Volvo V40 Cross Country T3 Nordic+ (2017)

autoreview

Volvo V40 Cross Country T3 Nordic+ (2017)

Signalement

UitvoeringV40 Cross Country T3 Nordic+
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst53.160 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hij is er!

  • 367 km

Het is gebeurd, onze tweede nieuwe auto.

Deze keer geen Ford Ka, maar toch echt een klasse of wat hoger: een witte Volvo V40 CC T3 automaat Nordic+ Luxery. Een hele mond vol, maar dan staat de auto ook echt stijf van de opties. Ik zal iedereen de opsomming besparen, want dan wordt dit echt een heel erg lang stuk :-)

Van binnen hebben we gekozen voor Hazelnoot lichtbruin leer en hout op de middenconsole en een zwart dak (of wat daar van over is met het panorama dak). Oh ja en de standaard afmeting velgen, wij houden van comfort en dat bleek met 18" velgen een stuk minder te zijn... Jammer want het waren wel hele mooie velgen.

We hebben de auto natuurlijk meteen even wat laten kennismaken met ons Nederlandse asfalt en daar was hij kennelijk erg tevreden mee, want hij zoefde er overheen. Lekker comfortabel, zonder week te zijn. En een keer met een iets te hoge snelheid een lange bocht op de snelweg nemen ging ook prima. Ik had het gevoel dat de auto heel even moest zoeken naar de juiste houding, maar daarna ging hij keurig strak de bocht door.

Waar ik wel benieuwd naar ben is de motor. Het is de 2.0 liter uit de rest van de modellen van Volvo, maar dan met een kleinere slag, waardoor er een 1.5 liter overbleef. En dat merk je wel. Ik zou deze motor niet met een handbak willen hebben, want de automaat moet er hard voor werken om altijd voldoende vermogen beschikbaar te hebben. Het toeren bereik waarbinnen voldoende kracht aanwezig is, is beperkt (kleiner slagvolume) en daardoor moet er al snel een tandje teruggeschakeld worden als je wilt versnellen. Doet in mijn ogen wat afbreuk aan het comfort.

Over een paar dagen vertrekken we voor twee weken naar Zuid Frankrijk, omgeving Toulouse eens kijken of we dan nog nog net zo tevreden blijven over ons autootje.

Wordt vervolgd.

De eerste 10.000

  • 10.278 km

Zo de eerste 10.000 kilometers zitten er op. Wat een fijne auto! Inmiddels zijn we er aan gewend hoe om te gaan met de automaat en de motor als er even wat extra vermogen nodig is. De auto rijdt heerlijk en je voelt je er lekker veilig in. Weet ook niet waarom eigenlijk, maar het is wel zo (lekker subjectief). Inmiddels hebben we er ook met vier volwassenen, een hond en een koffer op het dak mee gereden. Tja je voelt dat de auto harder moet werken, maar wie rijgedrag merkte je er weinig van. Behalve natuurlijk wat extra zij-wind gevoeligheid. Maar dat kan niet anders met zo'n koffer op het dak (Thule Polar 200). We gaan vol goede moed verder!

Anderhalf jaar onderweg

  • 53.160 km

Zo, de 50.000 gepasseerd en eigenlijk is er niks spannends gebeurd... De auto doet het geweldig en heeft ons niet in de steek gelaten. De banden waren versleten en daarom liggen er nu vier nieuwe onder. Verder niets aan het handje. Is er dan niets te verbeteren aan deze auto? Jawel hoor, maar het zijn kleine dingen. Zo vindt ik de steun voor de linker voet veel te smal! Wij hebben een automaat dus die linkervoet hoeft niks te doen een beetje bredere steun die niet een halve maar een hele schoen breed is (maat 43) zou fijn zijn. Verder ben ik in het geheel niet onder de indruk van de kwaliteit van de routes die door de navigatie berekend worden. Dat zijn erg vaak niet de slimste routes, vaak ook niet de snelste en dan ook nog eens voor de terugweg een andere route kiezen als voor de heen reis... Dat kan echt veel beter! Aan de positieve kant, hij heeft me nog nooit een weiland of rivier in gestuurd :-)

Het laatste nieuws is de caravan. We hebben de afneembare trekhaak eronder laten zetten, werkt hartstikke goed. De caravan (een Knaus Sudwind 500 FU van max 1500kilo) ligt als een blok achter de auto. Ik was aangenaam verrast, omdat het toch ook meteen het maximale is wat de auto trekken mag. Maar de 1.5 met 152pk/250Nm heeft er geen moeite mee. Ook de automaat weert zich in Nederland kranig. Geen zenuwachtig op en neer geschakel en keurig een tandje terug als ik wat gas geef. Deze zomer gaan we naar Spanje, eens kijken hoe we Luik voorbij komen en wat er verder onderweg nog gebeurt. Voor nu vindt ik het vooral jammer dat er geen opvolger lijkt te komen! We wilden over anderhalf jaar de V40 eigenlijk inruilen voor een nieuw exemplaar... Even afwachten maar.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens