Volvo XC70 3.2 AWD Summum (2008)

autoreview

Volvo XC70 3.2 AWD Summum (2008)
Volvo XC70 3.2 AWD Summum (2008)Volvo XC70 3.2 AWD Summum (2008)Volvo XC70 3.2 AWD Summum (2008)Volvo XC70 3.2 AWD Summum (2008)Volvo XC70 3.2 AWD Summum (2008)Volvo XC70 3.2 AWD Summum (2008)

Signalement

UitvoeringXC70 3.2 AWD Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf190.400 km
KM-stand laatst201.649 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo als 2e auto en caravantrekker

  • 195.650 km

Wanneer ik de bestaande reviews van de XC70 lees zie ik weinig exemplaren met het atmosferische 3.2 blok, misschien daarom leuk om deze eens te plaatsen en te volgen.

Eerst wat achtergrondinformatie waarom tot aanschaf van deze auto. Eigenlijk rijd ik al sinds de jaren 80 Honda en is dat altijd mijn hoofdmerk geweest, vooral vanwege het rijplezier in combinatie met degelijke feilloze techniek. Ik heb echter wel vroeger 850 en V70 gereden dus Volvo is mij niet helemaal vreemd.

Recentelijk zijn wij verhuisd en hebben een huis met 22 zonnepanelen waarvan de opbrengst grotendeels wordt terug geleverd. Wij hebben in het voorjaar daarom een EV gekocht waarmee wij 90% van onze mobiliteitsbehoefte dekken. Die overige 10% zit in de problematiek van het trekken van een relatief zware caravan van 1.700 kg. Dat is met een EV nog niet erg praktisch en goed uitvoerbaar wanneer je wat langer op vakantie gaat en afstanden maakt. Ik wilde daarom als tweede auto een trekauto die:

-minimaal 1.800 kg mag trekken
-liefst AWD
-automaat
-wat hogere instap
-moet ook kluswerk mee kunnen versjouwen
-robuust

Ik had het oog laten vallen op of een E klasse, 5 serie of Volvo dan wel Subaru. Honda viel af vanwege de beperkte trekgewichten.
Mijn garagehouder heb ik gevraagd wat hij adviseerde en kwam uit op een Volvo, die achtte hij het meest passend als caravantrekker en relatieve eenvoudige techniek. Vanwege mijn vroegere Volvo ervaringen kon ik dat wel snappen.

Toen kon dus de zoektocht beginnen. Ik wilde er ook niet teveel geld aan uitgeven- omdat de EV al duur genoeg was. Met betrekking tot deze aanschaf, het is uiteindelijk een Opel Mokka E geworden. Dit na 3 x 2 proefritten in een Volvo XC40 E, Kia Niro E en Mokka E. De auto's onderscheiden zich qua rijbeleving weinig van elkaar en schelen per auto elk ongeveer 10.000 eu, ik vond de Opel eigenlijk qua prijs prestatieverhouding het beste alternatief. Over 2 weken wordt deze geleverd en ben benieuwd.

Weer terug naar de Volvo, welke nu te kiezen? Als snel werd de blik naar een XC70 gewend, dit model staat wat hoger op de poten vanwege instap, is toch geen SUV (vind ik minder prettig) en lijkt robuust, Bovendien als AWD verkrijgbaar en al wat langer op de markt. Vanwege beperkte kilometrage moest het een benzineversie worden, dus of een 3.2 V6 of een T6. Uiteindelijk besloten een 3.2 te zoeken, geen turbo dus, die kan ook niet kapot gaan en een lekker soepel sterk blok. Daarnaast zijn de vroegere bouwjaren relatief vaak met dit blok geleverd.

Uiteindelijk via mijn eigen garage lokaal op afstand na telefonisch overleg een 3.2 V6 via van der Schaaf Leeuwarden aangekocht, km stand iets meer dan 190.000, onderhoud gehad via Volvo dealers (Stern) en een 1e eigenaarsauto. Verder zat er geen trekhaak onder hetgeen ik prettig vond omdat daarmee de slijtage van het AWD systeem en onderstel beperkt zou kunnen zijn, je weet immers nooit hoe zwaar een auto belast is geweest met trekhaak.

Uiteindelijk laten leveren via mijn eigen Vakgarage, nieuwe trekhaak eronder, onderhoudshistorie via mail laten bevestigen en automaat voor de zekerheid laten spoelen.

Eerste ervaringen:

Na 5.000 km ervaar ik de aanschaf als een hele goede keuze!

Comfort is fantastisch, zeker op langere afstand. Het is duidelijk geen stadsauto maar daar hebben we hem ook niet voor gekocht. Het is een goedmoedige wat luie lobbes met een soms heerlijk slaapverwekkend comfort en geluid. De stoelen zitten werkelijk perfect en kunnen in de Summum uitvoering veelzijdig versteld worden.

Het interieur is degelijk gebouwd en nergens beschadigd, ook het leer is nog een uitstekende staat, ik heb het helemaal schoon gemaakt en met een leeronderhoudsmiddel behandeld, werkelijk top.

Het comfort van de automaat is ook goed maar in de laagste versnellingen hikt de automaat soms, dat schijnt een bekend euvel te zijn.


Op lange afstand ervaar ik de auto als een heerlijke reisauto waarin je moeiteloos uitstapt na honderden kilometers, en daar was de aanschaf ook voor bedoeld.

Mogelijk vanwege de leeftijd hoor je af en toe wel wat kraakjes achterin, mogelijk wat kunststof veroudering. Niet storend maar hoort er kennelijk bij.

Verbruik:

De oliemaatschappij is blij met deze Volvo, deze staat niet bekend als zuinigheidswonder. Dat wist ik natuurlijk en vanwege het beperkte gebruik heb ik dat geaccepteerd.

In ons plattelandsgebied zijn veel 80 Km wegen. Het verbruik schommelt tussen de 1 op 9 en 1 op 12.
Dat laatste is alleen haalbaar op lange afstand met 100 km per uur op de cruise. Recent moest ik naar Groningen (330 km heen en weer 330 km terug) en haalde ik 1 op 12,25, stond ik zelf versteld van.
Gemiddeld blijk ik een verbruik van rond de 1 op 10 te realiseren, acceptabel. Ik ben overigens een rustige rijder en gebruik veelvuldig de CC.
Met de caravan 90 tot 95 km per uur komt het verbruik op 1 op 8 met voorzichtige voet. Overigens merk je nauwelijks dat de caravan er achter hangt. Olieverbruik tot nu toe nihil.

Kosten:

Geen extra kosten tot nu toe. Na 1 week is de aircopomp onder garantie vervangen, die maakte teveel geluid. Voor de rest nog niks gehad aan rare dingen en alle (elektronische) systemen werken naar behoren. Het NAV systeem gebruik ik niet, ik weet goed de weg te vinden in Nederland en heb het niet nodig. Het is zwaar verouderd en kan altijd Google Maps gebruiken.

Blue Tooth en Audio werken perfect en er zit een mooie kwaliteit in de geluidsinstallatie.

Rijbeleving:

Het is duidelijk geen Honda qua rijbeleving. Tegenover strakke rij eigenschappen en rijplezier is de Volvo duidelijk meer op comfort en rust gebaseerd in combinatie met een gevoel van robuuste onoverwinnelijkheid. Je krijgt wel een beetje het gevoel in een tank te rijden. De wat hogere bodemvrijheid en instap vinden wij heerlijk, daar staat tegenover dat het bochtenwerk wat minder strak is.
Al met al ben ik erg tevreden en ben blij dat de aanschaf op afstand tot op dit moment goed uitpakt. Mijn garagehouder vond het een bovengemiddeld goed exemplaar voor zijn leeftijd en gaf aan dat deze auto met straks 350.000 km op de teller en goed onderhoud ook nog verkoopbaar is.

Na 5.000 waren dit de eerste ervaringen. Mogelijk zijn er meer lezers die met dezelfde problematiek zitten namelijk graag elektrisch rijden maar ook een caravan hebben. Als tweede auto en caravantrekker is deze constructie mogelijk voor meer mensen een optie. Ik snap dat het een luxe probleem is maar toch. Ik hoop dat over pakweg 4 jaar een EV ook makkelijker inzetbaar is als caravantrekker, uiteindelijk kunnen we dan naar 1 auto toe.

Wanneer er wat te vermelden is verschijnt wel een update.

10000 verder

  • 201.649 km

Inmiddels hebben we tegen de verwachting in al 10000 kilometer gereden in 4 maanden tijd, dat was eigenlijk niet de bedoeling. De oorzaak zit in twee dingen: 1. We hebben eerder onze andere Honda verkocht dan de nieuwe EV Opel Mokka werd geleverd waardoor we tijdelijk alleen de Volvo tot onze beschikking hadden. 2. Mijn dochter en haar gezin kwamen 6 weken uit de VS logeren en hebben de auto gebruikt in plaats van een dure huurauto.

Inmiddels is onze EV geleverd (zie review Opel Mokka E) en daar hebben we nu ook al bijna 3000 kilometer opzitten. Al met al rijden wij best wat kilometers, dat blijft een beetje het nadeel van het wonen in uithoeken van het land.

