Volvo V40 1.8 Europa Sports (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 1.8 Europa Sports |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 40.295 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
UPDATE 28-10-2006 en 18-11-2006: Zie ’Problemen’.
Na bijna 3 jaar als student in een superzuinige Suzuki Swift te hebben gereden, was het natuurlijk een grote stap naar onze eerste Volvo. Wij zijn al jaren fans van Volvo’s in het algemeen, eigenlijk puur op basis van uiterlijk en uitstraling: elegant maar niet opzichtig.
Omdat er begin 2006 wat relatief dure reparaties voor de Swift aan dreigden te komen (een nieuwe uitlaat betekende eigenlijk al dat ’ie bijna total-loss was), hadden we een goede reden om op zoek te gaan naar een Volvo. Omdat we wel redelijk wat ruimte wilden, waren een V40 of een V70 de beste opties. Een V70 met een lage kilometerstand vinden is echter zo goed als onmogelijk, dus viel onze keuze na lang speuren op onze huidige V40. We wonen in het zuiden van het land, maar deze V40 -een PhaseII Selected Used Car met lage kilometerstand- hebben we bij een Volvodealer in Noord-Holland (Beverwijk) gevonden.
UITERLIJK
De reden dat we de auto aan de andere kant van het land hebben gekocht, is natuurlijk absoluut niet rationeel: we waren meteen verkocht toen we dit exemplaar op de foto’s zagen. De net iets andere bumper, deze velgen, de black dual headlights en dat in combinatie met de zilvergrijze kleur maken dit een van de mooiste V40’s in het land! Dit is natuurlijk slechts onze bescheiden mening...
Toen we de auto in het echt zagen, bleek ook nog eens dat de vorige eigenaar er zeer zuinig op is geweest (getuige ook de lage kilometerstand in een 3,5 jaar oude auto). De proefrit beviel prima, dus de beslissing was snel genomen.
MOTOR EN VERBRUIK
Het is de 1.8 benzine motor met 122 pk. Vanzelfsprekend geen scheurmonster, maar je hebt ook niet het gevoel dat de auto ondergemotoriseerd is. Gewoon goed genoeg dus. Op lange afstanden, met legale snelheden op de cruise control, is het verbruik gemiddeld 8,2 l/100 km (volgens de boordcomputer). Niet buitensporig veel, maar ook niet buitensporig weinig dus. In de stad ligt het verbruik natuurlijk hoger, maar dat is logisch. Zelf gebruiken we de auto zelden voor stadsritjes, dus een gemiddeld stadsverbruik zou ik niet kunnen opgeven.
WEGLIGGING EN COMFORT
Over de wegligging kan ik kort zijn: niks op aan te merken. Strak zonder oncomfortabel te zijn en genoeg gevoel in de besturing.
De auto is over het algemeen lekker stil. Windgeruis is geen factor van belang. Wel wordt de motor iets duidelijker hoorbaar bij 120 km/h. Het geluid bereikt een maximum bij de 140 en zakt bij 150 weer tot het geluidsniveau van 110. Begrijp me niet verkeerd, het wordt nooit lawaaiig in de auto, misschien is het eerder zo dat hij extreem stil is tot de 120. Alleen was het handig geweest als het geluid zou aanzwellen vanaf de 150, in plaats van bij snelheden die je toch vaak rijdt (120-150).
Ik heb een paar keer gelezen over V40’s waarbij er een “vreemd kabaal” van de achterbanden komt. Bij onze V40 merk ik daar niks van. Misschien een kwestie van banden? (wij hebben michelins)
Nog een laatste pluspunt op het gebied van comfort zijn de stoelen. Volvo-stoelen worden vaak geroemd en inderdaad: ze zitten uitstekend, ook nog na een paar uur.
UITRUSTING EN AFWERKING
De uitrusting is compleet te noemen. Elektrische ramen voor (achter draairaampjes, maar ja, waarom zou je je achterramen ook open willen maken?), cruise control, climate control, natuurlijk elektrisch verstelbare buitenspiegels en centrale vergrendeling. De stoelen zijn deels stof, deels leer, hoewel het een stuk meer stof dan leer is . Eigenlijk zit al het noodzakelijke er dus wel op, zonder buitensporige zaken. Met name de climate control werkt subliem! Bij hoge temperaturen is de auto snel koel en voor de rest van de tijd werkt de climate control ongemerkt. Alles werkt gewoon zoals het moet, zonder wat voor hapering dan ook.
Wat de uitrusting betreft zijn er wel 2 dingen die me verbazen. Op de eerste plaats heeft de V40 “slechts” 4 speakers, alle 4 voor (2 boven en 2 onder). Op zich klinken ze niet slecht, maar voor een echte audiofiel kan dit natuurlijk niet. Voor zover ik heb begrepen was er op de V40 ook maar 1 beter audiopakket beschikbaar, bestaande uit de 4 speakers + een subwoofer. Misschien iets om ooit nog eens in te bouwen. Het tweede verbazende ding is het gebrek aan bekerhouders. Geen bekerhouders zie je volgens mij toch niet vaak meer, ook in 2002 al niet meer!
Om maar weer eens positef te worden: de afwerking is gewoon simpelweg goed. Ik ben enorm allergisch voor rammeltjes, volgens mijn vriendin hoor ik dingen die er niet zijn, maar dat is in ANDERE auto’s welteverstaan. Tot mijn grote vreugde hoor zelfs ik geen rammeltjes in de V40. Degelijk dus!
PLUS- EN MINPUNTEN
+ Comfortabele en rustgevende reisauto
+ Ruim (voor 2 personen zonder kinderen of dieren in elk geval)
+ Degelijke, probleemloze auto
- Geen bekerhouders (!!)
- Standaard speakers
CONCLUSIE
We zijn erg tevreden over onze V40. “Volvo for life” is (tot nu toe...) absoluut niet overdreven!
PROBLEMEN
- Vrij kort na aanschaf bleek er plotseling een stukje lak van 2x5 cm van de voorbumper afgevallen te zijn. De dealer (Ton van Kuyk Kennemerland in Beverwijk) heeft aangeboden de bumper onder de lakgarantie over te spuiten. Dit gebeurt deze week, we hebben het resultaat dus nog niet gezien. Maar zeer correct opgelost!
>> 28-10-2006: We hebben de auto vorige week opgehaald en de bumper is prima overgespoten. Zoals verwacht niets op aan te merken, maar we gaan nu wel de hogedrukspuit bij de carwash vermijden...
- De benzinemeter komt niet meer verder dan 3/4, wanneer de tank vol is. Hopelijk een klein en makkelijk op te lossen probleem.
>> UPDATE 28-10-2006: Omdat de tank te vol was heeft de dealer hier nog niet naar kunnen kijken. We gaan nog eens langs wanneer de tank (bijna) leeg is. Wordt dus vervolgd.
>> UPDATE 18-11-2006: Na de tank een keer (bijna) leeg gereden te hebben, was het probleem na de volgende keer voltanken spontaan verdwenen!
>>UPDATE 3-2007: Grote beurt gehad bij de Volvo-dealer in onze woonplaats. Niks vreemds aan de hand, kosten E 390,- (uit mijn hoofd). Overigens kreeg ik een V70 2.4 170pk (’phase 1’) mee als leenauto (geheel kostenloos, waarvoor lof voor de dealer!), maar om eerlijk te zijn....viel die me een beetje tegen. Veel meer banden- en motorlawaai dan de V40. Ik kan me niet voorstellen dat dat normaal is voor de V70, dus waarschijnlijk was het exemplarisch (lees: mishandelde leenauto).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.