Volvo C70 T5 (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C70 T5 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 291.000 km |
KM-stand laatst | 381.665 km |
- 301.000 km
In juli 2010 heb ik deze Volvo c70 coupé aangeschaft. De reden daarvoor was dat ik twee Volvo stations in bezit had, die nogal begrotelijk waren. Fijne auto's maar duur in onderhoud en vaste lasten. Daarom de twee ingeruild op de C70. Ik vind dat de C70 een mooie vloeiende lijn heeft, al kun je wel zien dat ie niet heel modern meer is.
Deze auto heeft de Prestigelijn, met elektrische verwarmbare stoelen, RTI, Dolby geluidssysteem, PDC, gescheiden regelbare airco, automaat, tractioncontrol, leer/alcantara combinatie, 17 inch split rim BBS-propusvelgen.
De auto is aangeschaft bij de dealer. De beurt die was beloofd stelde niet veel voor; hooguit olie ververst. Daardoor in het begin kleine dingen gehad met defecte ophanging uitlaat; zender alarm en antennering alarm, foutieve afstelling motorkap, lekkend koelvloeistofreservoir. Met andere woorden, de auto was niet grondig nagelopen. Dat beinvloedt het rijplezier, want in het begin klapperde en rammelde het een en ander en soms startte de auto helemaal niet. Na 10000 km is het meeste verholpen.
Rijkwaliteit
De auto ligt strak op de weg, zeker met 17 inch banden. De uitlijning is perfect en dat is echt een genot. De laagprofielbanden zijn redelijk stug maar niet oncomfortabel; de combinatie met het onderstel is goed. Je houdt goed gevoel met de weg maar voelt niet elke oneffenheid. Bochtengedrag is goed, maar het is geen supersportauto die aan de weg plakt.
Aan de auto merk je niet dat deze al 3 ton gelopen heeft. De stoelen zijn nog steeds goed al denk ik dat opwerken van het binnenwerk over een tijd in beeld komt. Het alcantara in het middenstuk zorgt voor een redelijk stroeve zitting.
Achterin kun je ook redelijk goed zitten als je niet al te lang bent.
Interieur
Weinig opbergvakjes (ondiep in de deur, waardoor grotere dingen er meteen uitvallen); ouderwetse RTI en stereo (als ik dat vergelijk met de stereo en RTI uit de V70 van hetzelfde jaar; die laatste oogt moderner, steviger en heeft nog betere geluids- en beeldkwaliteit). Verder mooi afgewerkt in beige, waardoor in het kleinere coupé interieur optisch ruimer lijkt dan bijv een zwart of grijs interieur (ik heb ook een proefrit in een C70 met donkerinterieur gemaakt). Stoelen zijn trouwens heel goed verstelbaar en met geheugen.
De kofferbak is best redelijk alleen de opening is wat krap, maar dat hoort een beetje bij het coupérijden.
De motor is heerlijk: 240 pk en 330 nm koppel. Je kunt heel goed meekomen in het verkeer al moet je af en toe de gasdosering in de gaten houden bij het optrekken richting voorganger.
Verbruik schommelt zo tussen de 1 op 11 en 1 op 12 met lange afstanden en stadsverkeer gecombineerd. Dat vind ik best acceptabel voor een auto met dit vermogen en een gewicht van 1480 kg.
Onderhoud
Het grootste onderhoud was een beurt incl distributieriem en waterpomp etc. Omdat ik meer ben gaan rijden voor mjn werk zat de distributieriem er al aan te komen over 9000 km, dus dat heb ik net laten doen. Bij de beurt zijn er alleen een paar interieurlampjes vervangen.
Daarnaast de zaken die ik eerder genoemd heb. De handzenderhoezen van Volvo zijn niet best; vaak gevoelig voor breken en scheuren. Dus een replica gekocht.
Conclusie: met wat kleine aanpassingen een stevige betrouwbare en fijne auto, zeker geschikt voor langere afstanden.
20000 km verder
- 323.000 km
De C70 wordt stevig voor woon-werkverkeer ingezet (100 km enkel; tweemaal per week). De auto doet het prima: geen olieverbuik; benzineverbruik gemiddeld 1 op 12 bij rustige rijstijl; 1 op 9-10 als ik doorrijd. Hierbij stukken stadsverkeer en de nodige snelwegkilometers.
De airco doet het nog een beetje; er schijnt iets te lekken in het systeem. De navigatie is ermee opgehouden helaas (RTI op CD's); het schijnt mogelijk te zijn een nieuwe laser in te bouwen voor tussen de 100 en 150 euro.
Verder hoor ik wat kraakjes rond de voorruit/dashboard. Het is niet duidelijk hoe dat komt.
Maandag kleine beurt, kijken wat daar uitkomt. Ik laat dan direct de conditie van de accu en dynamo controleren.
Wegligging met 17 inch 225/45 zomerbanden is prima. Met winterbanden heb je een iets soepeler wegligging. Deze monteer ik komende maand.
Geen bijzonderheden
- 327.000 km
De C70 wordt wat minder intensief ingezet.
Er zitten inmiddels winterbanden op (16 inch). Prima grip.
Verbruik bij rustig rijden en niet al te veel stadsverkeer is 1 op 12.
De navigatie (CD rom) is helaas niet te repareren. Blijkbaar is de te gebruiken laser niet meer leverbaar. Goede service van bedrijf in Hengelo (Converterman.nl ) gespecialiseerd in reparatie van Volvo-navigatie.
APK
- 330.000 km
De C70 is weer voor een jaar APK gekeurd. Ook alarm SCM klasse 3 is weer van een certificaat voorzien (eis van de verzekering). Dat alles voor 23 euro bij de Volvo-dealer.
ContiBanden (225/45/17) voor blijken wat cupschade te hebben. Dat levert een
"woekend" geluid op bij vlak wegdek en 50km/h. Eventueel laat ik de auto uitlijnen.
op en neer naar Zweden
- 338.000 km
Even een nieuwe foto, in Zweden begin september genomen na een mooi ritje over grusvagen.
Inmiddels een nieuwe accu laten monteren. Ook wat roestschade laten checken: onder het rubber van de b-stijl (lijm liet los en water zat gevangen), onderkant dorpel (laag paaltje geraakt door vorige eigenaar) en op de deur rechtsvoor). Nog niet veel aan de hand om fors in te hoeven grijpen met laswerk en overspuiten.
Deze auto blijft heerlijk vlot. Binnenkort even slangen van de turbo checken. Dat schijnt goed te zijn voor de levensduur van de turbo.
ingevoerd in Duitsland
- 354.000 km
In mei de auto APK laten keuren en een beurt (olie). Kleine dingen waren de stuurkogel met speling (links, nog te doen) en voorbanden die bijna op waren. Verder een remleiding laten vervangen. Op de vooras Pirelli Cinturato P7 Blue laten leggen (225/45 R17 Y) voor 250 euro. Direct een afgebladderde velg vervangen voor een bijna nieuwe BBS Propus, origineel van een sloopauto).
In de zomer verhuisd naar Duitsland. De C70 ging natuurlijk mee, maar moest wel ingevoerd worden. Ondanks de APK die nog bijna een jaar geldig was, werd de auto door de TÜV afgekeurd op een brandend airbaglampje en vastzittende zuigers in de remklauw. Voor het lampje moest een airbagstuurmodule vervangen worden (ad 387 euro excl montage.)
De remklauwen gingen voor 382 euro (incl. montage). Daarna direct goedgekeurd. Groene Umweltplakette en Euro 3 ingeschaald (voor de wegenbelasting, van 162 euro per jaar!!!).
Deze auto rijdt nog steeds heerlijk, geen andere problemen.
keerringen
- 363.127 km
De c70 staat wat meer stil nu er meer op LPG met een andere auto gereden wordt. In de winter ging daardoor een accu plat, maar met de druppellader kreeg ik 'm weer aan de praat. De auto rijdt nog steeds uitstekend. In 2013 is er een nieuwe voorruit gemonteerd (812 euro); de vorige scheurde plotseling.
Er was veel vochtoverlast in de auto. De afvoerslangen tussen paravaan en motor bleken verstopt te zitten; met wat gepruts schoongemaakt en een roostertje gemonteerd.
Ik heb onlangs een vervangende originele CD speler voor de RTI-navigatie gekocht. Verder zijn er wat (spook) problemen met de startonderbreker, waarschijnlijk de sleutelring bij het contactslot. Een groter probleem was dat ik er net voor een olieverversing achter kwam dat de auto olie lekte, en dan serieus. Het liep er volgens de garage uit. De keerringen (krukas en nokkenas) bleken niet meer goed te zijn. Deze zijn vervangen, maar omdat de distributieriem ook aangetast was door de olie werd het een grote operatie. Incl airco navullen, waterpomp, distributie en keerringen 980 euro.
Hopelijk kan ik er weer een tijdje mee vooruit. Verder blijft het een lekkere auto met voldoende power.
TÜV-keuring en noodzakelijke reparaties
- 364.000 km
De auto is in juli weer opgegaan voor zijn TÜV-examen. Niet in één keer goedgekeurd helaas. De vorige eigenaar is met de dorpel rechtsachter op een paaltje of varkensrug gereden. Het metaal is onder spanning komen staan, met een stuk roestontwikkeling. Te laat heb ik daar iets aan gedaan. Dat was uiteindelijk toen ik eraan begon een gat, dat ik voor de TÜV maar gewoon heb laten zitten. De keurmeester vindt het toch wel. Verder restanten van de keerring-lekkage (zie vorige review). Uitlaatgaswaardes waren keurig. Inmiddels is de roestige kant vervangen en samen met een ander gaatje (op de bijrijdersdeur!!) keurig aangepakt en netjes in de kleur gespoten. Kosten 700 euro. De handrem was ook aan zijn blokkeerlimiet. Allemaal verholpen en vervolgens herkeurd voor twee jaar. Die kan er weer even tegenaan.
In de tussentijd had ik last van een permanent lopende koelfan, akelig uitslaande temperatuurmeter, een bloedhete (retour)leiding en handwarme koelslangen. Dit bleek de thermostaat te zijn. Dit is ook weer gerepareerd.
En wat wel aardig is: in de wasstraat complimenten voor de looks van deze auto en enige verbazing over de kilometerstand.
Tenslotte de meetwaarden van de uitlaatgassen: stationair 840 (moet zijn tussen 800 en 900). Lambdawaarde is 1.004 (moet zijn tussen 0.97 en 1.03). CO: 0.02 (max. 0.3). Keurig dus.
Niet veel spannends
- 370.000 km
Deze auto rijdt nog steeds voortreffelijk. De enige onderhoudsacties sinds juni 2015 waren het vervangen van de remvloeistof plus een nieuwe antennering voor het alarm en startblokkering. Dat laatste is de tweede keer in zes jaar, toch wel opvallend dat het stuk gaat. Remvloeistof vervangen 70 euro excl. BTW. Antennering als onderdeel 42 euro plus uitlezen storingscodes 22 euro excl. BTW en monteren antennering 70 euro.
Nu rijdt ie op winterbanden 16 inch, dat geeft toch een wat soepeler wegcontact dan met 17 inch zomerbanden (225 45 ZR 17).
Nog te doen: terugbouwen RTI CD-navigatieunit en afwerkingsplaten onder dashboard. De montagesteunen zijn van kunststof en nogal zwak/kwetsbaar en breken snel af. Tenslotte een koplampwissermotor. Dat laatste lijkt een aardige klus omdat de bumper er helemaal af moet.
Enkele reparaties
- 381.665 km
Sinds de vorige review zijn er weer de nodige slijtageonderdelen vervangen. De remmerij achter. De accukabels zijn vervangen door een zeer deskundig mede-lid van het C70 forum. Deze kabels rekken en kunnen scheuren waardoor er problemen met de elektrische installatie en rare storingen kunnen ontstaan. Dit preventief aangepakt; ik kende dat probleem namelijk niet totdat het in het forum aan bod kwam. Daarna het wiellager rechtsvoor.
In oktober '22 de auto via het forum laten taxeren. Veel echt prachtige cabrio's van de classic waren er, met (zeer) lage kilometerstanden.
Er zijn weinig coupes meer, ook niet op de weg blijkbaar. Dus als je er een hebt, lekker vasthouden en van genieten, ze worden wat schaarser.
De laatste reparatie in december 2022 was niet nodig geweest als er een modificatie van de stuurbekrachtigingspomp was uitgevoerd. Ook weer opgelost.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo C70 Convertible 2.4 T Prestige, automaat
- 2000
- 83.502 km

Volvo C70 Convertible 2.4 T Luxury | Liefhebber gezocht! | Clima | Cruise | Leder | Metalic | Stoelverw. |
- 2000
- 208.273 km

Volvo C70 Coupé 2.4 T Prestige | Automaat | Dolby Surround Audio | Stoelverwarming | Cruise Control
- 1999
- 128.351 km