Volvo V40 1.9 D 115pk Sports Edition (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V40 1.9 D 115pk Sports Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 200.000 km |
KM-stand laatst | 316.000 km |
- 200.000 km
Intro:
Nadat ik 2 jaar geleden vanwege te dure reparaties mijn 320d de deur uit moest doen en ik ben overgestapt naar een V40 bezine was het nu weer tijd voor een andere auto. Sinds ik per 2 nov weer veel moet rijden voor mijn woon-werk verkeer (160 km per dag), moest er weer een diesel komen. Niets is natuurlijk leuker dan een "nieuwe" auto uit te kiezen, maar er is zoveel te koop dat je door het bomen bijna het bos niet meer kan zien. Mijn 1ste keus was aanvankelijk een Lancia Lybra. Echter zijn deze vrij schaars waardoor er eigenlijk alleen relatief goedkope zijn (met bijbehorende hoge km stand) of hele dure. Dus na 2 weken heb ik deze wens maar laten varen. Ondanks dat de V40 eigenlijk nergens in uitblonk (zeker gezien mijn 320d), heeft hij wel zijn charme voor mij gewonnen omdat hij het altijd deed en me in 2 jaar tijd (30.000 km) nog nooit heeft laten staan. Dus dacht ik waarom niet gewoon weer een V40? Na een beetje surfen bleek dat er redelijk wat aanbod was en er ook redelijk wat keus was in prijs en uitvoering. Het moest wel een 115pk worden in een Prestige of Sport Editions uitvoering. Wat mij opviel was dat ze echt bom vol met luxe zitten (opzich niet gek om in die laatste jaren nog wat kopers over de streep te trekken), maar voor een 2de hands koper natuurlijk wel erg aantrekkelijk. Maar na een beetje zoeken bleek ook een V50 wel redelijk in de prijs buurt van een V40 te zitten, dus ik heb lang getwijfeld tussen deze 2. Uiteindelijk toch voor een V40 gekozen vanwege zijn goedkopere prijs (mijn lage budget).
De auto:
Vanaf het begin had ik meteen een erg mooie gezien op het internet. Maar goed je moet natuurlijk ook wat vergelijkings materiaal hebben, dus nog een tijdje verder gekeken. Echter uiteindelijk bleek geen andere V40 (en V50/S40 vielen dus af vanwege hun prijs (voor mijn budget dan)) aan deze te kunnen tippen.
Het is dus een magic blue in een Sport Editions uitvoering geworden. Met de gebruikelijke standaard luxe, met als extra Xenon. Het enige wat eigenlijk nog ontbreekt is vol leer en parksenoren.
De 1ste indruk is prima, ik was een beetje bang dat die 115 pk een beetje weinig zouden zijn, maar het valt 100% mee. Hij pakt vanaf 120 km/h nog redelijk goed op om verder te accelereren (natuurlijk niet zo lekker als een V50 2.0d, maar nogmaals het voldoet prima). Evenals het rijden. Hij rijdt een stuk lekker en strakker dan mijn vorige V40, zeker vanaf 120 km/h plus merk je een flinke verbetering. Enige nadeel is misschien dat hij een stukje te straf is, wat misschien ook nog extra wordt beinvloed door de 17" velgen. Fijn is natuurlijk ook de luxe. Ik denk dat de clima control nooit meer wordt aangeraakt, mocht je het een beetje koud hebben (waarschijnlijk alleen in de winter als je er net inzit), dan helpen de verwarmde stoelen wel. De navi is natuurlijk fijn, maar niet state-of-art. Hij heeft een mannenstem, zit een beetje laag in het dashboard (bij mij zit er een afstandbediening bij, wat een stukje comfortabeler is) en laat niet de eindtijd van je bestemming zien. De Xenon is natuurlijk mooi en geeft een flink stuk meer licht. Ten opzichte van de vorige V40, is het dashboord iets strakker vorm gegeven en is er meer aflegruimte in het interieur.
Dus ondanks dat ik de V50 nog volwassener vind rijden, is het rijden (en gezien worden) in deze V40 zeker geen straf! Zeker het uiterlijk kan mij erg bekoren. Het enige wat ik echt "mis" is Cruise & Audio bedieing op het stuur en een regensenor, maar ja je kunt niet alles hebben! En ander klein nadeeltje is dat het navi systeem geen mp's slikt. Dus dan moet je een wisselaar aanschaffen of een Imiv met Ipod kopen. Dit laatste is een serieuze optie, maar vooralsnog heb ik er de centjes nog niet voor.
In een update kan ik meer vertellen over het rijden, de stoelen verbruik en duurzaamheid. Tot die tijd kan ik niet wachten om veel km's te gaan maken in mijn "nieuwe" auto!
Update 20-10-2010
Ondertussen bijna een jaar verder en kan eigenlijk weinig meer toevoegen aan boevenstaande.
Hij is nog steeds erg stug en dat is jammer, het mag van mij iets comfortabeler, echter ga ik de mooie velgen er niet voor inruilen. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden!
Verbruik is sinds verhuizing vanuit binnenstad naar landelijker een stuk verbeterd; veel minder stoplichten. Volgens de boordcomputer 5,7/5,8. Een volle tank brengt me 950 km ver, daarna gaat er weer 53/54 liter in. Dus bijna 1:18, das keurig
Tot op heden geen onverwachte kosten gehad. Meteen na aankoop distributieriem en klein beurtje gedaan (600e). En in mei APK met beurtje gehad op een schokbreker (niveauregelin (2de handsje)) niks aan de hand. Kosten: 600e
Iedereen is weg van de Volvo stoelen, echter vind ik deze stoelen iets minder dan de stoelen van de vorige V40. Wat aan de (na mijn idee) iets kortere zitting te wijten is.
Ondanks dat ik echt erg blij ben met deze super mooie auto, vind ik mijn 3-serie toch nog net iets fijner (ondanks zijn 3 jaar oudere leeftijd). Hij had geen navi en xenon, maar wel regensensor, bediening op stuur van cruise en radio en aanpassing van volume vd radio bij zachter/harder rijden (voor die tijd naar mijn mening een "high tech" luxe). De BMW was iets zuiniger ondanks zijn hogere vermogen (ook een pluspunt) en de mix sportiviteit en comfort was beter/uitgebalanceerder.
Maar ik zal hopelijk nog veel plezierge km's rijden met de V40. Tegen het eind van het jaar gaat hij weer op voor een beurt. Hopelijk komen er geen rare dingen naar boven.
Update 16-01-2013
- 313.000 km
Het is alweer ruim 2 jaar geleden dat ik een update gedaan heb. Ze zeggen altijd, geen nieuws, goed nieuws. Dat geldt in dit geval ook voor de Volvo. Maar goed, wel tijd voor een update dus.
De kilometers zijn onder de prachtige 17" (zomer alleen dan) wielen doorgevlogen. Ik ben nog steeds uitermate tevreden over de auto, ondanks dat ik de BMW toch net iets fijner vond. Maar ik kijk nog steeds elke dag met plezier uit het keukenraam om de V40 te bewonderen. Ik blijf "mijn" Volvo, zo in deze uitvoering, gewoon een mooie auto vinden, dit in tegenstelling tot andere saaie/"gewone" V40's.
Verder heeft hij gewoon netjes al zijn beurten gehad en is er niks noemenswaardig gebeurd. Ik denk dat ik in die 2 jaar tijd rond de € 2.000 heb uitgegeven aan onderhoud, inclusief een grote beurt 6 maanden geleden (a € 1.000) waarbij alle riemen etc vervangen zijn. Ook zit in die € 2000 nog een compleet nieuwe set zomerbanden. En ook nog eens 2 nieuwe Xenon lampen. Ok ik ga niet naar Bovag garage, maar naar de garage van vrienden. Maar het is niet zo dat ik daar mega veel korting krijg. Ik betaal gewoon de onderdelen en het uurloon. Maar ja als er niks stuk gaat, kost het ook niks :-)
Het enige echte nadeel wat ik nog kan noemen, zijn de raamrubbers. Die laten vrij snel los. En zeker zo in de winter, krijg ik de deur of niet open (en sta ik nu 30 min aan de kant om de deur weer dicht te doen omdat hij dan "ontdooit" is) of het hele rubber laat los/komt mee naar buiten. Maar kapot is het nog niet gegaan, dus ook geen reden om te vervangen.
Nog een positief punt wat ik niet onvermeld kan laten, is kwaliteit van het interieur. Ok het is absoluut geen hightech interieur. Maar ziet er na ruim 300.000 echt nog steeds als nieuw uit. En dat kan ik van bijv een V50 echt niet zeggen. Daar zie ik veel "versleten" interieur delen, bijv bij de radio of bij de elektrische raambediening in de deur. Nee echt top!
Als laatste wil nog even kwijt dat verbruik na de grote beurt er erg goed op voorruit was gegaan. Ik zat gemiddeld zo op 5.8/100. Maar dat zakte bijna naar 5.4/100. Een flink verschil! Nu ik alleen nog maar korte (stad)ritjes rijdt, schiet het verbruik uiteraard omhoog. Ik maak er nu ook geen sport meer van (ondanks dat ik wel nog gewoon netjes zuinig blijf rijden. Maar kijk niet elke dag naar mijn verbruik).
Echter zal ik (we) niet lang meer genieten van de Volvo. Sinds een half jaar woon ik nog maar 25 km van mijn werk (retour) ipv 120 km, dus is een diesel overbodig. Bovendien hebben we net een baby en wil ik (we) iets groters. En bovendien wil je ook gewoon weer wat nieuws naar ruim 3 jaar.
Het oog is gevallen op een Superb Station 1.8 TSI Elegance Business line (met elektrische klep). Helaas is er nog niet veel aanbod en liggen de prijzen nog net iets boven budget. Dus als iemand er nog 1 in de "aanbieding" heeft hou ik me graag aanbevolen. Wat me nog wel opviel is dat prijzen van een zelfde soort V40 nog redelijk hoog zijn. Ik zag op Autoscout 24 1tje van 2004 met 340.000 op de teller voor € 3.950 staan. En ook staan er 2 exact dezelfde sport editions erop (1tje zelf in dezelfde kleur en ook met Xenon), beide wel met iets minder kilometers maar veel scheelt het niet (volgens mij 1 van 285.000 en de andere rond de 300.000) voor respectievelijk € 4.500 en € 5.000. Dit vind ik nog een hoop geld! Als ik er nog € 4.000 voor terug zou krijgen heb ik slechts € 750 p jaar afgeschreven! Das ook niet gek!
Goed dat was het voor het moment. Zodra ik echt afscheid neem van V40, zal ik me nog een keer melden. Tot die tijd rijd ik nog prima door met deze geweldige (en onderschatte??) auto.
Afscheid
- 316.000 km
Zoals eerder vermeld. Ik heb inmiddels afscheid genomen van onze fantastische Volvo V40 Sport Editions.
Hieronder even nog de plus- en minpunten van de auto samen gevat:
+ Uiterlijk in deze uitvoering
+ Betrouwbaarheid motor (Renault :-) )
+ Overige betrouwbaarheid
+ Degelijkheid interieur
+ Wegligging (komt door uitvoering)
+ Luxe (komt door de uitvoering)
+ Overall indruk
- Door het sportonderstel zeker niet Volvo comfortabel waardig
- Gedateerd interieur
Nogmaals bedankt voor de fijne en probleemloze jaren!
Nu ga ik beginnen aan de review voor de Superb Combi (1.8 TSI Elegance Business Line)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.