Mercedes-Benz GLA - Volvo V40 Cross Country

Niet zwart-wit

AW 26 Mercedes-Benz GLA vs. Volvo V40 Cross Countr
AutoWeek 26 2017
AutoWeek 26 2017

Je leest het in AutoWeek 26 2017

Op zich konden ze er nog wel even tegen, toch is het in de huidige levenscyclus van een model gebruikelijk dat er na drie, vier jaar een facelift plaatsvindt. Zo ook de Mercedes-Benz GLA en de Volvo V40 Cross Country. Tijd voor een hernieuwde confrontatie tussen deze twee uitgesproken types.

Klaar voor het avontuur. Op zoek naar het betere buitenleven. Een auto die past bij je actieve leefstijl. Dit soort teksten is te lezen in de brochures van cross-overs en ruige versies op basis van bestaande modellen. Alles vergezeld door foto's van de auto in kwestie ergens in de natuur, al dan niet in het bijzijn van jonge, knappe en vlot geklede mensen.
Natuurlijk gaat het in de meeste gevallen niet om de offroad-kwaliteiten, al is in geval van de Mercedes-Benz GLA en de Volvo V40 Cross Country vierwielaandrijving wel beschikbaar. Nee, uitstraling en een hogere zit zijn belangrijkere argumenten om te kiezen voor de versies in deze test in plaats van de A-klasse of de gewone V40 waarop ze zijn gebaseerd. En vooruit, vanwege de grotere bodemspeling kun je in elk geval makkelijker over drempels en andere oneffenheden koersen. Dat is voor de drukke, young urban professional ook wat waard. En voor een ritje over een onverhard pad draaien ze evenmin hun hand om.


SUBTIELE VERANDERINGEN

Zwart-wit is ons opvallende tweetal in elk geval niet. Mercedes heeft het concept cross-over het meest grondig aangepakt. De GLA heeft een ander koetswerk dan de gewone A, al is dat misschien niet op het eerste oog zichtbaar. De facelift is bescheiden. De uitrustingsmogelijkheden hebben een upgrade ondergaan, slechts op detailniveau is er aan de functionaliteit gesleuteld. De aanpassingen zijn hoofdzakelijk cosmetisch van aard. De openingen in de bumper zijn iets aangepast, de vorm van de buitenspiegels is gewijzigd en het profiel van de voorruitstijlen is herzien. Het meest opvallend zijn de (optionele) ledkoplampen, waarmee het comfortabeler rijden is in het donker. Bovendien zijn ledlampen zuiniger en gaan ze als het goed is een (auto-)leven mee. Onze testauto is voorzien van een AMG Line, wat zich onder meer uit in glimmende elementen onderaan de bumpers en de dorpels, een grille met twee lamellen in zilverkleur en diverse chromen accenten.

De GLA is leverbaar met een keur aan motoren. Wij rijden de 1,6-liter benzineversie met 156 pk. Afgaande op het vermogen zou aan de Volvo-kant een T3 met 152 pk een goede match zijn. Kijk je echter naar de prijs, dan kun je ook kiezen voor de 190 pk sterke T4, die nog steeds goedkoper is dan de Mercedes GLA 200. Daarom is dat onze keuze voor deze test.

Volvo gooit het met de Cross Country over een andere boeg en heeft de koets van de gewone V40 gebruikt, hoger op de poten gezet en voorzien van stoere elementen. Dat laat nog ruimte voor de XC40, die we begin 2018 verwachten. Vorig jaar bij de update van de V40 werden de 1,6-liter viercilinders van Ford vervangen door tweeliters van Volvo zelf. De veranderingen hebben verder betrekking op details en uitrusting. Zoals de nieuwe grille met verticale lamellen. De Nordic+ die we rijden, heeft ledkoplampen met de inmiddels typerende liggende T-vorm, alsof de auto met samengeknepen ogen de wereld intuurt.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum