Volvo V70 2.4D Edition II (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.4D Edition II |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 119.750 km |
KM-stand laatst | 527.500 km |
back in volvo!
- 121.000 km
Volvo for life. Blog 2011 van120.000 tot en met juni 2022en 527.000km, Ik rij al Volvo sinds 1995.
Alle goede voornemens ten spijt. Niets mis met die Citroen C5 Toures Exclusive 2009 diesel maar na een klein jaar is het gewoon mijn auto niet na 15 jaar "Volvo ervaring ".
In bouwjaar ging ik twee jaar achteruit van 2008 naar de Volvo 2006 maar de auto komt toch niet meer op de zaak. Teveel admi rompslomp en veel bijtelling.
In middels mijn zoveelste volvo vanaf 1994, 2x 245, een 945 op LPI, 1xV70 TDI, en drie V70, waarvan een XC-70, op diesel.
In mijn ogen een mooie wagen met 120.000km op de teller uit Duitsland. Traceerbaar volvo onderhoud en dus in orde en automaat met 6 bak.
Inmiddels de airco laten controleren en daar moest maar 20 gram bij. Olie ververst voor de zekerheid en filters en rollen maar. Inmiddels de afgelopen maand bijna 4000 km verder. Gewoon goed.
De uitrusting kan ik niet zo goed thuis brengen Is die nu Edition 1 of 2.. Maar hij heeft stand verwarming !! en getint glas, parkeerhulp, ingebouwde telefoon en alarmfuncties en een seq automaat, 6 versnellingen, die jezelf kan schakelen met W stand en stoffen bekleding met half leer aan de zijkanten zoals de meeste volvo stoelen.
Wat zitten die stoelen weer heerlijk. Goed voor mijn lijf.
In de toekomst een aanpassing van motormanagement er in. Loopt die zeker mooier onderin!. Heb ik bij de andere auto's ook gedaan en nooit spijt van gehad.
Ik kan hele verhalen houden over comfort, rijgenot, ruimte en vooral de vijfpitsroffel….Kijk maar eens in mijn andere revieuws….staat er allemaal.
We gaan het meemaken. Wordt vervolgd met onderhoud update. We rijden bijna 50-60.000km per jaar dus er komt nog wel wat voorbij. Minimaal hiermee naar de 300.000km is de eerste intentie…..
flushen /olie wissel automaat
- 142.000 km
15 februari 2012. Afgelopen weekend heb ik bij Gerry Slot G Powerflush mijn Geartronic 6 bak laten flushen.
Meer uit voorzorg dan dat de bak slecht schakelde. Integendeel.
Dat flushen gebeurde op een Volvo meeting in Ommen. Bij verschillende volvo's kwam er een dikke zwarte drap uit de versnellingsbak!
Hoeze niet verversen volgens onderhouden schema?
De kilometer standen van de aanboden volvo's leverden standen op van 140.000 tot en met 350.000km. De ervaring leert dat het een wezenlijk verschil maakt als je de bak geflust ( doorgespoeld ) is. Wat een verschil in souplesse van de bak en vooral toegenomen rijgenot. Een dikke aanrader!
Vanaf de koop 6 november 2011 nu 17.000km een enkel klein probleem. N.l. de ingebouwde telefoon en duo kaart werkt niet meer door de voortschrijdende techniek telefoonkaartjes. Nu maar een apart nummer erin gedaan en doorschakelen. Gaat ook. Feitelijk achgterhaald systeem inmiddels.
Voor flushen zie link http://www.pa5ca.com/v70/automaat_spoelen/
APK en beurt en jaartje verder
- 175.000 km
1 november 2012. We zijn weer een jaar verder met deze Volvo prive ( geen lease of op de zaak ) en ik heb al bijna 50.000km extra afgelegd. ( wat een geld naar de brandstof..;))
Deze APK Beurt bracht wel iets nieuws aan het licht. Een van de motorrubbers is vervangen. Die grote in het midden. Je voelt nu inderdaad minder 'fijne' trilling in de Volvo.
Daarnaast is de tuning door Volvotune nogmaals verfijnt. Dat betekent dat alle scherpe kantjes er af zijn en de motor vanaf onderin zeer gelijkmatig optrekt met een max toque van 485 nwt op 2400t. Leuk om te zien hoe je met een hologram de pk's en nwt meters kunt afstemmen op je wensen. ( De backhend daarvan begrijp ik niet )
Ik ben een stevige rijder op de autobaan en deze tuning doet het al een jaar zeer goed. Sterk onderin en zeer soepel waardoor je lekker met bijna 1800kg caravan goed meekomt.
De olie van de automaat is door dit bedrijf vorig jaar ververst en nog steeds in goede conditie. Volvotune is in samenwerking met GS-Powerflush gespecialiseerd in automaten Volvo en elektronica en dat is een prettig idiee bij het onderhoud.
Nu het gaat vriezen ben ik benieuwd wat mijn 4 seizoenen Vredenstein Quatro 3 doen in de winter. Geschikt door de ADAC bevonden om te rijden in de winter en ik rij regelmatig naar onze buren.
