Volvo XC70 D5 AWD Momentum (2009) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC70 D5 AWD Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 208.000 km |
KM-stand laatst | 213.500 km |
Aankoop XC70 en grote reis
- 208.000 km
Na de E39 M5 in September 2020 te hebben verkocht, nu op zoek naar de vervanger. Ik was op zoek naar een auto met vierwielaandrijving, flink wat ruimte, en een stuk nieuwer dan de M5. Het plan was om de vervanging te vinden voor de Kerst, aangezien wij met de auto naar Nederland wilden rijden i.v.m. corona.
Na elke dag te zoeken naar de auto's online, was de keuze een beetje gevallen op een BMW X5 (2007-2008) of Volvo XC70 (2009). Uiteindelijk twee voor het vertrek naar Nederland, naar meerdere X5's wezen kijken, maar vielen toch een beetje tegen. In 2 X5's waren er wat interieur delen best versleten, maar ik had in mijn achterhoofd dat de BMW M57 motor erg betrouwbaar is. Bij diezelfde garage nog naar een XC70 wezen kijken als tweede keuze, en die zag er eigenlijk wel erg goed uit. Met die informatie thuis toch nog een keuze proberen te maken aangezien onze reis naar Nederland toch al over anderhalve week zou zijn. Na lang wikken en wegen, uiteindelijk toch de verstandige gemaakt en gekozen voor de XC70, en de week daarop, 1 dag voor vertrek de auto opgehaald.
De reis naar Nederland is erg goed verlopen, de auto kwam geleverd op winterbanden, en die zouden nog erg goed van pas komen. De auto is super comfortabel, de perfecte reisauto. Stoelen zijn echt next level, hier keek ik al naar uit aangezien mijn ouders in 2012 ook een XC70 hebben gehad. De motor, de betrouwbare D5, is een erg fijn blok, als de motor koud is klinkt deze soms wat als een tractor, maar eenmaal warm maakt deze een erg prettig 5 cilinder geluid, en trekt er met zijn 185 pk toch behoorlijk aan. Het verbruik viel me ook mee, op de heenweg met een gemiddelde snelheid van 120 km/h over zo’n 1700 km, zit je rond de 8.5l/100 km, wat ik niet verkeerd vind voor dit formaat auto, met vierwielaandrijving.
Na 2 weken in Nederland, begonnen aan de terug weg, wat al meteen goed begon. Ik zag een paar dagen daarvoor al op het nieuws dat het erg zou gaan sneeuwen rond de Ardennen, en het werd afgeraden om daar te rijden. Ik keek er zelf erg naar uit, want ik was erg benieuwd naar de winterbanden en vierwielaandrijving. De sneeuw begon na een tijdje best op te hopen, en waar de meeste auto’s op de rechterbaan flink hun snelheid hadden verlaag, ging het perfect met 80-100 km/h in de Volvo. Geen enkel probleem met tractie, en gaf een groot gevoel van veiligheid. Na een stop voor werk in Frankrijk, was het plan om op de 30ste in 1 dag naar Madrid te rijden, een afstand van 1350 km. Dit was geen enkel probleem in de Volvo, cruisecontrol op 150 km/h, en gaan! Niet alleen is de auto comfortabel, het (volgens mij) standaard audio systeem is super! De connectiviteit met een iPhone is minder makkelijk, en hier zie je aan dat de auto toch van 2009 is. Maar met wat aux kabels, 12 volt oplader en wat adapters kan je uiteindelijk je muziek afspelen. Ook ben ik blij dat de XC70 xenon verlichting heeft, veel Volvo’s uit dit jaar hebben nog halogeen verlichting, en dit ziet er toch ouderwetser uit, en je hebt gewoon minder licht.
De volgende update komt uit Madrid.
Sneeuw in Madrid
- 213.000 km
Grote aankondiging op het Spaanse nieuws. Het zou gaan sneeuwen begin januari. Ik kon niet wachten. Op donderdag zou het beginnen, maar uiteindelijk was er bijna niks gevallen, hopelijk de volgende dag dan. Vrijdag was het begonnen rond een uur of 12, en eind van de middag rond 5-6 uur, lag er zo'n 20 cm. En wat doe je dan? Je gaat lekker een rondje rijden in de Volvo. Wat kwamen de winterbanden weer van pas zeg, waar half Madrid vast stond met voorwielaandrijving en zomerbanden, reed ik overal door. Overal stonden auto's en bussen langs de kant, en de Volvo was niet te stoppen, erg fijn om eens goed de vierwielaandrijving te kunnen gebruiken. Na 2 uur rond rijden maar weer de auto in garage geparkeerd en even een rondje lopen, en wat zie je dan, iedereen staat vast. Dus besloten om de auto weer uit de garage te halen en kijken of we mensen kunnen helpen, na een paar uur iets van 10 mensen thuis gebracht, die anders uren hadden moeten lopen door de sneeuw en kou. De Volvo heeft weer eens zijn dienst bewezen.
Onderhoud
- 213.500 km
We zijn weer even verder. De Volvo is onlangs weg geweest voor een grote beurt. Ik had wel bij de garage gezegd dat ik de auto wat vond trillen tijdens het warm worden van de motor. Ik had hier al een tijdje last van, en het internet zei "motorsteunen", dus ik had al rond kerst de bovenste motorsteun gedaan (duurt 5 minuutjes), en dit verhielp het probleem toch nog niet helemaal. Dus tijdens de beurt is gebleken dat de onderste motorsteunen ook moesten worden vervangen en kostte €400. Ik moet zeggen, dit was het geld wel waard. De auto is nu zo rustig geworden, en het is alsof je op een vliegend tapijt zit.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Volvo XC70 2.4 D5 AWD Ocean Race | Navigatie | Stoelverwarming+koeling | Xenon | Schuif-kanteldak | Trekhaak!! | Zeer unieke Volvo XC70 met bijna alle opties en compleet afgestempeld service boek.
- 2009
- 202.927 km

Volvo XC70 3.2 Summum NAVI | PDC | Trekhaak |
- 2008
- 244.815 km

Volvo XC70 2.5 T Momentum AUTOMAAT / YOUNGTIMER
- 2007
- 192.758 km