AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo V40 1.8i Europa Sports (2002)

autoreview

Volvo V40

Signalement

UitvoeringV40 1.8i Europa Sports
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf101.348 km
KM-stand laatst103.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 101.781 km

Na mijn Peugeot mij keurig door mijn studentenleven heeft gereden, vond ik dat het tijd was voor iets nieuws. Voor de peugeot moest ik de schijfremmen vervangen, de aandrijfas had niet lang meer, en waarschijnlijk de veren voor. Al met al kwam hij door de APK, maar vond ik het een mooi excuus om een nieuwe auto te kopen.

Ik heb altijd een zwak gehad voor Volvo's en stationwagons, dus kwam ik, binnen het budget wat ik had, snel uit op een V40. Ik wilde het type II, dus de facelift, omdat ik hem er veel volwassener en stoerder uit vind zien; bovendien wilde ik geen Renault motor, maar echt een Volvo blok onder de motorkap hebben.

Toen ik deze tegenkwam was het liefde op de eerste klik, wat een bijzonder onaangename onderhandelingspositie is. Toch heb ik de auto voor een goede prijs kunnen krijgen.

Wel heb ik hem van Goes naar Enschede gereden; een 14 jaar oude auto met 101000 op de klok die nooit een distributieriemwissel gehad heeft vind ik wel erg riskant; dus staat de auto nu bij Tom's Classics om de riem meteen te verwisselen.

Wat mij meteen opviel was het complete verschil met de Peugeot. Ik heb (vooral mezelf) altijd verteld dat de 306 juist door het complete basale een heerlijke auto is, maar de Volvo is een klasse apart.

Ik zie enorm uit naar de kilometers die ik hierin zal rijden

paar duizend kilometer verder

  • 103.000 km

Na aanschaf heb ik zo snel mogelijk de distributieriem laten vervangen. De kosten hiervoor vielen me met nog geen 400 euro alleszins mee. Toch zit ik een stuk rustiger achter het stuur, wat goed uitkomt nu ik de auto door omstandigheden voorlopig voor mijn werk gebruik.

Hierdoor loopt de kilometerstand wel snel op, dus hoop ik dat deze regeling snel voorbij is.

De auto rijdt geweldig; er zijn kleine geluiden zoals van de aircopomp, maar verder voelt alles nog als nieuw. Daarom rijd ik 's ochtends voor de file weg; ik wil de auto, en mezelf, het zware filerijden niet aandoen.

Waar mijn vorige auto eigenlijk best uit te houden was, is dit een genot om in te rijden! Hij verbruikt misschien wat meer, 8,1 liter op 100 kilometer, maar met dit niveau van comfort is hij dat meer dan waard.

paar duizend kilometer verder

  • 103.000 km

Na aanschaf heb ik zo snel mogelijk de distributieriem laten vervangen. De kosten hiervoor vielen me met nog geen 400 euro alleszins mee. Toch zit ik een stuk rustiger achter het stuur, wat goed uitkomt nu ik de auto door omstandigheden voorlopig voor mijn werk gebruik.

Hierdoor loopt de kilometerstand wel snel op, dus hoop ik dat deze regeling snel voorbij is.

De auto rijdt geweldig; er zijn kleine geluiden zoals van de aircopomp, maar verder voelt alles nog als nieuw. Daarom rijd ik 's ochtends voor de file weg; ik wil de auto, en mezelf, het zware filerijden niet aandoen.

Waar mijn vorige auto eigenlijk best uit te houden was, is dit een genot om in te rijden! Hij verbruikt misschien wat meer, 8,1 liter op 100 kilometer, maar met dit niveau van comfort is hij dat meer dan waard.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooi verhaal.
Onze verhaallijnen komen overeen , van een Peugeot in de studententijd naar een V40 in de volgende fase.
Nu weet ik het niet 100% zeker, maar de 1.8i blijkt een Mithsubushi motor te zijn (met 125 PK). De diesels komen van Renault.

Zelf rijd ik een 1.8 Europa met 122 Pk. Goed blok, gebruikt geen olie en behoeft weinig onderhoud.
Heb er nu bijna 40.000 kilometer mee gereden zonder enig noemenswaardig mankement (zie review).

Houd ons op de hoogte!
Anoniem
Anoniem
  • 0
8,1 liter op 100 kilometer lijkt me aan de hoge kant.

Zelf blijf ik binnen de Volvo-specificaties:

MOTOR
Motorcode B4184SJ
Cilinderinhoud 1834 cc
Vermogen 90 kW (122 pk)

MILIEU
Brandstofverbruik binnen bebouwde kom 9,1 l/100km
Brandstofverbruik buiten bebouwde kom 5,7 l/100km
Brandstofverbruik gecombineerd 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 164 g/km
Energielabel B
Emissienorm Euro 3
Theo Arts
Theo Arts
  • 0
Het verbruik is te beinvloeden door een bandenmaat van 185/60/15 en BERU-bougies. Bandenspanning +0,3- +0,4 dus 2,5 - 2,6 is ook gunstig. De Volvo, Bosch, NGK bougies laten het verbruik extra oplopen. Ik rij zelf een B4184S 1.8 (Volvo-motor) 10/96 op lpg (G3) met 470.000km op de teller en nog steeds geen olieverbruik. En met een gunstig verbruik van 1:11/12 op autogas.