Volvo XC70 D5 AWD Summum (2008) #7

autoreview

Volvo XC70 D5 AWD Summum (2008)

Signalement

UitvoeringXC70 D5 AWD Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf237.900 km
KM-stand laatst284.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Degelijk en comfortabel

  • 284.000 km

De XC70 is in februari 2019 aangeschaft bij Volvo-dealer Harrie Arendsen in Ruurlo. Ook de voorgaande Volvo V50 2.0D hebben we hier als occasion gekocht. Harrie Arendsen is een hele prettige dealer en het is jammer dat we zo ver uit de buurt wonen anders zou ik de Volvo er zeker in onderhoud doen.
De V50 is bij Harrie Arendsen gekocht en na relatief korte tijd al weer bij hen ingeruild. De enige reden was dat ik mijn zit niet kon vinden. Zeker op langere ritten kreeg ik last van mijn heup. Geïnformeerd naar de mogelijkheden de stoel aan te passen, was toch nog redelijk kostbaar. daarnaast was het niet helemaal mijn auto.

Terug naar Harrie Arendsen, verhaal toegelicht en een heel goed inruilvoorstel gehad en de XC70 aangeschaft, 2 jaar ouder en met meer kilometers (234.000) op de teller. Op basis met eerdere Volvo's heb ik vooraf geen bedenkingen gehad. De XC70 was al geruime tijd bij de dealer in houderhoud en de gehele historie was bekend en geen bijzonderheden. Dat vertrouwen is gebleken. Inmiddels staat de teller op 284.000 en de XC70 is 2 keer voor regulier onderhoud geweest bij de lokale Volvodealer. onderhoudskosten tot op heden:
- Beurt 250.000 km, € 450,00
- Beurt 280.024 km, € 785,00
- APK €25,00
Kort na aankoop meende ik dat de automaat niet helemaal soepel schakelde. Na ruggespraak met Harrie Arendsen storingsanalyse laten doen en vervolgens de bak laten spoelen. Kosten voor rekening van Volvo, keurig opgelost.

Gebruikservaringen vanaf februari 2019 tot heden (oktober 2020).
Na een 940, S80 en V50 kan ik zeggen dat dit helemaal mijn auto is. Zeer comfortabel, stil, snel genoeg (zeker op tussen sprints) en heerlijk om te rijden. Dat geluid van de 5-cylinder verveelt nooit. Punten van kritiek, oh ja die zijn er ook. Voor een verbruik van 1 op 12 moet je echt moeite doen. En dan bedoel ik om zo zuinig te rijden. Geef je echt gas en rij je sneller dan toegestaan dat duikt het onder de 1 op 10. En dan is het nog een diesel. Met de caravan er achter neemt het verbruik toe tot 1 op 8 á 9. Voordeel is wel dat de auto totaal geen moeite heeft van een caravan van 1.600 kg en bij optrekken bij een stoplicht of gas bergop verras je mening automobilist die links van je rijdt.
De automaat is zeker bij lagere snelheden niet erg verfijnd en wil nog wel eens even twijfelen. Wat meer op toeren verdwijnt dit en vind ik de bak erg goed en soepel schakelen.
Een onhebbelijkheid met de caravan er achter is het vroeg opschakelen naar de 6e versnelling. Bij de toegestane snelheden daalt het toerental naar nauwelijks 1.500 toeren en dat vindt de bak niet fijn. Heb nu al een paar keer na lange ritten gemerkt dat het terugschakelen dan met een schok gepaard gaat. Oplossing is om met de caravan er achter de bak handmatig in 5 te laten staan.
Andere onhebbelijkheid, die ook bij andere ervaringen is terug te vinden, merkten we deze zomer. Buiten ruim boven de 30 graden, airco aan, caravan en al vier uur onderweg in heuvelachtig terrein (Sauerland). Plotseling de mededeling dat de temperatuur te hoog opliep, airco uitgeschakeld en even later alles weer normaal. Airco ingeschakeld en melding niet meer gehad. Lastig hierbij is dat er geen meter is voor koelwatertemperatuur. Had Volvo beter moeten doen, zeker gezien de prestaties van de XC70.
Voor al het overige, geen rammeltje te horen en alles maakt na ruim 12 jaar nog steeds een heel degelijke indruk en vertoont nauwelijks slijtagesporen. Meerijders heb (en zeker bij degene die aan de nummerborden niet de leeftijd van een auto kunnen aflezen) hebben vaak het idee in een auto van een paar jaar oud te zitten.

Kortom een dijk van een auto waar ik nog lang plezier van hoop te hebben.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.