Volvo V40 T4 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 T4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 1997 |
KM-stand bij aanschaf | 95.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Algemeen. Volvo V40 T4 bouwjaar 1999. Heel rappe stationwagen. Gekocht met 95dkm NAP in 2003. Verkocht met 207dkm in 2006. Niet alleen een enorm scheurijzer als het moest maar ook een goeie caravantrekker waarmee je soepel kon rijden. Zag er heel gewoon uit maar was een wolf in schaapskleren.
Motorisch. Perfecte motor die 200pk op de wielen zette. Turbo kwam pas goed in bij 3200 rpm. Olieverbruik was marginaal. Algemeen benzineverbruik tussen 1:11 en 1:12 bij normaal rijden. Ging je ermee scheuren - en dat deed je natuurlijk wel eens met zo’n vermogen - dan werd het al gauw 1:8. Motor vroeg om euro98 benzine voor de optimale prestaties. Euro95 kon als het moest maar dat vond ie toch niet fijn (pingelen). Er zat een fabrieks Volvo RVS sportuitlaat onder die nooit is vervangen en het geluid was normaal bij gewoon gebruik pas boven de 3500rpm begon ie behoorlijk te loeien.
Uitrusting, comfort en gebruikservaring. Uitrusting was vrij summier; alle techniek wat er op hoort zat er op maar echt luxe uitstraling mankeerde. Voorstoelen goed verstelbaar maar vrij zacht. Voldoende beenruimte. Achterbank ook vrij zacht maar weinig beenruimte. Auto kwam van binnen vrij warm over (ook door de donkere kleur) waardoor eigenlijk altijd de airco aanstond. Audio (Philips 4x 50W op 6 standaard speakers) was goed genoeg ook bij hoge snelheid. Bagageruimte voldoende maar hij is kleiner dan dat ie van buiten lijkt. Mijn T4 was er een van de eerste versie dus de wegligging was nog niet zo als die van de latere modellen. Hij was wat springerig en op de lange rit was dat best vermoeiend. Als je het gas goed doseerde kreeg je enorm optrekvermogen en liet je alles achter je maar als je stomweg op het gas ging staan dan kon de voortrein al die pk’s niet aan en moest je flink bijsturen. De top lag volgens mijn teller op 245km bij 6800rpm. Heb ik wel eens gedaan bij de oosterburen maar dan rij je niet ontspannen meer. Persoonlijk vond ik altijd dat ie tussen de 180 en 200 het lekkerst liep. Dan reed je relaxed en had je veel power over en dat merkte je ook bij het tanken. Minpuntje: nogal wat bekeuringen mee gereden want je zat met dat vermogen in no time op illegale snelheden. Een radardetector was dus een must en deed wonderen.
In 2006 verkocht. Vervangen door een 2 liter Golf Variant.
PROBLEMEN
Problemen. Nooit. Iedere 20dkm standaard onderhoudsbeurt. Niet bij de dealer maar bij een vakgarage. Banden, remblokken en voorremschijven vervangen maar dat is gebruiksslijtage. Een fijne, snelle en betrouwbare wagen waar ik veel plezier van heb gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren