Volvo S40 1.8 Europa Elegance (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S40 1.8 Europa Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 123.000 km |
KM-stand laatst | 149.000 km |
Topwagen!
- 149.000 km
Na uitgekeken te zijn op een saaie Hyundai Accent (bj 2006), besloot ik het over een andere boeg te gooien. Van allerlei hoeken werd mij aangeraden om zo'n zuinig ding als een Aygo of Panda te kopen, maar ik hou niet van het blikkerig kleine botsautogevoel. Ik heb graag veel auto om me heen.
Ik wilde al langere tijd een Volvo rijden, maar dacht altijd dat dat niet binnen mijn financieel bereik was. Echter, de S40 bood uitkomst! Nu rijd ik een Volvo voor hetzelfde geld als een 2 jaar oude Aygo of Panda. Sommigen verklaren me voor gek, anderen verbazen zich erover dat je voor zo weinig geld een relatief jonge en goed geconserveerde Volvo kan aanschaffen.
Bij een merkloze dealer in de buurt vond ik een zilvergrijze S40 uit 2002 met toen 123000 km op de teller. Voor aanschaf zouden de waterpomp en distributieriem vervangen worden en zou de auto een grote beurt krijgen. Zo gezegd, zo gedaan en met een goede inruil op de Hyundai was de Volvo binnen 3 dagen van mij.
Eerste ervaring:
De Volvo rijdt naar mijn idee zoals een Volvo moet rijden. Rustig, solide, veilig. Ik krijg nooit de neiging om te scheuren, hoewel ik wel van doorrijden hou. De cruisecontrol op 140 en tuffen maar. In het interieur kraakt er niks en alles ziet er nog als nieuw uit. De bekleding en het dashboard zijn nog onbeschadigd en dat is bij veel auto's van andere merken na 10 jaar gebruik toch wel eens anders.
Rijden:
Zoals gezegd, de Volvo rijdt solide. Hij ligt als een blok op de weg en ik moet toch echt moeite toen om hem te over- of ondersturen. Wel heb ik er nieuwe banden onder laten leggen, die daar zeer waarschijnlijk ook aan bijdragen (Goodyear efficiencygrip). Door de nieuwe banden is het geruis in de auto ook meteen minder. Tijdens het rijden blijft, behalve bij accelereren, het motorgeluid mooi op de achtergrond en het gebrom wordt nooit storend. Pas vanaf 180 blijkt in Duitsland dat de auto een beetje zweverig wordt. Maar, cliché, in Nederland rijd je dat toch nooit.
De auto stuurt met redelijk wat weerstand, waardoor je nooit een wollig gevoel in het stuur krijgt. Ik vind dat prettig, mijn vriendin vindt het te zwaar sturen.
De bak schakelt als een mes door boter, zonder bijgeluiden.
De 1.8 met 122 PK is vlot genoeg voor snelle inhaal acties in de 5e versnelling en rijdt heerlijk rustig bij 120 kmph, dan maakt hij maar 3200 toeren. Ik moet wel zeggen dat hij in binnensteden wat log aan voelt. Je merkt dat hij gemaakt is voor cruisen op de snelweg.
Ruimte:
Eerlijk is eerlijk, een Volvo is geen ruimte wonder. Voorin heb ik genoeg ruimte, maar ik ben maar 1.78m. Ik kan me voorstellen dat mensen van 1.85+ de auto te krap vinden. Achterin is het goed zitten met 2 volwassenen en een kind. 3 volwassenen zou ik niet aanraden.
De kofferbak is daarentegen weer lekker ruim, zonder irritante beugels die naar binnen komen.
Comfort:
Ik vind de stoelen erg prettig zitten. Het zijn grote fauteuils die me goed op de plek houden. Zowel de bestuurdersstoel als de bijrijdersstoel zijn in hoogte verstelbaar en hebben beide een verstelbare lendensteun.
Ik reed onlangs in een Citroen C5 uit 2005... NEE! Ik werd letterlijk zeeziek van het geschommel. De Volvo is dan wel wat harder gedempt, maar daar heb ik echt de voorkeur naar, na het rijden in zo'n zwalkende C5. De Volvo is zacht genoeg gedempt om ruig wegdek weg te werken, maar hard genoeg om na een drempel nooit de straat te raken. Heel prettig.
Een minpunt van de s40, ten opzichte van de C5 vind ik overigens dat het stuur niet in diepte verstelbaar is, enkel in de hoogte. Ik vind dat vreemd voor een auto van nieuw 24000 euro. Een heel goede airco en de cruisecontrol dragen dan wel weer bij aan het comfort.
Betrouwbaarheid:
Tja, wat kan ik zeggen. Ik heb in 26.000 km welgeteld 1 probleempje gehad en die viel zelfs nog binnen de BOVAG garantie. Verder laat de Zweed mij nooit in de steek. Ik vind dat Volvo met de (budget) S40 laat zien dat een premium merk ook betrouwbare auto's kan maken voor minder geld. Overigens was een nieuwe S40 zeker geen koopje, maar in vergelijking met de toenmalige S60 en S80 wel een stuk goedkoper.
Problemen:
Zoals gezegd; nauwelijks! 2 weken na aanschaf bleek dat de kachel warmte bleef afgeven. Hiervoor moest de printplaat achter het bedieningspaneel vervangen worden. En zo geschiede.
Gisteren heeft de auto een kleine beurt gehad en zijn volgens het onderhoudsinterval de bougies en kabels vervangen (eens per 10 jaar). Dat noem ik onderhoud en valt dus niet onder het kopje problemen.
Kosten:
Extra kosten, buiten benzine, verzekering en regulier onderhoud heb ik met deze auto dus NIET gemaakt. Ik heb nog nooit 26.000 km probleemloos in een 11 jaar oude auto gereden. Skoda was een ramp, Hyundai had nog wel eens elektrische storingen en Fiat beginnen we maar niet over. Volvo bewijst hiermee een kwaliteitsmerk te zijn!
Kwa benzine kosten kom je iets hoger dan gemiddeld uit. Hij rijdt altijd 1:12 (normale 1.8 liter Volvo motor, niet de Mitsubishi rommel). Daar de tank 62 liter inhoud heeft, is het na 750 km toch altijd weer even slikken aan de pomp.
Conclusie:
Als de Volvo zijn taak zo goed blifjt vervullen als nu, blijf ik hem zeker nog een jaar of 2 rijden. Wellicht dat ik hem daarna inruil voor een (oudere) S70.
Ik raad deze auto aan iedereen aan!
NB:
Dit betreft een actiemodel van de S40, met de volgende extra's:
-Verchroomde deurgrepen
-Bijrijdersstoel in hoogte verstelbaar
-Elek. ramen achter
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren