BMW i3 bijgeschaafd

Welkom sportversie i3s!

BMW i3 en i3s (facelift 2017)
BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)BMW i3 en i3s (facelift 2017)
De IAA in Frankfurt is niet alleen het podium waarop BMW nieuwelingen als de Concept Z4 en M5 neerzet. Op de Duitse beursvloer is namelijk ook plek voor de gefacelifte i3!

Met de i3 heeft BMW sinds 2013 een elektrische auto in het gamma die wat uiterlijk betreft ook na vier jaar nog het best te typeren valt als een studiemodel dat regelrecht in productie is gegaan. De op opmerkelijk smalle wielen geplaatste en met bijzondere materialen samengestelde i3 is opgefrist én krijgt er een broertje bij: de sportievere i3s.

De gefacelifte i3 is aan de voorzijde te herkennen aan zijn volledig nieuwe voorbumper. Het zwarte U-vormige inzetstuk dat ook het front van de pre-facelift i3 kenmerkte, keert in een andere vorm terug. Led-koplampen en richtingaanwijzers die van dezelfde techniek gebruikmaken zijn voortaan standaard aanwezig. Aan de achterzijde wordt een zeer subtiel gewijzigde bumper met een breder inzetstuk geplaatst. BMW plakt de emblemen aan de achterzijde meer naar buiten om de i3 breder te laten lijken dan hij is. Nieuw zijn de voortaan zwarte A-stijlen en de in dezelfde kleur uitgevoerde daklijn. De daklijn wordt aangekleed met een matchromen strip. In het interieur plaatst BMW optioneel een 10,25 inch metend scherm, een display dat fors groter is dan het 6,5-inch metende standaardexemplaar. Het navigatiescherm Business blijft intact.

De aandrijflijn van de reguliere i3 blijft 170 pk en 250 Nm sterk. Het accupakket van alle i3's is nu 33 kWh groot. Het 22 kWh metende exemplaar keert definitief niet meer terug, al verdween deze al in maart dit jaar van de bestellijst. De optie om de i3 uit te rusten met een range-extender (een 38 pk sterke tweecilinder benzinemotor) blijft bestaan. BMW herziet verder de tractieregeling van zowel de i3 als de i3s, waarover hieronder meer. De actieradius ligt volgens de NEDC-cyclus op 290-300 kilometer. Volgens de realistischer WLTP-cyclus komt de i3 235-255 kilometer ver.

i3s

BMW grijpt de bijpuntsessie van de i3 aan om een volledig nieuwe variant te presenteren: de i3s. Het grootste nieuws vinden we op technisch vlak. Deze sportiever ingestelde i3 heeft 14 pk en 20 Nm extra tot zijn beschikking, wat het totaalvermogen op 184 pk en 270 Nm brengt. Daarmee moet een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 6,9 tellen op de klok staan – 0,4 seconden rapper dus dan de reguliere i3. Zijn topsnelheid ligt op 160 km/h, wat 10 km/h sneller is dan de maximale snelheid die zijn rustiger broer weet te halen. Volgens de NEDC-cyclus komt de i3s 280 kilometer ver op een lading. In de WLTP-cyclus scoort de i3s een bereik van 235-245 kilometer.

Ook een sportonderstel waarmee de i3s één centimeter dichter boven het asfalt komt te liggen, maakt deel uit van het s-feestje. De spoorbreedte neemt dankzij bredere lichtmetalen 20-inchwielen met 4 centimeter toe. BMW belooft een directere gasrespons en scherper stuurgedrag, al moet je daar wel de Sport-modus voor activeren. Steviger stabilisatorstangen en een stuggere demping dragen daar een steentje aan bij. Vanbuiten is de s-versie van de reguliere i3 te onderscheiden door extra zwarte accenten in de sportievere bumpers, de grille en de wielkasten. De i3s krijgt tevens een volledig zwarte daklijn.

In november dit jaar worden de gefacelifte i3 en de nieuwe i3s in de Europese showrooms verwacht.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (62)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.