Volvo V40 1.9 D 115pk Europa Elegance (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V40 1.9 D 115pk Europa Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 224.000 km |
ERVARINGEN
- 223.000 km
Prettige auto. De 115pk diesel trekt goed met voldoende trekkracht in lage toerentallen, hoewel het vanaf 1800 toeren pas echt lekker trekt, want dan grijpt de turbo aan. Op de snelweg hoef je vrijwel nooit terug te schakelen van de 5 naar de 4, want in de 5 ook bij lagere snelheden voldoende trekkracht.
Heb net 2 weken op vakantie in een Ford Focus 1.8TDCI gereden en vond die dieselmotor beduidend minder soepel in het lagere toerenbereik dan mijn eigen V40. Gewicht van beide auto’s komt overeen en gespecificeerd motorvermogen van die Focus is ook 115pk, dus daar zit het ’m niet in.
Brandstofverbruik snelweg 1 op 18, gemiddeld gebruik over de 40.000 km is 5,8 liter/100km dus ca. 1 op 17 (en dat was 75% snelweg en rest stad). Je kunt dus ruim 900 km met één tank rijden.
De carrosserie is overzichtelijk waardoor zicht rondom goed is, beter dan bij mijn vorige auto’s. Nadeel van de V40 is de hoge drempel bij de kofferbak en de beperkte breedte daarvan. Ander nadeel is de erg lage zit waardoor instappen niet makkelijk is, en het zeker lastig is om kleine kinderen op de achterbank te 'zetten'. Dat laatste is de hoofdreden dat de V40 binnenkort ingeruild gaat worden. Voorstoelen zitten voor mij zeer goed alhoewel ik de zittingen wat aan de korte kant vindt. Ik ben zelf 1,85m lang. Beenruimte achter houdt niet over.
PROBLEMEN
- 223.000 km
3/11/06 grote (180.000km) beurt gehad bij dealer. Enige serieuze probleem was cupvorming achterbanden, dat is niet gevaarlijk maar geeft veel bandengeluid en is een veelvoorkomend probleem van de V40. Verder soms hakerig schakelen, zou door dikke versnellingsbakolie komen. De beurt was prijzig. Normale beurt vervangen remvloeistof kwam op ruim 550 euro.
Banden met cupvorming zijn nog niet vervangen, nu eerst de winterbanden erop gelegd.
15/12/06 (190.000km) kapot koplampglas door steenslag en condens in een richtingaanwijzer voor. Beide richtingaanwijzers vervangen door nieuwe en koplampglas ook. Begrote kosten bij Volvo dealer 160 euro. Zelf doen en inkopen materialen via Ebay scheelde ruim de helft. Tevens preventief accu vervangen, oude accu was ruim 5 jr. oud.
20/04/07 (196.000km) Twee nieuwe voorbanden (Nankang NS2 205/50R16) erop laten leggen bij het verwisselen van de winterbanden voor zomerbanden.
2/11/07 (203.000km) grote beurt APK. Ditmaal naar Volvo-specialist Toncar in Berkel
V40 ingeruild
- 224.000 km
Vandaag afscheid genomen van mijn V40. De afgelopen jaren met plezier in gereden, want de auto rijdt uitstekend. Echter de betrouwbaarheid is me tegengevallen. Te veel problemen gehad naar mijn idee. Natuurlijk is 220.000 km niet niks, maar een diesel moet dat kunnen hebben. Lekkende koppakking en voortdurende lekkageproblemen met het koelsysteem zijn dingen die onprettig zijn en de betrouwbaarheid niet goed maken. Onderhoudskosten waren vanwege de problemen ook hoog. Mijn nieuwe auto is een Seat Altea XL 1.4TSI. Exact even lang als de V40, maar wel hoger en breder en daardoor een veel ruimer interieur. De uitstraling van de Volvo zal ik missen. De betrouwbaarheid niet. De rijeigenschappen van beide auto's zijn anders maar beiden in orde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.