Volvo V40 1.9 D 102pk Europa Sports (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 1.9 D 102pk Europa Sports |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 14.750 km |
KM-stand laatst | 162.908 km |
eindelijk
- 14.750 km
Na veel ellende met mijn V40 uit 2000 toch gewoon weer een V40 maar dan weer een diesel.
1 tip van mij, loopt de Volvo goed op LPG, laat dan nooit een upgrade van motormanagement uitvoeren.
Daar wordt het nooit beter van.
Na veel overleg met Volvo Nederland en de dealer is er toch een goede deal uitgekomen en heb ik direct de Volvo diesel uit mogen proberen door het weekend meteen maar naar Limburg te rijden.
Het weekendje viel iets duurder uit door meteen een bekeuring voor te hard rijden in de bus te ontvangen.
Maar zoals een van een Volvo mag verwachten, na deze lange ritjes kom je altijd weer fris uit de auto.
Wat een fijne auto, van een fase 1 naar fase 2 is toch een aardig verschil in de rijkwaliteiten.
Ook weet ik nu toch wel dat een diesel lekker is te rijden.
Het is wel een aardig rauwe motor maar je mag ook wel horen dat het een diesel is.
Een maand later maar even proberen met de caravan van ± 1300 kilo op vakantie in Nederland.
Geen centje pijn hier in Nederland.
Lekker dat koppel in het lage toerengebied.
Tot nu toe nog steeds tevereden dat ik weer een Volvo gekocht heb.
niet erg veel kilometers
- 57.000 km
Door prive omstandigheden nog niet erg veel kilometers gereden met de Volvo.
Deze zomer voor het eerst met de caravan van ± 1300 kilo naar Oostenrijk geweest.
Best wel spannend daar door de bergen.
Lekker klimmen door de bergen en maar lekker werken, daar heeft de motor geen problemen mee.
Helaas el een erg lastig probleem gehad.
Als de motor warm was en je zette hem uit, nooit weer aan de praat te krijgen.
Doorstarten en trappen maar op het pedaal totdat de accu bijna leeg was.
De Oostenrijkse ANWB erbij maar die kon ook niks uitlezen.
Via mijn nieuwe garage zijn we er achter gekomen dat een rubbertje (kosten 1 euro) tussen de dieselpomp valse lucht aanzoog.
Dit is vervangen en nooit weer problemen gehad.
Starten en lopen maar.
toch maar chippen
- 111.257 km
Na veel wikken en wegen toch maar besloten om de auto te chippen i.p.v een andere Volvo.
Vandaag naar Hartog Tuning in Noord-Holland geweest.
Eerst even een uitgebreid praatje met Pedro Hartog gehad over het hoe en wat van het chippen.
Mijn beweegredenen waren er twee.
1. Met het inhalen en met de caravan op vakantie miste ik toch wel wat vermogen.
2. Het verbruik, vind ik, was toch ook wel wat aan de hoge kant.
Mijn broertje zijn V70 D5 is zuiniger!
Ik wilde niet dat de auto uit elkaar getrokken werd door de vermogenstoename.
Het moest een beetje redelijk zijn.
Van de ongeveer 105 PK en 215 Nm ben ik naar ongeveer 137 PK en tegen de 300 Nm gegaan.
Met een kleine investering heb ik een totaal andere auto gekregen.
Wat een power onder de motorkap, vooral bij het inhalen op B wegen.
Ook het verbruik is gunstiger als ik niet constant het vermogen aanspreek.
In de vakantie met de caravan er achter merkte ik gewoon dat ik meer over heb en wonder boven wonder is hij ook nog zuiniger!
Verder nog steeds geen extreem hoge kosten gehad.
Die zitten er wel aan te komen, de distributieriem mag in november dit jaar worden vervangen.
distributieriem
- 113.895 km
Het was zover, de distributieriem moest vervangen worden.
De universele garage heeft tevens de waterpomp en alle rollen vervangen.
Voor het eerst een hoge nota van in totaal nog geen 800 euro incl. APK en grote beurt.
Hiervoor was het meestal 1 keer per jaar een grote beurt en APK voor 300/400 euro.
de jaarlijkse onderhoudsbeurt
- 133.457 km
Het was weer zover, de jaarlijkse onderhoudsbeurt.
Dit jaar was het weer even schrikken van de nota dik 800 euro!
Waarschijnlijk heb ik tot nu toe altijd geluk gehad.
De nota is ongeveer 300 euro hoger omdat 1 van de verstevigde achterveren kapot is.
Ik heb meteen maar twee laten vervangen.
Het schijnt een bekend V40 probleem te zijn.
Volgens de garage was ik de 5e die week met kapotte veren.
Die rotdrempels in de wijken zijn ook niet bevorderlijk!
Ook is er andere olie in gekomen met andere specificaties 5W40.
Ik vond de motor erg rauw klinken de vorige keer.
In overleg met de olieleverancier kwam deze olie naar boven.
Verder eigenlijk nog steeds geen echte slechte ervaring.
alweer!
- 135.342 km
Dit is toch echt wel balen!
Afgelopen week onderweg op de snelweg een gigantische knal.
Mijn vrouw zei dat ik ergens over heen was gereden, maar ik kon niks zien in de spiegel.
Met het sturen was er een erg schurend geluid van metaal op metaal.
Ik ben toch maar even naar de garage gereden omdat wij het niet vertrouwden.
Na inspectie bleek dat er nu een voorveer was geknapt!
Erg slecht dat dit nu al kapot is.
Weer een nota van 470 euro meegekregen.
Ik weet nog niet of ik de kwaliteit van de auto in deze rubriek zal aanpassen.
Toch ben ik wel benieuwd of er meerdere mensen bekend zijn met dit probleem.
anderhalve ton!
- 150.587 km
Helaas heb ik hem niet echt over de 150.000 zien gaan(snik). Toch wel weer een mijlpaal bereikt al zeg ik het zelf. Ook weer tijd om de lezers van autoweek (en eventuele kopers van een V40) weer op de hoogte te houden.
Afgelopen zomer weer zonder problemen naar het buitenland met de caravan van ± 1300 kilo erachter, ongeveer 2500 kilometer. In de 4e versnelling is de auto beter in zijn element. Verbruikt gem. 1 op 10 bij een snelheid van 95 km/u. Geen slecht verbruik naar mijn idee. Helaas op de terugweg voor de tauerntunnel in de file gestaan en gereden. De geur van de koppelingsplaten in de auto daar krijg je wel zweterige handen van. Toch krijgt de V40 de hele trein weer in beweging vanuit ± 7% helling. Ook het olieverbruik is normaal te noemen, op de vakantiebestemming heb ik er een kwart liter bij gedaan.
1 tank V-power diesel leverde met caravan erachter zelfs een verbruik van 1 op 11 in de bergen!
Ook deze vakantie weer een dikke voldoende voor de V40.
Voor de vakantie nog even nieuwe voorbanden Michelin 195/65 15 eronder laten zetten.
Deze zijn iets goedkoper als de 195/60 15 die er eerst om hebben gezeten.
Ik ben naar deze maat gegaan omdat ik bijna onder alle V40s zie zitten.
Vreemd genoeg heb ik nu geen tellerafwijking meer met 100 km/h!!!!
Heeft iemand anders deze ervaring ook?
Ook nog 2 nieuwe ruitenwissers en de reis naar het zuiden kan beginnen.
De kosten waren 213 euro, maar het geld dubbel waard.
In Slovenie regende het gigantisch en de ruitenwissers en de nieuwe voorbanden zijn toen goed van pas gekomen.
periodieke keuring 2009
- 153.477 km
De auto moest weer voor de jaarlijkse APK en beurt. Alles is uitgevoerd met als extra dat de remmen voor en achter zijn gereinigd. Mijn EGR is uit elkaar gehaald op mijn verzoek en deze is ook gereinigd. Ik moet zeggen dat ik zelf het gevoel heb dat alles een beetje beter draait en dat de auto weer beter "trekt".
Deze beurt is ook altijd het moment dat de auto weer op winterbanden komt te staan.
De totale kosten waren 468 euro.
Ik hoop dat ie er zo weer een jaar tegen aan kan.
extra onderhoud
- 154.944 km
Net de APK achter de rug of er begint iets erg te ratelen onder de motorkap. Het geluid wordt van kwaad tot erger. In de kerstvakantie zou hij +1000 km erbij krijgen maar dat lukt niet zonder extra onderhoud!
De vrijlooppoelie van de dynamo is versleten en geeft en erg onfris geluid. Erg prijzig ding, 205 euro en weer 2 rollen. Als de multiriem eraf was geschoten had ik verder in de penarie gezeten. Ook de accu maar even laten controleren tenslotte zit de 1e originele accu er nog in. Maar met temperaturen van -15 graden krijgt hij echt wel op zijn donder en is het een kwestie van tijd. Dus nu maar vervangen door een iets zwaardere (143 euro)!
Weer een totaalnota van 662,50 euro op de mat! Toch altijd weer even slikken.
Het voordeel is, dat hij weer zonder problemen rijdt.
Ik hoop dat ik zonder extra kosten naar de volgende APK kan rijden.
gerammel over de klinkers
- 162.908 km
Het werd van kwaad tot erger met het geluid rechtsvoor op klinkers. Nadat het gerammel ook vanuit de linkerkant kwam, toch maar weer een keer langs de garage. De stabilisator stangen zijn vervangen en de herrie is weg. Wel weer even 114 euro aftikken bij de garage. We gaan er nu maar weer van uit dat we het tot de volgende APK zonder problemen halen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren