Volvo V70 2.4 140pk Bi-Fuel CNG (2006)

autoreview

Volvo V70 2.4 140pk Bi-Fuel CNG (2006)

Signalement

UitvoeringV70 2.4 140pk Bi-Fuel CNG
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf385.000 km
KM-stand laatst478.058 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goedkoop rijden op aardgas

  • 423.721 km

In februari 2020 kocht ik mijn huidige Volvo v70 bifuel aardgas uit 2006 met een hoge km stand. Namelijk 385000 km. Ik wist niet goed of dat een probleem zou zijn. Gezien de verhalen over Volvo met hoge standen gokte ik het gewoon. Maar waarom deze auto...
Ik heb 3 kinderen en rijd ongeveer 30.000 km per jaar inclusief vakanties met caravan. Hiervoor heb ik een jaartje een V70 D5 gehad met 163 pk. Heerlijke auto als hij het deed. Maar storing na storing bleek dit een waardeloze auto. Ik wilde geen turbo meer! Hoewel, als hij het deed, de caravan als eerste boven was.
Ik reed met de diesel 1:15 gemiddeld. Ik wilde er op brandstofkosten niet op achteruit gaan. Ik werd geintresseerd in CNG. Ik had die ervaring al met mijn Fiat Panda natural power en wilde nu ook de gezinsauto op deze brandstof hebben. Zoeken dus naar een bifuel.
Bij "I Love Volvo" in Vijfhuizen zag ik de goedkoopste op de markt staan. 2950 euro. Ik besloot een proefrit te maken. De auto stond daar al langere tijd, wat wel aan geeft dat het geen gewilde auto is. Een dikke laag vuil op de auto. Een barst in het raam. Het zag er niet aanlokkelijk uit er de weg mee op te gaan. Maar toen de proefrit. Vanaf het parkeerterrein omhoog de dijk op. Ik dacht even in een automaat te rijden, maar het was de slippende koppeling die dit gevoel gaf. Verder ABS storing en wat kleine mankementjes. Ik besloot de auto te kopen met een hele lijst reparatiepunten. Een verse koppeling is ook wat waard met de caravan in de bergen, bedacht ik mij zo. ABS pomp bleek stuk en een nieuwe voorruit kwam er in. Voor aflevering werd ik gebeld door het bedrijf over de distributieriem. Ik had die vraag al gesteld bijbde koop en ze gingen het uitzoeken. Bleek geen historie en riem moest vervangen worden. Uiteindelijk met een beetje schipperen in prijs 3150 betaald. Ik denk dat ze niets verdiend hebben aan deze auto. Hoop voor ze dat degene die hem inruilde wel iets moois bij ze heeft gekocht. Afijn. Ik reed nu een bifuel op aardag met nieuwe koppeling en distributie. Komende 150000 km geen hoge kosten hopelijk.
Het is een heerlijke auto. De 5 bak schakelt een stuk minder soepel dan de 6 bak uit de d5. Maar goed. Daar valt mee te leven. Verder werkt alles prima. Ik heb zelf een onderhoudspakketje besteld op een van de vele onderdelensites. Bougies, olie, filters, remvloeistof, ruitenwissers, olie. Nog geen 100 euro. Dus de beurt ook weer gedaan. Deze had ik niet afgedwongen bij de koop. En nu lekker met vakantie.

En dat viel tegen. De 140 pk komt echt tekort in de bergen. De versnellingen liggen te ver uit elkaar en het was maximaal trappen. Net niet in 5e versnelling kunnen rijden. Kortom. Niet heel relax. De standaard 2.4 had 170 pk maar de bifuel is teruggebracht naar 140 vanwege milieueisen. Dat biedt ruimte voor tuning. Ook de cng tanks zijn relatief klein. Ongeveer 18 kg ging erin. Op Nederlands "L " gas rijd ik 1:15 en in het buitenland 1:21 op "H " gas. Met een rustige rijstijl.
Met caravan op L gas was ik in 150 km leeg. De 30 liter benzinetank brengt je nog wat verder. Zonder caravan stond ik elke 220 tot 250 km aan de pomp. Ik werd dit wel een bertje zat
Totdat DCB energie bij Hoofddorp een CNG + tankstation bouwde. Hier tankt men "H" gas. Ik besloot de auto te tunen naar 180pk en heb een extra 6 kg tank bijgeplaats in de kofferbak. Nu kan ik op H gas ruim 400 km rijden en gaat de caravan mee in de 5e versnelling. Wat een verschil. Kosten van de tank: 295 euro (zonder bonnetje) en de tuning 340 euro.
Verder afgelopen 38000 km de volgende kosten gehad. Ik reed 2 banden lek, maar had nog een zomerset liggen van de d5.
Ik ben nu blij met de auto. Goedkoop een zware auto rijden is dus mogelijk.
Mijn vrouw heeft een aanrijding gehad met een betonnen paal, waardoor bumper en koplampen en spatscherm beschadigd raakte. Voor 300 euro kocht ik 2 gebruikte originele koplampen waarvan het glas wel helder was. De oude waren dof geworden en zagen er niet uit. De deuk in spatboard kon ik zelf voor 95 % eruit drukken en de bumper heb ik teruggezet en moet nog gespoten worden. Een klus die ik nog even uit stel.
Dat de auto 15 jaar oud is en dik 4 ton gereden heeft merk je soms wel in een kraakje, de stugge versnellingsbak en een instapslijtage op de leren stoelbekleding. Ook heeft de auto een raar krakend geluid als ik net gas heb getankt bij het optrekken. Alsof een klep staat te resoneren onder hoge gasdruk. Er gaat tot 200 bar in de tanks. Totaal anders dus dan een lpg systeem. Een nadeel van de auto is dat hij erg laag is. Niet zozeer voor de instap, maar wel de bodemspeling. Oppassen bij uitritten. De bodem wordt dikwijls geraakt. Ook de automatische regensensor werkt niet zoals ik zou willen. Is dit bekend bij anderen? Hij reageert veel te traag op regen. Ook al draai ik het wieltje naar gevoelig.

Ik hoop de auto nog enkele jaren te houden. In ieder geval over de 5 ton heen. Onderhoud blijf ik zelf doen. Ik verwacht dit jaar alleen olie en filters te doen. Dus hopelijk voor 50 euro weer een jaartje rijden.

Op naar de 500.000!

  • 478.058 km

Even niets laten horen hoe het met de auto gaat. Ik rij nog steeds in deze van rond, maar er is wel eea uitgegeven en veranderd. Februari dit jaar bij km stand 451618 is het wiellager vervangen rechts voor. Kosten 358 euro. Kort daarop zelf een onderhoudsbeurtje gedaan met alleen olie en filter. Voor 40 euro klaar.
Ik vond de auto slechter over drempels rijden en had last van een zenuwachtig gedrag op de snelweg. Het leek of de achterschokbrekers niet gelijk hun werk deden. Na 4,5 ton mogen ze moe zijn en worden vervangen. Offerte leveren dik 1500 euro schade op. Ik besloot het zelf te doen. De auto was voorzien van Nivomats achterschokbrekers welke automatisch op niveau komen. Heel duur! Ik kocht gewone schokbrekers van Sachs met andere veren voor achter. HD veren, want ik rij altijd met belasting. Kosten 4 schokbrekers, HD veren van marktplaats en wat klein spul 330 euro.
En een dag werk verder een veel rustiger rijdende auto. Alleen blijft het Volvo en een beetje zweven over de weg op de snelweg. Dat viel een beetje tegen. Ik hoor van anderen dat dat het aard van het beestje is.
Dan heb ik dit jaar ook last van koelvloeistoflekkage. Lek is niet te vinden. Druk in systeem loopt flink op. Koppakingtest bij garage bleek goed. Dop al 2 keer vervangen. Mogelijk microscheurtje in blok?? Ik ga geen blokwissel doen en neem wel een flesje mee op lange ritten. (800km+)
Deze winter staan er 4 nieuwe winterbanden op het programma (380 euro, A merk banden). En het voorjaar weer een kleine beurt en dan met luchtfilter. Afhankelijk van de km stand neem ik de bougies mee.
Dan nog over rijden op aardgas in deze huidige energiecrisus. In Belgie rijden alle CNG rijders al op benzine. Kost daar boven de 4 euro per kilo! Ook Frankrijk is met 3.50 per kilo te duur. Nederland heeft nog stations met een prijs gelijk aan benzine, 1.89. Omdat het verbruik lager is, is het nog net de moeite op CNG te rijden. Duitsland is echt nog goedkoop met soms een H-gas prijs van 0.99 cent. Dat wordt leuk met de wintersport. Omdat ik veel naar Frankrijk rij, 5 keer per jaar, is de CNG een beetje overbodig geworden. Maar heb uitgevonden dat ik probleemloos E10 en E85 kan mengen in verhouding 1:1. E85 wordt in Frankrijk gesubsidieerd en kost maar 68 cent / liter. Verbruik neemt iets toe en maak je tank wel in een maand leeg! Want ethanol is niet lang houdbaar. Ik rij dus rond met verschillende apps voor aardgas en nu ook voor E85.
Op naar de 500.000 km!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.