Ik was steeds wisselen zat en ben benieuwd hoeveel kilometers ze maken. Normaal doe ik bijna 65.-75.000km met een bandenset.
Ze zitten er al vier maanden 18.000km op en heb gelijk de sporing op de volvo laten aanpassen.
Dat betekent dat e.e.a meer naar de "1" staat afgesteld in de sporing waardoor de volvo iets strakker stuurt in de op en afritten. Ik kan helaas niet uitleggen maar de voor en achterwielen zijn iets verzet.
Blijft over een tevreden rijder met tot nu toe geen buitensporige kosten.
OBBE tuning Elst
- 185.000 km
28 januari 2013. Door zaken kwam ik terecht bij Volvotune in Uden. Dit bedrijf is gespecialiseerd in tuning op maat.
Volvotune ontdekte dat mijn maps iets te grof waren afgesteld.
Inmiddels hen ik een z.g. ecoblok in laten bouwen. Dat betekent dat de Volvo rond de 1900 toeren/100kmu voordelig rijdt. Dat is een persoonlijke keus. Kan ook op andere toerentallen.
Volvotune werkt samen met GS Powerflush en zoals eerder gemeld heb ik de automaat dus feitelijk bij een bedrijf ondergebracht. Ze repareren ook bakken, zijn vriendelijk, laagdrempelig en zeer concurrerend geprijsd.
Volvotune heeft gemaakt dat mijn Volvo D5 zo mooi rijdt als nooit te voren. Soepel schakelen, en vooral een vermindert verbruik van meetbaar 9% bij max 120 km/u. Ik rij 1200km/week dus snel aan de tank helder.
Van 1:13,8 naar 1: 15.3 gemiddeld. Tel uit je winst
veel rijden vraagt onderhoud
- 210.000 km
1 juni 2013. Inmiddels weer wat kilometers verder en een update. Volvotune in Uden werkt nu samen met monteur Dennis en zoals eerder beschreven met GS-Powerflush.
De afgelopen tijd heb ik wel plezier gehad van alle deskundigheid op dezelfde plek in Uden. Ik heb nu de laatste beurt naast het gebruikelijke verversen de volgende werkzaamheden laten uitvoeren:
1. vier nieuwe banden: Continentel 5 Eco
2. schoonmaken inwendige motor via EGR ingang .
3. nieuwe monroe reflex schokbrekers achter,wat een verschil nu.
4. twee nieuwe draagarmen voor wegens kapotte rubbers
5. flush van stuurhuis, speling uit stuur
6. nieuwe accu Silver Varta 105 Amp ( handig standkachel )
7. aanpassen motormanagement omdat ik graag op 120km de zo zuinig mogelijke motormanagement condities wil
loopt lekker door
- 270.000 km
September 2014. We zijn inmiddels op de 270.000km aangeland. Voor mensen in Twente, MMTS Oldenzaal (Powerflush Twente) heeft mij geholpen bij vervanging remmen. Goede en deskundige plek.
In de vorige review nieuwe Continentals gemonteerd. Die wil ik echt niet meer hebben. Tot mijn verbazing heb ik ze glad 2.3mm gereden met 45.000km binnen een jaar. Hoe kan dat.? Daarnaast ervoer ik ze als redelijk hard en wat meer lawaai dan wat ik gewend was.
Na beraad de ervaring laten spreken en weer de vertrouwde Michelins Save+ gemonteerd bij Jeroen Oost Banden Westervoort , die is mobiel en komt met de bus bij je voorrijden en hoop hier mee de gebruikelijke 65.000km te halen.
Ik heb weinig extra kosten deze periode 210-270.000km . Het gebruikelijke onderhoud zoals nu de schijven afgebraamd bij MMTS en er weer nieuwe remblokjes op. Moet 300.000 waarschijnlijk schijven vernieuwen. Daarnaast is de condensor vervangen van de airco. ( koelelement voor achter de gril)
Ik heb wel het advies gekregen elke 20.000km toch de olie te verversen ondanks de vele kilometers. Ik weet soms niet meer wat waarheid is met de olie maar revisie bedrijven zeggen dat veel schade komt door te lang met de olie te rijden en smeer eigenschappen niet meer optimaal zijn..Ik volg hun advies.
Daarnaast heb ik besloten een nieuw foam-zitvlak te bestellen bij de dealer. Ik zat niet meer goed en heb eerst geprobeerd met een aanpassing maar dat heeft geresulteerd in een stoel waar ik "op" zit ipv "in" zit.
Dat verbeterde comfort kost wel wat. 150,= voor een zitting ex montage is wel prijzig in mijn ogen voor stukje foam maar dan zit ik wel goed op weg naar de 500.000km. Wat een verschil en echt de rugpijn wordt minder!
Mijn vorige automaat GSflush was gedaan met stand 185.000km en nu inmiddels weer 85.000km draaien achter de rug.
Gery Slot van GSPowerflush heeft de automaat voor de derde keer gespoeld sinds 120.000km, ( eerste keer bij koop 120.000, toen 185.000 en nu 270.000km ) hij komt voorrijden met zijn bus bij huis en werkt zonder een drup te morsen, en ik schrok toch wel beetje van de zwarte kleur die eruit kwam.
De automaat schakelde trouwens nog steeds perfect met dit reguliere verversen , maar met de nieuwe olie lijkt deze nog smeuïger te schakelen voorzover dat kan bij een Geartronic. Blijkbaar "slijt" de olie in de bak toch. Ik voel nauwelijks de schakel momenten!! Tja ik vind dat wel rijcomfort..
Daarnaast vraagt mijn pittige tuning wel onderhoud aan de automaat blijkt als je de olie ziet bij de power spoeling.
We gaan naar de 300.000km en dan komt de distri riem en alles wat daarbij hoort. Op naar de 500.000km.
Wordt vervolgd. :)
air intake behandeling
- 282.000 km
Het betreft hier onze tweede auto een Volvo S60 2.0T My 2005 met 250.000km op de teller en wil u deze ervaring niet onthouden dus schrijf maar even onder mijn V70.
Al twee jaar rijdt de S60 onregelmatig. Daarnaast een groot olieverbruik met 25.000km per jaar van 1/1000km en soms beperkt betrouwbaar tijdens versnellen op de autobaan. Onvoldoende vermogen produceren. VIa Volvotune ben ik terecht gekomen bij werkplaats MMTS te Oldenzaal. Zij vertegenwoordigen ook Powerflush Twente zag ik. Automaat spoelen versnellingsbakken.
Na een grondige analyse is men begonnen met demontage van het spruitstuk omdat onder dat spruitstuk een verdeelnippel zit die mogelijk verstopt zou zijn. Bingo dus.
Deze schoongemaakt. Daarna turbodruk gemeten.
MMTS stelde toen een z.g. air intake voor. DWZ een methoden waarbij het inwendige van de motor zeer grondig gereinigd wordt met een "infuus achtig apparaat".
Dat proces neemt ongeveer twee uur in beslag maar de resultaten liegen er niet om.
Naar eer en geweten kan ik melden dat de 'air-intake methode' het olie verbruik bijna tot nul heeft gereduceerd over 10.000km ( vermoedelijk waren zuigerveren vast gekoekt) en de motor ken ik niet meer terug.
's Morgens gewoon starten, regelmatig lopen zoals een Volvo motor hoort te lopen.
Bij de methode worden additieven gebruikt van BG om te inwendig blok te reinigen en soepel te maken voor de liefhebbers.
Ik vermoed dat deze methode naar ik begrijp in Amerika goed bekend is in Nederland relatief nieuw is.Ik ben blij dat de 'Air intake methode' een oplossing is geweest voor onze problemen een MMTS Oldenzaal heeft ons goed geholpen
Distributie riem en
- 320.000 km
Juli 2015.
Inmiddels heeft de volvo al heel wat ervaring en dat betekent een goed onderhoud adres noodzakelijk is.
Ik streef naar de 500.000km met deze Volvo en dat ook zeker lukken bij deze professionele garage en eigenaar/monteur die de Volvo goed kent.
De distributie riem was aan vervanging toe. Ik weet dat de interval 180.000km is maar de vorige vervanging heb ik ook gedaan met 150.000km op de teller.
Ik heb distributie laten vervangen, de waterpomp en spanrollen en de gebruikelijke filters bij MMTS Denekamp.
Geen bijzonderheden. De remschijven gaan al 170.000km mee en zijn nog steeds voldoende dik.
Elke 20.000km olie verversen met vooraf interne motorblok reiniging en conditioner bij nw olie 5/40. De Volvo is na drie keer met deze methode zuiniger gaan lopen.
Twee nieuwe banden die met 70.000km de oude Michelins vervangen. Wel de index load verhoogd van 91 naar 94 en meen toch dat dat prettiger stuurt doordat de wangen van de band wat sterke zijn en V70 minder helt. Stuurt in ieder geval strakker.
Wederom heb ik bij Volvotune te Elst mijn Eco tuning laten aanpassen naar mijn specifieke wensen. Het bijzondere is dat deze tuning mijn Volvo ietje zuiniger maakte in brandstof verbruik. De Eco tuning was goed, maar ik had minder Duitse autobaan en inmiddels met stop en go verkeer Ned snelwegen wilde extra onderin kracht hebben.
Nieuwe originele zitting in de bestuurdersstoel gemonteerd. Dat zit weer als nieuw!
De airco laat ik jaarlijks nakijken en deze ronde 40 gram erbij!
Kortom in deze revieuw geen schokkende dingen. Het blijkt gewoon als je onderhoud doet je Volvo lang mee kan gaan. Ik doe mijn onderhoud bij Volvoservice Elst bij Arnhem. Betaalbaar!
Wordt vervolgd.
APK 2015
- 335.000 km
November 2015:
Tja het is weer november en dan moet de APK. Voor de APK waren de volgende verwachte reparaties noodzakelijk:
1. De remschijven te dun dus deze zijn vervangen met nw blokken. Ze hebben 180.000km meegedraaid en dat is niet slecht denk ik.
2. stuurkogel rechts vervangen,
3. nw remvloeistof DOT
4. uitlaatklem.
5. 2 nw Michelin banden voor ( vorige +/- 70.000km)
6. olie ververst en filters ( doe ik zelf is goedkoper )
Voor de rest geen bijzonderheden. loopt als een zonnetje..
Apk 2016
- 365.000 km
November 2016
Afgelopen jaar het werk iets dichtbij gehad en dus minder gereden. Dient gevolg ook minder onderhoud.
* Een set 2 nieuwe banden,
* klemmetje voor de uitlaat
* set ruitenwissers
* standkachel schoongemaakt
* nieuwe voorruit wegens steen vanaf een zandauto..
* Uitlijnen bij Ambting te Arnhem met een super moderne
volautomaat uitlijn machine.
Wederom na 70.000km mijn automaat weer laten Flushen
(4e keer) bij Volvotune in Elst. Met al die kilometers en aanpassingen motormanagement geen overbodige luxe denk ik. en het moet geschreven worden dat de automaat vloeiend!! schakelt.
Kortom geen bijzonderheden. en zo hoort het ook. Op naar de 400.000
APK 2017
- 390.000 km
Op weg naar de 400.000km. Afgelopen wat minder gereden.
Tja de Volvo loopt gewoon maar door. Geen lekkages, beetje zweten bij de turbo.
Jaarlijks onderhoud:
1. remblokken achter vernieuwen
2. rempedaal sensor vernieuwen
3. olie en filters
4. koelsysteem ververst met 100% koelvloeistof.
Verder een link met uitleg over aanpassing motor management.
https://youtu.be/XvgvWlY9f10
CARTE GRISE EN FRANS KENTEKEN
- 423.000 km
Wegens emigratie Frankrijk in Juli 2018 de auto gekeurd in France. Daar is sinds mei 2018 een nieuwere keuring die de auto uitgebreider keurt dan bij APK.
1. DE keuring:
Mijn remmen voor weken 21% af op links en rechts en dat was een afkeur item. Nieuwe remklauw gemonteerd toen ik NL was bij "Volvoservice Elst", die tevens alles weer naliep voor de zekerheid als service en VOILA de tweede keuring was goed.
2. Fiscaal Bureau
Toen naar Bureau Fiscal met aankoopnota ( auto 2011 gekocht ) om te bewijzen dat we BTW hadden betaald. Na drie uur wachten in benauwd lokaal had de ambtenaar de benodigde papieren in orde.
3. Aanvraag Carte Grise. ( kenteken papieren)
Daty ging eerder via de prefectuur tot mei 2018 maar nu kan het alleen per internet. Het niveau van Nederlandse RDW laat nog wel 5 jaar op zich wachten. Vereiste was een fiscaal nummer anders kun je niet inloggen bij betreffende overheidsdienst. Die hebben we pas in 2019.
Gelukkig bood een blijde Francaise uitkomst en met haar fiscaal nummer alles ingevuld.
Dan alle verzamelde papieren uploaden als PDF en rond de 250,- betalen en Yep... 7 weken later kregen we post met ons nieuwe kenteken.
4. Naar een 'station" meestal bandencentrum dat kenteken( plaque) drukt en je betaald dan weer 30,- voor een setje,
5. Verplicht monteren met popnagels zodat kenteken moeilijker te stelen is.
6. Maandlasten NL-FR
De WA verzekering kost in NL 42,35 in France 23,75
De wegenbelasting kost NL 1800,- per jaar
het draait maar door
- 470.000 km
2020. Bijna tot mn eigen verbazing draait deze Volvo D5 maar door en nu al meer dan 470.000km probleemloos met een tuning van Volvotune. Het afgelopen jaar weer de nodige km gedraaid en de enigste onderhoud dingen zijn regulier onderhoud alle filters en olie. Ik ververs elke 15.000 filter en olie en elke twee jaar de koelvloeistof en remolie en elk jaar de airco check met 200 gr bijvul.
Bij de invoer in Frankrijk moest de linker remklauw worden vervangen, daarna is niets meer stuk gegaan. Alleen de standkachel heeft een recet nodig om weer op te starten. De 100Amp accu van 2012 wordt wat zwakker.
automaat flushen 4e keer
- 473.000 km
Inmiddels geëmigreerd naar Frankrijk en de "bergjes" hier met heuvels elk e dag naar de boulanger van 7% schokte de automaat zo nu en dan een beetje vooral 3/4
We moesten toch naar Nederland en gelijk maar ff flushen. Dat kan ook mogelijk in Frankrijk maar "Volvotune Elst" geeft toch een vertrouwd gevoel en een praatje is ook wat waard.
Inmiddels flush ik meen ik voor de 5e keer met deze auto. Deze keer 90.000km met deze olie gereden. De olie kwam er niet zwart uit wat een goed teken zou kunnen zijn maar de additieven die in de olie zitten zijn toch een echt een keertje uitgewerkt. Het flushen duurt een half uurtje en daarna deed de Geartronic 6 het weer als van ouds. Super.
Op een markt kwam ik een oud werknemer tegen van revisie bedrijf Thomassen. Die vertelde dat deze Geartronics stuk gaan aan achterstallig onderhoud vanaf het begin. Het beste de flush in je onderhouds programma opnemen en elke 70-100km laten flushen.
Zeker al je getuned hebt en met zware caravans rijdt!!
Ik schakel voor de zekerheid met de hand met aanhangers en houdt toerental minimaal 2200 met mn diesel en zit dan goed in krachtverhoudingen.
NU maar hopen dat hij weer 100.000km meegaat op naar de 600K
distributieriem
- 490.000 km
Het was weer zover. Voor de derde keer!! met dezelfde Volvo een distributieriem vervangen bij de Volservice in Elst.
De vorige twee distributie riem wissel was op 160.000/320.000 en nu op 490.000km omdat zo uitkwam en in de buurt van de garage was. .
Met de distributieriem wissel doe ik gelijk de spanrollen en de waterpomp voor de zekerheid al zou de waterpomp wel twee keer mee kunnen.
Het wisselen van de distributieriem/spanrollen/waterpomp is 475,-ex voor gerekend. ( Bij een dealer vroeg men 900,- voor dezelfde handelingen.
Volservice is natuurlijk al heel lag mijn garage en tot nu te rolt de Volvo vrolijk naar de 600.000km.
De Technique Controle, dat is de Franse APK was helemaal blij met deze Volvo voor wat betreft zijn technische staat. Met vlag en wimpel bijna door de controle behalve mn achterruit wisser werd afgekeurd omdat blad versleten was. De Franse APK is bere streng en veel serieuzer dan dan de NL- APK moet ik zeggen. IK was bang voor de koplampen maar die zijn goedgekeurd nadat ik de koplampen stevig had geschuurd en gepolijst. Weer als nieuw en 87% opbrengst op de Controle hier.
Het olie verversen, 5W/40 C3 en filter wisselen en kleine reparaties doe ik zelf nu ik in France woon en en Vol service Elst zijn zo vriendelijk me de onderdelen toe te sturen en of aanwijzingen te geven m.b.v. de mobiel. Een keer per jaar kom ik in Holland en dan ook ff in elst lang voor controle.
In hetzelfde pand zit Volvotuning die zijn naam heeft veranderd naar "Obbetuning", ivm met z.g.naam rechten Volvo. Ik moet zeggen dat de tuning van de Volvo hier in de bergen echt compleet tot z'n recht komt, nog meer feitelijk dan in NL, en ben er nu echt wel blij mee dat we zo soepel door de bergen rijden zeker na de aanpassing nu dat nog meer koppel onderin zit. Immers de gemiddelde snelheid ligt rond de 50km/u locaal niveau gezien.
De stoelen beginnen echt stevigheid te verliezen en zijn eerlijk gezegd wel op en aan vervanging toe, maar ja dat mag wel met de km stand. Ik voorzie binnenkort een nieuwe accu want de oude is 7 jaar oud en voel dat die minder krachtig wordt met de koude start. Hier op 1000m hoogte is de ochtend al rond vriespunt.
Kortom een goede auto gekocht in 2011, een goed onderhoudsteam ( inclusief mezelf ha ha ) die hier in France als euro 4 nog jaren meegaat met 25.000km per jaar. .
Mijn Volvo's 1994-2021
1. Volvo 245 GLT 1993-1996 bj 1988
2. Volvo 245 Gl 1996-1998 bj 1992
3. Volvo 945 1998-2000 bj 1995
4. Volvo V70 2.4 D 2000-2003 bj 1998
5. Volvo V70 D5 2003-2006 bj 2001
6 Volo V70 D5 2007-2008 bj 2007
7. Volvo XC70 D5 2008-2011 bj 2008 ( model 2006)
8. Volvo V70 D5 2011-heden
vierhonderd duizend km onderweg
- 497.000 km
Deze Volvo nu 400.000km fijne km in bezit. Gekocht met 120.000 op de teller.
Ik heb zelf nieuwe Brembo schijfremmen 305mm en nieuwe remklauwen gemonteerd voorzijde van de M-line. Deze "bijten" wat meer. Ik meen dat ik hier weer een berg remzekerheid heb ingekocht voor de komende 150.000km.
De oude remschijven zaten met 22 mm wel onder het minimum echter geen enkele trilling gevoeld. Optisch heb ik besloten dat we een oudere auto hebben.
Ik vind het inmiddels niet meer zo vervelend dat er twee spiegels met verschillende kleur op zitten. Het scheelt dat ik in hier op het platteland in Frankrijk wel zoveel barrels zie rondrijden dat wij nog een "sjieke" auto hebben daarmee vergeleken. Mensen zeggen er ook vaak wat over want het inderdaad een aansprekend model en ik zou weer precies dezelfde kopen als ik in de gelegenheid was.
De stoelen zijn inmiddels versleten en we gaan in juli andere ophalen bij Rima Volvo sloop Druten, hopelijk als we naar Holland komen als kan.
Het is gewoon ook een kwestie van "goedkoper" kun je niet rijden. Ik moet zeggen ik ben nog steeds zeer content over de V70 en heeft zich sinds 2011 een zeer betrouwbare wagen getoond. Ik heb wel goed en preventief onderhoud uitgevoerd en dat betaalt zich wel uit.
Pas onderweg met de nieuwe distributie en spanrollen en waterpomp, nieuwe schijfremmen voor en alle vloeistoffen vernieuwd... ( juli 2020) De Injectoren nog nooit los geweest, De Geartronic alle 70.000km geflusht enz.
Ik denk wel dat motorisch zo goed gaat omdat ik bij Obbe tuning heb meegewerkt aan proef opstellingen rond 2021 -2013 van o.a. interne motorblok schoonmaken, diverse verschillende afstellingen tuning "erin" heb gehad als proef voordat ze op de markt kwamen voor mijn type blok indertijd.
Daarnaast heeft de EGR en roetfilter behandeling geholpen om een schone motor te houden en twee/drie keer per jaar goede injector reiniger Bardahl erin. Verder elk jaar airco navullen als onderhoud.
Ik wordt bijna weer enthousiast over ons werkpaard en ik ben nu begonnen om ook zelf zoveel werkzaamheden uit te voeren( naast filters en de oliewissel elke 15.000km want dat deed ik al. Zowel in Holland als hier in Frankrijk heb ik adresje met een brug waar ik zo op kan rijden.
Onderhoud;
Een Vdash uitleesprogramma en herstel mogelijkheid heb ik nu ook sinds december en dat helpt wel want een Volvo dealer is wel erg ver weg in Clermont F of Lyon of Etienne. We wonen daar allemaal paar uur rijden vanaf. Maar niet te betalen die dealers dus zelf aan de bak of plaatselijke garage. . Bijv één remklauw vervangen vroeg men 375,- voor. Nu zelf gedaan beide zijde voor 179,- materiaalkosten.
Geen D5motor problemen sinds aankoop:
Nu heb ik wel de EGR klep dicht en software aangepast. In de buurt hier geen premium brandstof meer dus wat voorzorgsmaatregelen genomen:
* elke 5000km Barhdal injector reiniger erin
* jaarlijks 2x brandstof filter wisselen dus elke 15.000km ( ik moet er 60 km voor omrijden om premium te tanken dus niet realistisch, )
* elke 30.000km, dus een keer per jaar, blikje om inwendig blok te reinigen in de olie en dan gelijk olie aftappen
* elke 15.000 olie wissel ook de filter vernieuwen
* dikkere olie erin en wel 5w/40 syntheet
Kortom een gelukkige rijder en ook: vertel maar in welke auto druk je zo een kast in van 1.86m lang en heeft de tuning al meer dan 400.000km geen enkel probleem opgeleverd. :)
Het rijden:
Echt waar en dan ga ik weer de helling op 10% op weg naar de bakker en dan die heerlijke grom vijf cilinder roffelt die naar boven, ik zou nooit meer willen rijden zonder motoraanpassing van Obbetuning. Elke dag een big smile hier in de bergen want ja je trekt toch in de praktijk met twee personen aan dik 1850kg bleek op de weegbrug....
Onderstel zelf herstellen
- 500.000 km
In het kader van kostenbeheersing en ook omdat ik het leuk vind het onderhoud wat mogelijk zelf ter hand gepakt nadat ik hier bij een Franse garage in de Auvergne toch wel erg erg veel moest betalen voor het vervangen de twee veerpoten/schokbrekers en bijbehorende toplagers voorkant Volvo. ( rechts gebroken) Dat was ongeveer 400,- meer dan ik op de offerte had van de Volvo specialist in Elst. .
Als je met het onderstel begint dan moet je ook de stabilisatorstangen doen rondom en achter schokbrekers en de stuurkogels. en fusee. Dat leek me gedeeltelijk wel zelf te doen en ik heb geluk dat ik kennis Marcel heb die hier in een bijgebouw een complete brug heeft staan waar ik dankbaar gebruik van mocht maken en daarnaast heeft Marcel een auto-sleutel vaardigheid..... daar kan ik nog van leren. Fijn in de buurt te hebben al amateur volvo sleutelaar.
Het vervangen van de achter schokbrekers is echt een simpele klus en was ook in en dik half uur gewisseld. De stuurkogels zaten wel erg vast en die heb ik met een gasbrander wat heet gestookt en toen ging deze ook los.
Er zat behoorlijk speling op de stuurkogels na 500.000km dus het was niet voor niets. Sachs dempers achter en Monroe voor
Het onderstel pak ik nu voor de tweede keer aan met deze Volvo. De eerste keer met 220.000km draagarmen en rondom nieuwe schokbrekers. Nu heb ik voor ook de veer laten meenemen.
As de draagarmen en bijbehorende fusee kogel vervangen is dan is hele onderstel weer nieuw.
Verlanglijstje:
- nw voorruit want is wel redelijk pikkels in
- nw koplampen unit ( oude slechter lichtbeeld volgens controle technique)
- airco bijvullen jaarlijks
- stoelen voor wisselen voor betere zit positie zijn wat versleten nu
-draagarmen en fusee kogels door volvospecialist.
Wordt vervold dit blog! :)
HALF MILJOEN
- 500.000 km
WE HEBBEN DE HALF MILJOEN KM GEHAALD! Dat is niet niks en terugkijkend kan ik stellen dat met onderhoud van Volvoservice Elst en de Obbe tuning de wagen goed gepresteerd heeft de afgelopen 10 jaar.
Voor de komende tijd staat er nog onderhoud op programma want al die kilometers gaan niet zonder onderhoud.
Op lijst je staan voor komende week: airco afvullen, nieuwe draagarmen, kleine verticale schokdemper bij het motorblok, achter remschijven( zijn nu 6,5 mm) en handrem schoentjes achter en dan de filters zoals brandstof en olie en oliewissel.
De garage doet de draagarmen en ik doe de rest. Dat scheelt weer in de kosten. Ik doe er olie in met de goede sec dat wel maar wel uit de supermarkt Carefour en dan kost 7 liter zomaar 30,- in de aanbieding Total 5/40.
Kortom we rollen door ook met de nieuwe banden deze ronde budgetbanden Landsail. Hier in de Auvergne waar ik woon/werk heb ik meer bochten dan rechte weg, en de buurman verderop rijd met Landsail onder zijn Renault Kangero en zegt dat Michelin of Landsail allebei met 40.000km zijn versleten. Vier banden all seizoen voor 180,-.. Lachen en ik moet zeggen dat de wegligging gewoon goed is de eerste 500km.
Wordt vervolgd en op naar de 750.000km
Frankrijk en Volvo slecht huwelijk zonder Volvo sp
- 502.500 km
In de Franse dorps garage is de Volvo toch een wat afwijkend merk tussen al die Franse modellen. Dat kan in de Franse stads regio s anders zijn maar niet hier helemaal op de Campagne in de bergen. ( buitengebied)
Naar de vertrouwde garage gereden in Elst. Voor mijn gevoel was er iets niet goed in de reeds vervangen veerpoten.
Maandagochtend de motorkap open en gelijk zei Kuba de hoofdmonteur, "die veerpoten zijn niet goed gemonteerd. Er zat geen ruimte aan de bovenkant die wel noodzakelijk was.
De veerpoten eruit gemonteerd en ja hoor de Fransoos garage had de veerpoot en nieuwe schokbreker gemonteerd zonder een soort "vleugelmoer" die eronder hoort en daardoor was ook de rubberen kap in 3000km tijd beschadigd. Dus beide veerpoten opnieuw voorkant gemonteerd en compleet gemaakt en goed reset.
Toen naar de draagarmen en de fusekogels. Draagarmen waren inderdaad versleten en zijn vernieuwd evenals de fusekogels voor de zekerheid.
Als ik zie hoe ik zelf sta te prutsen met mn gereedschap bij huis en je ziet dan het werk van de prof..... Maar verschil moet er zijn.
Met uitlijnen brak er bij achteras een oude roestige bout af en dat had wel ff voeten in aarde omdat die bout voor de uitlijning in rubber zat.. Kortom volhardend vakmanschap en uiteindelijk einde van de dag de garage verlaten.
De airco was laatst januari 2020 afgevuld en kon er 480 gram bij op een totaal inhoud airco van 0.7. Het niet gelukt andere stoelen bij Rima Druten te scoren.
Olie en de alle filters heb ik zelf gedaan in France dus de Volvo weer klaar voor tot de 750.000km.
Zou wel benieuwd zijn wat klokje rond keuring nu nog zou kunnen opleveren aan onderhoud...
Onderstel Volvo compleet refreshed
- 511.000 km
Moet nog liefst 3 jaar mee of meer
Zo de remmen achter zijn vernieuwd. Ik was inderdaad iets te snel met vernieuwen want met meten van de achterschijven rechterzijde was die 10.8 en links 10.7.
Rechterrem klauw achter lekt dus meteen maar twee nieuwe erop gezet.
De minimale dikte is volgens het werkplaats boek 10mm.
Nu kosten de onderdelen twee achter remschijven en blokken 125,- met huismerk Vantage van de Volvo specialist "Nordic Heerhugowaard" en keurig opgestuurd. Daarbij helpen ze je graag verder met een technische vraag die bij de web winkel bestelling hoort. Voor mij toppie Nordic Volvo.
Het jaar 2021 stond wel in de IC behandeling van m'n trouwe V70 D5 werkpaard. Dus nu heb ik het hele onder terrein vernieuwd en nog meer dit jaar naast het gewone onderhoud en in willekeurige volgorde. . Ik veel zelf gedaan behalve waar garage bijstaat. Het lijstje is van 2021
1. De schokbrekers voorzijde compleet Monroe Reflex, garagewerk
2. Achter scholbrekers Sachs de stabilisator stangen, Monroe niet op plank
3. Remschijven voorzijde en blokken Brembo M=line
4.,Remklauwen voorzijde ( links lekken preventief beide)
5. Remschijven achterzijde en blokken Ate huismerk
6. Remklauwen achterzijde ( lek rechts preventief beide )
7. Fuse voorzijde 2x, garagewerk
8 Stuurkogels
9. Stabilisatorstangen stangen
10 Draagarmen garagewerk
11 Koplampen gepolijst
12Accu vernieuwd 95AMP/840 start
12.Vier nieuwe 4 seizoen banden merk Landsail die uitstekend rijden
13. alle filters dit jaar
14.preventief verlichting vervangen...garagewerk
Dan vanzelfsprekend gewone onderhoud olie en filters die ik zelf elke 15K
In 2020 juni met 180.000 km distributie riem en spanrollen, waterpomp,
en de airco dat was garagewerk.
Kortom nu maar duimen dat mijn Geartronic het eeuwige leven heeft voorlopig....... ^_^
10 jaar in bezit en 513.000
- 513.000 km
Anno 4 november 2011 tot heden november 2021 heb ik deze Volvo TIEN jaar in bezit.
Van grofweg 120K naar 513 is bijna 400,000km in dezelfde auto. Het is nog steeds een gelukkig huwelijk.
Banden keuze
- 516.000 km
Tijd terug de zomerbanden moet vervangen en toen gekozen voor de Landsail vier seizoenen.
Ik moet zeggen dat de band als zomerband met prestaties in de praktijk goed scoort en ik zou ze niet willen wisselen voor Michelins.
Sterke wang in de band die maaktdat ik in het vele bochtenwerk in de Franse bergen waar ik woon een strakke band heb die bijzonder goed performed.
Echter nu met de sneeuw en ijs haalt deze het niet bij mijn winterband die nu op 2.5mm staat en ook vervangen moet worden. Die vier seizoen is niets voor mij en de Michelin CC 4 seizoen vind ik te duur. ook al zijn voldoen ze goed hoor ik van de buren, maar toch gekozen voor de echte winterband ook omdat ik toch een set winter LMV velgen heb liggen. .
Ik rij de Landsails verder in de zomer en na het bekijken van diverse test banden test bij ADAC en Anwb en nog een Engelse site ga ik voor de HANKOOK WINTER ICEPT EVO2 W320 die goed uit de test komt.
Belangrijk is ook dat hij in mijn regio France in de aanbieding te vinden was van €102 voooorrrr €79 per stuk en vier besteld op Black Friday, wat een mazzel. (beide prijzen ex montage)
Morgen worden ze gemonteerd, de banden waren zoek bij de expeditie bedrijf, en een review van de Hankooks kunnen jullie hier weer vinden over een maand.
Hankook winterband
- 518.750 km
De HANKOOK WINTER ICEPT EVO2 W320 94H zit nu bijna 3000km
gemonteerd en ik ben zeer tevreden over grip en op ijs en sneeuw, omdat we hier tussen de 800-1200meter wonen is de weg regelmatig wit en verijsd. Op droog en nat wegdek ook in de vele U bochten op de hellingen doet de band wat die moet doen. Gewoon tevreden en ik denk als je voor een volle winterband wilt gaan, dus geen vier seizoenen, dan is dit een goede keuze onder de Volvo
De winter en zomer band ervaring
- 221.000 km
ik heb gezegd nog even terug te komen op de winterband HAnkook. Hier leef ik in een bergen en sneeuw december januari februari en de HAnkook hebben voor dagelijks gebruik bijzonder goed gedaan. Als ik wegrij heb ik gelijk 7% helling voor de kiezen en die neemt die met ijs en sneeuw gewoon goed.
Inmiddels om winter profiel te sparen weer m'n Landsail vier seizoenen eronder en ook pover deze band ben ik na sceptisch te zijn geweest ook goed tevreden. Doet met name beter in het vele cicane bochtenwerk en in m'n ogen beter dan de Michelin .
Met de huidige brandstof prijzen diesel 2,31 hedenochtend heb ik mn rijden wat meer gebundeld...is echt niet leuk meer die prijzen..
Aan alles komt een eind
- 527.500 km
Nu 527.500 km op de teller en zelf dik 400.000 bijna heerlijke kilometers toch tijd voor een andere auto door een onverwachte financiële meevaller . Een Volvo natuurlijk maar daarover meer.
Ik ben er van overtuigd dat door Obbetuning, voorheen "Volvo tune", de D5 motor optimale afstelling gehad en dat heeft zich uitbetaald in een hoge kilometerstand met een voorzichtige en technische rijder. Rustige voet op het pedaal..
Ik moet zeggen dat dit de meest gelukkige Volvo ooit is geweest qua "zonder pech rijden" van 11. 2011 tot 7. 2022 bijna elf jaar. Een keer de de turbo pijp los gehad en een keer een door garagefout en filter brandstof los geschoten en dat waren de enigste echte onverwachte stops op een paar lekke banden na. Wel stevig ook vooral preventief onderhoud gedaan.
Een Fransman wil de auto graag kopen en loopt al twee jaar om de Volvo heen. Daarnaast mocht meneer er van af zien is het een ideale Volvo met Frans kenteken voor bij het vakantie huis of een andere emigrant.
Eergisteren binnen twee dagen zoeken dus een andere super de super volgepakte Volvo gevonden hier in Frankrijk en die komt half juni 2022 voor de deur. Ik open wederom aansluitend een XC70 topic.
En een van de eerste dingen die ik doe als ik Nederland kom is weer even langs bij Obbe tuning gezien mijn ervaring de laatste 11 jaar. :)
Dag trouw werkpaard V70 en wie weet zie ik de v70 nog eens rijden....
Dank voor de belangstelling van die jarenlange blog en neem u graag mee naar mijn Bover XC70 2012 blog. zie de link...
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/volvo-xc70-d5-awd-summum-2012-3/
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.