Volvo S40 2.0 T Sports Edition (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S40 2.0 T Sports Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 126.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Ervaringen
Na ruim een jaar in mijn eerste auto, een Nissan Almera 1.6 automaat uit 1999, te hebben gereden, vond ik het tijd voor een iets comfortabelere auto met wat meer vermogen, zodat deze ook voor woon-werkverkeer en vakanties beter bruikbaar zou zijn. De Volvo S/V40 2.0T automaat stond bovenaan mijn lijst en na wat zoeken heb ik een mooie S40 kunnen vinden voor een redelijke prijs.
Het uiterlijk van de auto was bij aanschaf helaas niet 100%: De vorige eigenaar was niet al te zuinig met het bekende Volvo S/V40 euvel omgesprongen: zachte lak! Het gevolg van het niet verwijderen van vogelpoepjes was duidelijk te zien: motorkap, dak en koffer waren vergeven van de ingevreten vlekken, verder veel krassen rond de tankopening... Ook het dashboardkastje was niet ontzien, waarschijnlijk herhaaldelijk een scherpe koffer langs gehaald. Met de verkoper kon ik echter een goede deal maken, namelijk overspuiten van de 4 plaatdelen plus een net dashboardklepje erin! Resultaat: als nieuw!
De Volvo is een erg comfortabele auto, die dankzij zijn turbo motor met 165pk en 240 NM ook goed van zijn plaats komt: vooral de tussensprints zijn erg vlot. Verder zijn de stoelen erg goed, dat is een heel verschil met de Nissan. De auto is verder van alle gemakken voorzien, zoals ECC en navigatie. Xenon had het nog wel afgemaakt, maar je kunt niet alles hebben. De auto nodigt niet uit tot racen, daar is hij te gemoedelijk voor, het is een echte lange-afstands cruiser.
Nadeel van de auto is toch wel het verbruik, al wist ik dat bij aanschaf. Opvallend is dat ik met Euro 95 gemiddeld 10,2 l/100km haalde. Sinds 2 maanden ben ik V-Power van Shell gaan tanken, en dat leverde een gemiddeld verbruik op van 9,2 l/100km! Spectaculair en het geld zeker waard. buiten de iets soepelere loop van de motor is dit overigens het enige pluspunt van V-Power: meer (merkbare) power krijg je er niet van.
Verder een toch wel fors olieverbruik van ongeveer 1 liter per 4500 km. Hoop dat dit met V-Power minder zal zijn.
De auto wordt voornamelijk gebruikt voor (woon) werkverkeer, gemiddeld 350 km per week. Daar komen de privé kilometer dan nog bij, gemiddeld 100km p/week
Problemen/onderhoud
Tot nu toe geen acute problemen, die me hebben laten staan. Toch een paar zaken tot nu toe:
- Strip boven voorruit laat los (Dak is gespoten voor aflevering, daardoor raakt deze los. Om vast te zetten moet de gehele voorruit eruit!)
- Alarm werkt niet meer
- Veerpoten achterklep braken op scharnierpunt af
buiten het alarm dus geen echt schokkende dingen. Alarm kan potentieel (financieel)vervelend worden ivm mogelijk lang zoeken naar de oorzaak, gelukkig is dit nog binnen garantie en wordt dit in augustus gefixt.
1x een dimlicht vervangen.
#Update 141.000 km
Hierboven besproken zaken binnen garantie verholpen.
Bij 136.000 km een kleine beurt gehad Daarbij kwamen de volgende zaken aan het licht:
- Versleten remmen rondom (lampje remcircuit begon te branden): voor schijven en blokken, achter alleen blokken.
- Verder bleek het spruitstuk niet helemaal goed vast te zitten.
Totale rekening van een kleine 800€.
#Update 150.000 KM (maart 2009)
Tijdens de winter begon de automaat erg te schokken van 2 naar 3. Navraag bij de lokale dealer leerde dat dit voor kan komen bij dit type automaat. Oplossing: spoelen. Dit hielp aanvankelijk niet zo best maar langzaamaan werd het beter tot er in augustus nauwelijks nog sprake was van schokken. Kosten 170 Euro.
#update 164.000 (December 2009)
Grote beurt met distributieriem gehad met 156.000 km, kosten een kleine 800 Euro bij de Volvo dealer. Verder geen noemenswaardige zaken. Automaat begint met dalende temperaturen toch weer wat moeite te krijgen. Nog steeds een fijne auto.
#update 196.000 (Januari 2011)
Weer een jaar gereden zonder problemen! De auto blijft prima functioneren. Het laatste jaar langere afstanden gereden over 100km wegen, wat heeft geleid tot een gemiddeld verbruik van 8,2 liter op 100km. Dat is bijna zuinig!
In april krijgt de Volvo 2 opvolgers, ivm leaseauto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.