Volvo XC70 T6 AWD Summum (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC70 T6 AWD Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 171.000 km |
KM-stand laatst | 212.000 km |
Het begin
- 171.000 km
De ideale reisauto. Tijdloos Zweeds design, comfortabel; de beste stoelen die er te vinden zijn, zeer degelijk, ergonomisch nagenoeg perfect, ruim, rijk uitgerust en stiekem zeer snel in T6 trim!
Na jarenlang een Polootje gereden te hebben werd het tijd voor wat anders. Door veranderde leefomstandigheden en behoeften moest het een stationwagon worden en vanwege het beschikbare budget kon het tevens wat leuks worden.
Na een tijdje wikken en wegen hebben we besloten om voor een Volvo V70 of XC70 te gaan. Een BMW 5 serie, Audi A6 en VW Passat vielen om uiteenlopende redenen af. Pluspunten aan bovengenoemde Volvo's: degelijkheid en betrouwbaarheid, veiligheid (AWD) praktisch gebruiksgemak, ruimte en comfort (stoelen!).
Een korte zoektocht leverde slechts een paar potentiele auto's op en na wat onderhandelen hebben we particulier een XC70 T6 AWD Summum gekocht.
De auto heeft een vrij hoge km-stand, maar in principe kunnen dergelijke auto's dit natuurlijk makkelijk hebben. De benzine Polo haalde al zonder noemenswaardige problemen de 260.000 km. Desalniettemin een aankoopkeuring laten doen (better safe than sorry), maar die leverde geen enkel zwak punt op dus de koop ging door.
De auto heeft een 3.0 liter 6-in-lijn die 300 pk levert en een maximaal koppel 440 nm. Hij is verder super compleet en heeft onder andere een heel scala aan veiligheidsvoorzieningen zoals tig airbags, vierwielaandrijving en het BLISS dode-hoek waarschuwingssysteem, bovendien kwam de auto met een set winterbanden. Het feit dat het een XC is levert een wat hogere zit en wat meer comfort op slechte wegen. Maar heeft ook als nadeel dat de auto meer helt in de bochten.
Qua uitrusting interessant om te vermelden: de fraaie lichtmetalen XC-style velgen, verwarmde en gekoelde lederen -subliem zittende- stoelen, schuif/kanteldak, electrisch verstelbare stoelen met memory functie en een geweldig werkende climate control met meerdere instelbare temperatuurzones.
Tot zover de introductie. Binnenkort meer over het rijden en het onderhoud.
Rijervaringen
- 180.000 km
Na bijna 10.000 km erbij kan ik niets anders zeggen dan dat dit een geweldige auto is. Ergonomie is super, de stoelen fenomenaal, de ruimte is een heerlijke luxe en er ontbreekt bijna niets.
Rijervaring
Wat betreft het rijden: hij gaat als de brandweer op de rechte stukken. Invoegen op de snelweg, even snel inhalen of een stoplichtsprintje; altijd power in overvloed!
In de bochten is de auto een stuk minder dynamisch en moet je je een beetje inhouden om te voorkomen dat het oncomfortabel wordt. Als je toch hard een bocht induikt wordt het nooit gevaarlijk door de vierwielaandrijving, maar met zijn bijna 1800 kilo voelt ie wel aan als een baksteen. Dit is geen super dynamische rijdersauto die je op de limiet wil rijden, maar meer een gemoedelijke goedzak die op de Autobahn uit zijn slof kan schieten en menig BMW of Audi kan verrassen.
De auto is erg comfortabel en stil en in combinatie met de perfecte stoelen een ideale reisauto. Een roadtrip van 5000 km was een genot met deze auto!
Automaat
De 6 traps Geartronic automaat ben ik minder over te spreken. Sowieso vind ik een handbak fijner (persoonlijke voorkeur), maar de automaat kiest de schakelmomenten niet altijd even goed, vooral in de lagere verzetten, en in combinatie met het turbogat laat ie soms steekjes vallen. Steekjes die de auto in probeert te halen door met een schok alsnog de gewenste versnellling in te zetten.
Ook remt de auto nauwelijks af op de motor als je het gas loslaat, dus ik ga regelmatig te hard op een stoplicht af als ik rustig uit wil rollen. Dit zal ook mede door het gewicht komen.
