AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
BMW test extreme M3
72
BMW gaf bij de introductie van de huidige M3 aan dat een extreme CSL-versie bij de E92 niet op de planning staat. Maar wat rijdt hier dan op de Nordschleife?
Deze spyshots tonen aan dat BMW wel degelijk aan een sportievere versie van de M3 werkt. Maar het is gissen wat het merk hier precies aan het testen is. In ieder geval zorgt de grote achterspoiler voor meer downforce en ook zien we een spoilerlip aan de voorkant van de M3. De zwarte wielen wijken af van die van de huidige vertonen gelijkenis met die van de E46 M3 CSL. Het is goed mogelijk dat BMW hier lichtgewicht wielen heeft gemonteerd.
Hoe ver het aftrainprogramma van BMW deze keer gaat, is nog niet bekend. In het geval van de E46 M3 CSL ging de M-divisie erg ver. Zo had die auto geen airconditioning, geen audio-installatie, semi-slicks en in het kader van de gewichtsbesparing zelfs een kartonnen vloer van de laadruimte. Of BMW ook deze keer zo rigoureus te werk gaat, is te betwijfelen. Het overgrote deel van de kopers bestelde namelijk alsnog airconditioning en een audio-installatie op de CSL en de kartonnen laadvloer was voor mensen die de auto regelmatig gebruikten meer een vloek dan een zegen.
De E46 CSL had een vermogen van 360 pk, 17 stuks meer dan de standaard-M3. In combinatie met het lagere gewicht zorgde dit voor fractioneel betere prestaties. BMW is zeker in staat om nog wat extra vermogen uit de huidige 4,0-liter V8 te halen, maar of motortuning deze keer ook tot het pretpakket behoort, is –het begint wat eentonig te worden- nog niet bekend.
We moeten nog even wachten voor we uitvinden of het hier om een aerodynamisch pakket van M Performance gaat of een speciale, ultieme versie van de M3. Wij hopen natuurlijk vurig op het laatste.
Hoe ver het aftrainprogramma van BMW deze keer gaat, is nog niet bekend. In het geval van de E46 M3 CSL ging de M-divisie erg ver. Zo had die auto geen airconditioning, geen audio-installatie, semi-slicks en in het kader van de gewichtsbesparing zelfs een kartonnen vloer van de laadruimte. Of BMW ook deze keer zo rigoureus te werk gaat, is te betwijfelen. Het overgrote deel van de kopers bestelde namelijk alsnog airconditioning en een audio-installatie op de CSL en de kartonnen laadvloer was voor mensen die de auto regelmatig gebruikten meer een vloek dan een zegen.
De E46 CSL had een vermogen van 360 pk, 17 stuks meer dan de standaard-M3. In combinatie met het lagere gewicht zorgde dit voor fractioneel betere prestaties. BMW is zeker in staat om nog wat extra vermogen uit de huidige 4,0-liter V8 te halen, maar of motortuning deze keer ook tot het pretpakket behoort, is –het begint wat eentonig te worden- nog niet bekend.
We moeten nog even wachten voor we uitvinden of het hier om een aerodynamisch pakket van M Performance gaat of een speciale, ultieme versie van de M3. Wij hopen natuurlijk vurig op het laatste.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
BMW 330d Touring (2012) – Op de rollenbank
Nieuws
Deze BMW 3-serie E46 is lekker gewoon gebleven - Liefhebber gezocht
Nieuws
Extreem sterke vooruitblik op nieuwe elektrische BMW 3-serie en M3
Achtergrond
Deze klassieke Duitse coupés stijgen in waarde, maar zijn nog wel betaalbaar
Autotest