Terug naar de Volvo, hoe bevalt deze tot nu toe?

1. Verbruik en kosten.

Het blijft een 6 cylinder die onmogelijk zuinig kan zijn maar toch valt het verbruik mij alleszins mee. Gemiddeld haal ik dooreen een verbruik op de boordcomputer van 9,2 tot 9,5 liter per 100. In de praktijk meet ik bij tanken de getankte liters op de dagafstanden die ik elke keer reset, Ik kom dan uit op 1 op 9,5 tot 11,5 kilometer per liter. Vooral op lange afstanden op de cc is de auto relatief zuinig voor zijn gewicht en motorblok, in korte ritten is dit weer tegenovergesteld. Al met al ervaar ik de auto gezien zijn achtergrond van gewicht en vermogen en leeftijd als zuinig. Ik hanteer wel een beheerste rijstijl, op snelwegen hou ik een snelheid van 100 tot 105 kilometer aan en rij via de cc met het verkeer mee.

Gebruikskosten buiten brandstof aan onderhoud heb ik niet gehad, de auto doet voortreffelijk zijn werk zonder problemen. Vanochtend nog even olie gepeild, peilstok staat nog steeds bij bovenste streepje. In andere reviews lees ik nog wel eens dat de 6 pitters olie verbruiken maar ik kan dit niet bevestigen, mogelijk zit er een verschil in het T6 blok en mijn blok van 3.2?

Ik heb de 3 sterren inmiddels naar 4 sterren gebracht vanwege de meevallende gebruikskosten.

Comfort.

Wanneer langere ritten worden gemaakt is het comfort werkelijk top, ik heb heel wat verschillende soorten auto's gereden maar de Volvo springt er echt wel in positieve zin uit. Ik snap nu ook wel waarom veel Volvo rijders verknocht zijn aan dit merk. De combinatie van vering, rust en werkelijk fantastische stoelen maken het een genot om met de XC70 te rijden.
Op kortere stukjes is het "iets meer werken", de stuurbekrachtiging blijft wat zwaarder en de omvang van de auto maken het dan wat anders.

Fantastisch is ook de ruimte, zowel voor passagiers als met bagage. Mijn vroegere Honda Accord Station had nog een iets grotere bagageruimte maar niet voor passagiers achter.

Al met al ervaren wij de Volvo als een heerlijke lange afstandsauto, het doel waarvoor wij hem kochten, met caravan straks gaan toeren door Europa lijkt daarom volledig tot zijn recht te komen.

Een echte rijdersauto in de zin van strakke wegligging, stuureigenschappen vind ik het niet. De XC 70 smijt je niet even lekker een bocht in om er vervolgens gas gevend uit te trekken, daar is het de auto niet voor.

Interieur.

Na 15 jaar gebruik ziet de auto er nog fantastisch uit, het gebruikte materiaal ziet er degelijk uit. Alle elektronica werkt tot nu toe feilloos. De audio heeft uiteraard alleen FM maar de geluidskwaliteit in deze Summum uitvoering is nog steeds uitstekend. Blue Tooth werkt eveneens goed. Het nav systeem gebruik ik niet, het werkt nog wel maar is zwaar gedateerd.

Buitenzijde.

Roest zit er nergens op. Het plaatwerk voelt en oogt zeer solide en dat geldt ook voor het lakwerk. Je krijgt het gevoel dat tegenwoordig auto's niet meer zo dik gespoten worden. Buiten enkele gebruikskrasjes en een enkel putje oogt de auto zeer netjes en solide. Wel zit er een scheur in de plastic gril, veroorzaakt door iets hards op de snelweg, die probeer ik ergens op de kop te tikken.

Al met al zijn wij tot nu toe zeer tevreden met de aanschaf. Vanaf volgend najaar zullen wij de auto schorsen in de winterperiode omdat we de Volvo hebben gekocht voor vakanties met caravan. Omdat mijn vrouw dan inmiddels niet meer werkt kunnen we makkelijk met 1 auto alles doen.
Inmiddels heb ik een zekere liefde voor de Volvo ontwikkeld en vertroetel ik hem van een goede wasbeurt en binnenreiniging.

Stiekem zit ik nog wel eens te kijken naar een jong XC70 exemplaar om eenmalig nog een stap te zetten. Dan zou dan een T5 moeten zijn en dan twijfel ik weer om de atmosferische 6 pitter niet een betere keuze is qua degelijkheid en kosten. We gaan het zien.

Ik meld me weer als er iets bijzonders is waar de lezer iets aan heeft.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens