Volvo S40 1.9 D 102pk Europa (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S40 1.9 D 102pk Europa |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 187.000 km |
KM-stand laatst | 258.000 km |
ERVARINGEN
- 258.000 km
De Volvo S40 is een fijne en betrouwbare auto. De 1.9 dieselmotor met 102 pk is ruim voldoende voor deze auto. Je kunt goed met het verkeer meekomen, al trekt de motor onder de 1900 toeren wel wat minder door het turbogat. De motor is ook lekker zuinig. Het gemiddeld verbruik over de laatste 70.000 km is 1:18 geweest. In de zomer iets zuiniger en in de winter iets onzuiniger. Er zit ook een lekker sportief geluid in de motor, niet het klassieke genagel van een dieselmotor.
Het onderstel is redelijk comfortabel. Je voelt goed wat er onder de auto gebeurt, maar slecht wegdek wordt niet oncomfortabel hard doorgegeven. Het rijgedrag is ook goed. Bochten worden strak genomen en pas bij hoge snelheden treedt onderstuur op.
Lange afstanden rijden is met deze auto geen enkel probleem. Na een rit van 1000 km stap je nog fit uit. De stoelen zijn hier ook debet aan. Ze geven goede ondersteuning, al begint de zittingvulling na bijna 260.000 km wel minder stevig te worden.
De ruimte in het interieur is voorin ruim voldoende. Achterin hebben volwassenen minder ruimte, met name voor de benen. Ook de kofferbak is redelijk ruim, alleen is de toegang wat aan de krappe kant. Als de achterbank wordt neergeklapt is de doorgang vanuit de kofferbak ook wat aan de krappe kant.
De gebruikskosten van deze auto vallen heel erg mee. Inclusief de geschatte afschrijving kost de auto me 20 cent per kilometer bij gemiddeld 25.000 km per jaar. Dit is maar 2 cent per kilometer meer dan mijn vorige auto - een Ford Courier 1.8D -, waarbij de Volvo veel meer rijplezier biedt.
PROBLEMEN
- 258.000 km
Ik heb twee keer een probleem gehad met mijn Volvo S40.
Bij 210.000 km is de EGR-klep afgebroken, waarna deze vervangen is. De Volvo-dealer had dit nog nooit meegemaakt, maar bleek niet bereid tot coulance.
Bij 227.500 km hield de motor in bij het optrekken. Volgens de Volvo-dealer zouden de injectoren vervuild zijn, wat een kostbare reparatie zou worden. Daarom een second opinion laten uitvoeren bij de dorpsgarage. Hier zijn de luchtmassameter en de gloeibougies vervangen, waarna de motor weer perfect liep, voor heel wat minder geld.
Voor het overige is er alleen regulier onderhoud uitgevoerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.