Wie meer praktisch gebruiksgemak wil, kan wachten op de Taycan Cross Turismo. De productieversie van de Mission E Cross Turismo is een sportieve stationwagon-achtige op hoge poten. Die verschijnt eind volgend jaar.

Ruim voordat die Cross Turismo wordt onthuld, staat de reguliere Taycan bij de dealers. Al in januari 2020 moet het zover zijn. Zelfs de prijzen zijn al bekend: Porsche vraagt € 157.100 voor de Taycan Turbo en € 191.000 voor de Turbo S.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Porsche Taycan
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Porsche Porsche Taycan Elektrische Auto Supercars & Sportscars IAA Frankfurt 2019

Uitgelicht aanbod

    Porsche Taycan Sport Turismo GTS Pano Surround View GTS 84 kWh Adaptive Cruise Key-Less 21-Inch Mission E

    Porsche Taycan Sport Turismo GTS Pano Surround View GTS 84 kWh Adaptive Cruise Key-Less 21-Inch Mission E

    • 2022
    • 5.000 km

    € 172.995

    Porsche Taycan BOSE Adaptieve Luchtvering 71 kWh Sport Chrono LED Matrix Adaptive Cruise

    Porsche Taycan BOSE Adaptieve Luchtvering 71 kWh Sport Chrono LED Matrix Adaptive Cruise

    • 2022
    • 8.900 km

    € 124.995

    Porsche Taycan 4S

    Porsche Taycan 4S

    • 2020
    • 26.353 km

    € 119.900

Meer Porsche Taycan occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Porsche Taycan

    105
    • 20 januari 2022

Lezersreacties (197) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche Taycan specificaties
  • Porsche Taycan occasions
  • Porsche Taycan video's
Advies en informatie
  • Porsche Taycan tests
  • Porsche Taycan gebruikersreviews
  • Porsche Taycan index
PREMIUM
Laadduel Tesla - Porsche - Reportage

Laadduel Tesla - Porsche - Reportage

Bij moderne laadstations vloeit de gelijkstroom onderhand even snel uit de stekker als benzine...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Porsche Taycan 4S (2021)

    Porsche Taycan 4S (2021)

    41
    • 3 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)

    Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)

    13
    • 14 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Porsche Taycan (2021)

    Porsche Taycan (2021)

    19
    • 15 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche Taycan (2021)

    Porsche Taycan (2021)

    38
    • 1 juni 2021
meer reviews
Test: Porsche Taycan GTS

Test: Porsche Taycan GTS

57

De Taycan was er tot voor kort als naamloos basismodel, als 4S, als Turbo en als Turbo S. Porsche...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Porsche viert feest met Taycan GTS Hockenheimring Edition

    Porsche viert feest met Taycan GTS Hockenheimring...

    24
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche Taycan Turbo S volgens Mercedes-tuner Brabus

    Porsche Taycan Turbo S volgens Mercedes-tuner...

    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Wat is de turbobadge nog waard bij Porsche?

    Wat is de turbobadge nog waard bij Porsche?

    77
    • 20 maart 2022
  • Achteruitkijkspiegel - "Een Taycan met V8 zou nóg leuker zijn"

    Achteruitkijkspiegel - "Een Taycan met...

    114
    • 26 februari 2022
  • Nieuws
    Porsche Taycan met recordkorte laadtijd van LA naar New York

    Porsche Taycan met recordkorte laadtijd...

    204
    • 31 januari 2022
  • Nieuws
    Porsche Taycan Sport Turismo krijgt vier nieuwe motorversies

    Porsche Taycan Sport Turismo krijgt vier...

    83
    • 19 januari 2022
  • Test: Porsche Taycan GTS

    Test: Porsche Taycan GTS

    57
    • 2 december 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Porsche 963 is nieuwe Le Mans-strijdwapen

    Porsche 963 is nieuwe Le Mans-strijdwapen

    7
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Beursgang Porsche wordt wat concreter

    Beursgang Porsche wordt wat concreter

    14
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 GT3 RS bijna plakkerloos

    Porsche 911 GT3 RS bijna plakkerloos

    19
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche gaat met 911 Turbo S voor record

    Porsche gaat met 911 Turbo S voor record

    14
    • 20 juni 2022
  • Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km - Klokje Rond

    Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km -...

    • 13 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche Cayenne blaast 20 kaarsjes uit

    Porsche Cayenne blaast 20 kaarsjes uit

    29
    • 10 juni 2022
  • Achtergrond
    Porsche 968 - Rijtest - Uit de Oude Doos

    Porsche 968 - Rijtest - Uit de Oude Doos

    11
    • 8 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden