Volvo V40 2.0 T Sports Edition (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 2.0 T Sports Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 84.000 km |
KM-stand laatst | 259.999 km |
Volvo 2.0T Sports Edition
Keuze:
Na twee jaar vele betrouwbare km's gereden te hebben in mijn uiterst betrouwbare V40 1.8 uit 1997 heb ik besloten om nogmaals voor een V40 te kiezen. Het tijdloze model spreekt me hierbij het meeste aan.
Eerste ervaringen:
Ondanks dat de 1.8 een hele fijne motor is wilde ik graag wat meer vermogen hebben. Ik kan er namelijk slecht tegen als een dieseltje me voorbij komt, grapje.
Na vele proefritten heb ik gekozen voor een goed uitgeruste 2.0T Sports Edition in de bijzondere kleur Virtual Blue. Hierbij heb ik de afweging gemaakt tussen de T4 en de 2.0T. De T4 vind ik een hele mooie auto maar hij is erg zenuwachtig. De manier waarop de 200 pk's overgebracht worden vind ik persoonlijk wat zenuwachtig. Voor mijn gevoel rijd ik daardoor vrij opgefokt om het zomaar te zeggen. De 2.0T die ook nog een respectabele 165 pk ophoest rijdt daarbij veel fijner. Het grote koppel van 240 Nm dat hij over een relatief groot bereik beschikbaar heeft is daar debet aan. Je kan met deze auto erg rustig rijden maar zodra het gas erop gaat ben je erg snel van je plaats. Vooral al rijdend levert dit spectaculaire inhaalacties op (uiteraard subjectief). Ik word letterlijk in mijn stoel gedrukt!
Qua ruimte is de auto niet al te ruim bemeten. Dat wist ik uiteraard al maar dat vind ik tevens juist erg mooi aan deze auto. Hij voldoet gelukkig wel om menig IKEA kast mee te vervoeren om maar een voorbeeld te noemen. Het geluidssyteem (6 speakers + een subwoofer in de kofferbak)van Volvo klinkt ook erg goed. De fijne stoelen worden in menig review aangehaald en daar sluit ik mij volledig bij aan. Ze halen het echter niet bij de stoelen van mijn vroegere 340 :-)
Het verbruik valt me tot nog toe erg mee. Ik rij elke dag van Bodegraven naar Schiphol en haal daarbij een verbruik van net geen 1 op 12.
Problemen:
Gezien de korte tijd dat ik in deze auto rij kan ik hier nog geen oordeel over vellen. Het valt me wel op dat het stuur soms een beetje lijkt aan te lopen. Soms hoor ik namelijk een zoemend geluid. Het vreemde is dat dit na een tijdje weer compleet verdwenen is. Na geruime tijd zal ik deze review updaten.
Al met al voldoet hij aan mijn verwachtingen en is net als mijn oude V40 een auto waarbij ik na ruim 300 km nog steeds onvermoeid uitstap! Het is wat dat betreft weer een echte km-vreter!
Update na onderhoudsbeurt
- 101.000 km
Vorige week was het noodzakelijke bezoek aan de dealer weer nodig. Hij had namelijk de 100.000 km stand overschreden. Door de sneeuw naar de garage gegleden hopende geen brokken te maken voor een onderhoudsbeurt. Zou wel erg zuur zijn.
Auto op de brug gezet en alle bekende zaken even nagelopen. Helemaal niks aan de hand. Alles zag er nog super uit en geen enkele storing opgeslagen in het motormanagement. Nieuwe olie erin en andere bekende zaken zoals remvloeistof en dergelijke. Dan rij je toch weer met een grote glimlach naar huis aangezien de kosten dan erg meevallen.
De auto rijd ook nog steeds perfect! Zou ook niet mogen dat dat na 100.000 al niet meer het geval is maar toch. De turbo zorgt nog steeds voor mij dagelijkse genietmoment onderweg naar huis. Ben van plan om er nog heel veel km's mee te rijden. Een klein minpunt zijn wel de brede banden als het glad is. Heb een paar dagen echt vast gestaan in de straat :-(. Mijn vorige V40 had hier geen problemen mee. Denk dat de brede banden in dit geval in het nadeel zijn. Kan er niet echt een logische verklaring voor vinden maar de 205 van mijn vriendin had er in ieder geval geen problemen mee.
Kort samengevat: Nog steeds heel erg tevreden over de auto!!!
UPdate na ruim een ton verder
- 217.000 km
Inmiddels ben ik weer ruim een ton verder met deze auto. Eigenlijk valt er weinig spannends te melden. De auto doet het gewoon nog perfect. Gewoon het standaard onderhoud bij Volvo garage. Onderhoud blijft beperkt tot de standaardzaken zoals olie, oliefilter en remmen. Verder is uiteraard de distributieriem vervangen volgens het normale onderhoudsprogramma.
Problemen:
-storingscode gehad dat de motortemperatuur niet snel genoeg gehaald is. Dat zou op een probleem met de thermostaat kunnen duiden (bekend probleem en gelukkig is de thermostaat niet duur). Zelf heb ik nooit gezien dat de temperatuur niet snel in orde was overigens. Resetten van de foutcode was voldoende.
-Tevens een keer een melding gehad over de nokkenasversteller. Ook hier was het resetten van de foutcodes voldoende. Tevens niets aan de motor gemerkt.
- Wel vervelend was dat op een gegeven moment mijn knipperlicht bleef tikken. Ook nadat de richtingsaanwijzer gewoon in de normale stand staat. Dit begon zich te uiten doordat het relais bleef tikken en uiteindelijk ging het knipperlicht zelf ook een eigen leven leiden. Wat was het probleem: ik heb de richtingaanwijzer schakelaar uit elkaar gehaald en het vet dat het mechanisme moet smeren was op de contactpunten gekomen. De geleidbaarheid was blijkbaar voldoende om mijn knipperlichten te laten branden. Kwestie van even goed schoonmaken en overtollig vet verwijderen. Probleem opgelost!
Laatste review ivm verkoop auto
- 259.999 km
Na lang wikken en wegen toch besloten om de auto te verkopen. Het viel mij persoonlijk wat zwaar want ik vind het nog steeds en fantastische auto! Praktisch, tijdloos design en nog steeds een mooie verschijning en vlotte prestaties. Auto gekocht met 86000 op de teller en verkocht met 259999 op de teller.
Hoe vaak heeft de auto mij in de steek gelaten: 0.
Dat vind ik toch een hele prestatie en 9 jaar voor niets aan de ANWB betaald ;-) Ondanks dat de auto nog steeds perfect rijdt en ik er nog super blij mee was worden de kansen mbt duur onderhoud steeds reëler. In de tijd is er eigenlijk niets noemenswaardigs defect geraakt. Gewoon het complete onderhoud volgens het boekje, rustig warm rijden en na een lange rit ook even rustig aan doen. Alles dus met beleid behandelen doet wonderen. Heb wel aardig wat olie moeten vervangen. Elke 4 a 5000 km moest er wel een liter olie bij. Op zich niet zorgwekkend en bleef ook constant. Dus geen reden tot zorgen maar wel iets om rekening mee te houden als je weinig tot nooit je olie peilt. Weet niet of dat normaal is voor dit type motor. Blok was overigens nog 100% droog en turbo ook in orde. Ik maakte mij er in ieder geval geen zorgen over omdat het constant was.
Het verbruik wisselde nogal in de zomer en in de winter. Op zijn zuinigst, en dat is meestal in de zomer, was het verbruik 7 liter op 100 km tot 8.0 liter op de 100 km in de winter. Best goed denk ik!
Al met al niet veel meer voor de auto terug gekregen maar als er iets serieus defect raakt moet ik waarschijnlijk hetzelfde betalen en levert de auto niet meer op dan nu het geval was. Als de auto nog steeds nieuw geleverd zou worden zou ik er zo nog een kopen. Hopelijk gaat de auto nog veel probleemloze km's tegemoet en komt hij bij iemand terecht die er net zo blij mee is als ik altijd ben geweest. De auto is het dubbel en dwars waard. Bovendien is het echt een bijzondere uitvoering!
Wat heb ik nu gekocht: Een Volvo S40 2.4i en volledig in het leer gestoken. Even wat anders en vooral de 5 cilinder loopt erg mooi en soepel. De prestaties vallen mij zeker niet tegen voor een motor zonder turbo. het verbruik is wel fors. Tot nu toe nog geen 1 op 11 gehaald. En daarbij heb ik ook nog eens erg rustig gereden. Moet er alleen meer mee rijden voordat ik daar een serieuze review over kan schrijven. Wel opvallend dat de draagarm linksvoor al vervangen moet worden en dat de draagarmen van de V40 nog gewoon goed waren ;-) Wel een bekend probleem overigens van de V50 en S40. Bovendien niet heel duur dus op zich geen probleem. Zegt wel iets over de degelijkheid van de V40!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.