Het Geartronic gedeelte (schakelen zonder te koppelen) is vlees noch vis en voegt voor mij bijna niets toe, al helpt het wel in de bergen om wat soepeler te stijgen en dalen. Je hebt dan wat meer controle over de auto.
Verbruik
Het verbruik is dragelijk rond de 1:10. We gebruiken de auto bijna niet in de stad (daar ligt het verbuik op 1:8 ) en op de snelweg kun je met een beetje lichte rechtervoet 1:12 halen. Met een volle tank kom je dan ca 800 km ver.
Onderhoud
Nog niet gehad. De aankoopkeuring heeft zijn waarde bewezen! De auto is tweemaal in de garage geweest:
- een keer om de noodloop eraf te halen (oorzaak: waarschijnlijk vuile bezine)
- een keer voor een bandenwissel (winter naar zomer)
De auto gaat volgende week voor de winterbanden en er zijn dan twee aandachtpunten waar ik de dealer naar ga laten kijken:
- de vering links achter kraakt wat (hopen dat het niks ernstigs is)
- de interieur ventilatie (fan) piept bij koud weer (schijnt een kwaaltje van deze auto te zijn)
Ik zal later terugkomen op bovenstaande.
Op naar de volgende 10.000 km!
Eerste onderhoudsbeurt en bandenwissel
- 183.000 km
De auto gisteren weggebracht naar de garage (dealer: duurder maar wel om de hoek, service tot nu toe prima).
De winterbanden liggen erop. Geen tweede set met velgen dus de banden over laten zetten. Schijnt iets minder goed te zijn voor de banden en de wissel is duurder, dus voor volgend jaar op zoek naar een tweede set velgen. Ik vind die goedkope zwarte wintervelgen niks dus ga proberen wat leuks te vinden.
Verder is er een een bus in de achterwielophanging vervangen. Dit bleek de oorzaak van een irritant piepend geluid. Met 400 euro vrij prijzig, maar de auto rijdt weer erg strak.
Het vervangen van de ventilatiefan was 500 euro en ik heb dat maar even laten zitten. Een beetje spelen met de ventilatiestanden verhelpt het piepen meestal. Maar wel een missertje voor een auto van dit kaliber (en deze prijs).
Nog een laatste opmerking over het gebruik. De auto heeft 3 ECS standen die de rijdynamiek regelen: sport, comfort en advanced. Ik rijdt de auto meestal in sport omdat alles dan net wat sneller en soepeler gaat. Onderstel veert wat strakker, stuurt wat directer en volgens mij ook wat meer pk's beschikbaar. Mijn vrouw rijdt met comfort omdat zij de auto anders te direct vind. Comfort is ook goed voor op slechte wegen (Belgie!) De advanced stand is voor in het terrein of in de winter. Dit systeem werkt vrij aardig doordat de verschillen goed voelbaar zijn.
Winterse omstandigheden
- 188.000 km
De afgelopen periode veel met de auto in de sneeuw geweest en de conclusie is dat deze auto DE ultieme auto is voor winterse omstandigheden.
Pluspunten:
- Altijd grip dankzij de AWD en goede winterbanden. Zelf op beijzelde wegen, hellingen of sneeuwvlaktes geen enkel probleem. En dat tot op hogere snelheden dan ik eigenlijk verantwoord achtte.
- Ingesneeuwd ploegt ie zichzelf gewoon uit de sneeuwhoop tot ie weer op de sneeuwvrij gemaakt weg staat.
- Hij start altijd: zelfs bij -25
- Dankzij de wat grotere bodemvrijheid geen problemen met opgevroren sneeuwbanken of brokken ijs die van andere auto's afgevallen zijn.
- Ruiten + spiegels ontdooien snel, goede verwarming en uitmuntende stoelverwarming!
Minpuntjes
- Verbruik: bij extreem koud weer 1:7. Dan kom je toch een stuk minder ver met een volle tank.
- Schakelen. Ik was al niet echt een fan van deze bak, maar onder koude omstandigheden kan de bak echt bokkig doen. Als de auto warm gereden is vervolgens geen probleem meer.
- Ik mis stuurverwarming, maarja een mens kan niet alles hebben.
De conclusie is dat de auto je niet alleen het gevoel geeft dat ie alle omstandigheden aan kan: hij kan ze ook echt aan!
Tweede onderhoudsbeurt
- 193.000 km
De auto weggebracht voor een grote beurt en dat bleek een prijzige te worden. Er waren geen klachten, maar na een dealer check (ik geloof op 47 punten) kwam aan het licht dat de Pulley die een groot aantal elektrische systemen aandrijft vervangen diende te worden. En dat ding zit ergens onder in de motorruimte dus een dure reparatie qua arbeidsuren.
Een dag later kreeg de auto echter kuren met diverse elektrische systemen (onder andere de versnellingsbak en de stuurbekrachtiging), dus ik was bang dat er iets mis gegaan was bij de reparatie. De auto wel thuis gekregen. De volgende ochtend wilde ik teruggaan naar de garage maar de auto wilde vervolgens niet meer starten. Na wat hulp van de wegenwacht de auto uiteindelijk naar de garage gereden, waar de diagnose versleten accu gesteld werd. Waarschijnlijk puur toeval na de reparaties (de originele accu zat nog in de auto, en die heeft het toch 2 jaar langer dan gemiddeld uitgehouden), maar als ze je auto op 47 punten checken dan neem ik toch aan dat ze de accu ook meenemen.....
Maar na dit dubbele werkplaatbezoek rijdt de XC in ieder geval weer als vanouds.
Nieuwe Xenons
- 195.000 km
De XC70 zit vol met sensoren. Je kan het zo gek niet verzinnen of de auto houdt het in de gaten. Zo geeft de auto ook aan als er een lamp kapot is. In dit geval 1 van de Bi-Xenon koplampen. In de handleiding wordt aangeraden om dit type lampen uitsluitend door de dealer te laten vervangen, maar na een prijsopgaaf van de garage (duur!) en wat research besloten om beide lampen (ivm kleurverschil) zelf maar te vervangen. Op Youtube zijn vrij aardige instructievideos beschikbaar.
Voor 90€ per stuk (ook niet goedkoop...) Philips lampen besteld (voor de liefhebbers: Philips D1S Standard Authentic Xenon HID)
De behuizing heb je er zo uit, de stekkers loshalen is een enorm gepiel; plastic is poreus en de behuizing is vuil, maar daarna gaat alles vrij makkelijk en kan het eigenlijk niet mis gaan. Ik heb de complete lamp behuizing mee naar binnen genomen en de lampen aan de keukentafel vervangen. Nadat ik de oude lampen eruit had gehaald bleek dat dit nog de originele lampen waren. De conclusie is dan ook dat de lampen duur zijn maar wel lang mee gaan (7 jaar). De lichtopbrengst is echter wel spectaculair verbeterd: ik vond sinds de aanschaf al dat de kwaliteit van de koplampen een minpunt van de auto vormden en in 7 jaar is de lichtopbrengst dan toch ook flink afgenomen, maar nu schijnt ie weer als een zonnetje!
Aanvullende gebruikers ervaringen:
- Hard een bocht induiken is nog steeds geen aanrader.
- Hard rechtdoor gaan wel: hij blijft maar gaan!
- De besturing is niet heel direct.
- De auto voelt echt heel solide aan en op weg naar de 200.000 km nauwelijks gebruikssporen van binnen.
- Verbruik is stabiel 1 op 10.
Op het programma:
- Bij de eerstvolgende beurt ga ik de transmissievloeistof laten vervangen: ik ben nog steeds geen fan van deze 6 traps Geartronic.
- Remmen voor (en misschien ook achter) zijn aan de beurt.
- Daarnaast aan de buitenkant een paar kleine (maar wel diepe) deukjes: waarschijnlijk door winkelkarretjes en steenslag. Ga eens bekijken of ik dat voor een zacht prijsje kan laten verhelpen.
- Airco reinigen.
- De zwarte (plastic) bumpers hebben een opfrisbeurtje nodig met kunststof polish.
Conclusie: so far so good. Paar kleine issues gehad maar niets echt ernstigs. De auto biedt veel comfort en kwaliteit, maar is niet goedkoop in onderhoud, verbruik en overige kosten.
Nieuwe remmen en weer klaar voor de winter
- 198.000 km
We naderen de 200.000 km. Geen noemenswaardige issues.
De auto is naar de garage geweest voor nieuwe achterremmen, de winterbanden liggen er weer op en er zit een nieuw interieurfilter in.
Prijzig, maar allemaal noodzakelijk.
Daarbij heb ik ze om advies gevraagd met betrekking tot de Geartronic bak. In de zomer eigenlijk weinig te klagen, maar nu het kouder wordt reageert de bak wederom steeds nukkiger. Vooral de eerste drie versnellingen schakelen niet soepel na een koude start. De garage raadt een software update aan, waarbij de bak opnieuw ingeregeld wordt.
Maar op internet circuleren verhalen over deze bak waarbij een flush wordt aangeraden. Ik weet nog niet wat ik zal doen op dit moment.
Als je dan toch bij de dealer bent kijk je met een schuin oog naar wat er daar in de showroom staat. De XC60 met T8 motor lijkt een waardige opvolger voor over 1 a 2 jaar....
Aanvullende gebruikservaringen
Met het risico om in herhaling te vallen: geweldige auto, degelijk, comfortabel en (stiekem) zeer snel.
Plus:
- Afwerking en ergonomie
- Veiligheid en stabiliteit (met name onder slechte omstandigheden)
- Stoelen
- Ruimte achterbak
- Tijdloos design (is subjectief natuurlijk)
Minpunten:
- Versnellingsbak
- Bochtenwerk
- Ruimte achterbank ( toch beperkt voor zo'n grote auto)
- Verbruik (1:10 maar dat wist ik van tevoren)
- Onderhoudskosten
Kortom: de ideale reisauto!
Botsing
- 210.000 km
Tijd voor een update.
Een paar maanden geleden een aanrijding gehad, iemand raakte volle bak mijn rechtervoorwiel. Draagarm ontzet, wiel scheef en kon er geen meter meer mee rijden. Het leek in eerste instantie fors maar vanwege het feit dat er geen plaatschade was viel het uiteindelijk nogal mee.
De verzekering heeft het allemaal netjes geregeld, maar de garage heeft er een zooitje van gemaakt: zijn de auto uiteindelijk een maand kwijt geweest en moesten 3 keer terug omdat er zaken niet in orde waren. Met name de communicatie was zwaar onder de maat. Maar nu rijdt ie weer als vanouds.
Conclusie: de auto is onverwoestbaar en de garage is een klant kwijt.
De auto heeft in het voorjaar een reguliere onderhoudsbeurt gehad en nieuwe voor remschijven en blokken gekregen. De auto heeft de hele zomer perfect geschakeld dus het flushen van de bak en/of de software update maar even uitgesteld.
In principe kunnen we nog jaren vooruit met deze auto ware het niet dat de benzinekosten wat uit de hand beginnen te lopen met 1:7 in de winter en met moeite 1:10 in de zomer. Een jong gebruikte V60 en XC60 (en zelfs een XC40) zijn nog steeds aardig prijzig dus ik ben eens aan het kijken voor een 2015 of 2016 XC70 FWD met T5 motor (waarmee 1:15 haalbaar moet zijn; en dat met slechts 50pk minder!)
Weer klaar voor de winter
- 212.000 km
Grote onderhoudsbeurt laten doen.
- olie van de versnellingsbak is vervangen en de software geupdated: rijdt stukken beter zo!
- de stuurbekrachtiging is nagelopen en de vloeistof is vervangen
- de hendel van de achterklep is vervangen, roest in het mechaniek (kennelijk geen rvs hier)
- nieuwe bougies
- winterbanden erop
- wat kleine dingen: filters, nieuwe olie en een nieuw slangetje naar de koplampsproeiers.
Conclusie: allemaal reguliere zaken (behalve de achterklep, dat is gewoon een misser van Volvo). Flink prijzig, maar allemaal noodzakelijk om een auto met 200k plus kilometers in uitmuntende staat te houden.
Het is en blijft een heerlijke auto die van alle gemakken voorzien is en nog steeds onverwoestbaar aanvoelt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC70 3.2 Summum - Youngtimer - BTW Auto - Zeer nette staat
- 2008
- 56.262 km

Volvo XC70 2.5 T Summum | Dealer onderhouden | Bi-xenon | Trekhaak | Leder | Navigatie | Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen | Stoelverwarming |
- 2007
- 250.123 km

Volvo XC70 2.4 D5 164PK Summum - LEDER- NAVIGATIE - TREKHAAK - AUTOMAAT
- 2011
- 262.515 km