Volvo C70 2.4i Summum (2009)

autoreview

Volvo C70 2.4i Summum (2009)
Volvo C70 2.4i Summum (2009)Volvo C70 2.4i Summum (2009)Volvo C70 2.4i Summum (2009)Volvo C70 2.4i Summum (2009)Volvo C70 2.4i Summum (2009)Volvo C70 2.4i Summum (2009)Volvo C70 2.4i Summum (2009)Volvo C70 2.4i Summum (2009)

Signalement

UitvoeringC70 2.4i Summum
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf92.000 km
KM-stand laatst103.599 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne comfortabele cruiser

  • 103.599 km

Heb deze zwarte Volvo C70 2.4i (automaat, Summum) uit juni 2009 nu bijna 2 jaren in ons bezit. We kochten de wagen bij een Volvo dealer met ruim 92 duizend kilometer op de teller. Hij kwam van de 1e eigenaresse.

Intussen hebben we ruim 10 duizend kilometer met de Volvo afgelegd en staat de kilometerteller momenteel op 103.558. De C70 wordt door ons gebruikt als 3e auto. Met name voor ritten op zonnige dagen. Het is een uiterst comfortabele en best ruime 2 deurs coupé. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het vaste dak, elektrisch, in delen te laten verdwijnen in de kofferbak. Waarmee de wagen wordt omgetoverd in een 4 zits cabriolet en dan nog ook eens prima bruikbaar is.

Het meest gesteld zijn we op de rust in het interieur, de hoge mate van comfort, de fijne stoelen, de mogelijkheid om open te rijden, de riante uitrusting, de totale afwerking, de mate van veiligheidsvoorzieningen en natuurlijk ook het beeld, het uiterlijk, van de auto. Ik vind 'm nog steeds prachtig om te zien. Zowel van voor als van achter, met die dikke kont en dat lager liggende dak. Verder ontbreekt het in de auto aan vervelende bijgeluiden, is het gewoon erg stil in de auto wat doet vermoeden dat het met de bouwwijze, de stevigheid en de veiligheid van deze Volvo wel goed zit. Het is gewoon heerlijk glijden met de wagen.

Wat minder te spreken zijn we over de (zware!) lellen van deuren, de lage zit wat het uit en instappen bemoeilijkt, de wat trage respons op het gaspedaal en het stuurwiel dat gevoelig lijkt voor spoorvorming. Mogelijk dat dit wordt veroorzaakt door de 18 inch banden en velgen.

De 5 cilinder 2.4 motor is een oude bekende en levert 170 pk. Dit is net voldoende om vlot vooruit te kunnen snellen en relatief zuinig met brandstof om te springen. Want 1 op 11 gemiddeld is best netjes. De auto is immers voorzien van een automaat en weegt leeg ruim 1600 kilo. We tanken brandstof met RON 98 benzine, loopt 'ie net wat lekkerder en zuiniger op. De topsnelheid ligt rond de 210 km/uur.

De uitrusting is zeer compleet. Het betreft dan ook de meest complete Summum uitvoering met enkele extra's. Zo zijn beide voorstoelen elektrisch te verstellen en te verschuiven. Is de radio cd speler ook net wat completer met ruimte voor 6 discs en een fantastisch geluid dankzij het aantal luidsprekers in het interieur. De ruiten en spiegels bewegen natuurlijk elektrisch op en neer, desgewenst alle in 1x. In het dashboard zit een navigatiesysteem die standaard openklapt bij het starten van de motor. We komen werkelijk niets te kort in de auto. Ook bevindt zich een origineel Volvo windscherm in de auto, die het mogelijk maakt om eenvoudig bij eventuele bagage op de achterbank te geraken.

De (voor)stoelen zitten prima en zijn met leer bekleed. Als volwassene kun je prima achterin zitten, mits de voorpassagier je wat beenruimte gunt. Het instappen naar de achterbank is wel een hele toer, de voorstoelen kunnen elektrisch verschoven worden, maar voor het mooie stap je met de kap open het gemakkelijkst in. De kofferbak is diep, biedt een dubbeldek en is prima bruikbaar voor de wekelijkse boodschappen of vakantiebagage, zeker als je een reservewiel of een vak met extra indelingen achterwege laat. Overigens kent de wagen verschillende opbergvakjes in het interieur.

Tot op heden hebben we weinig mankementen gehad met de Volvo. De motor staat bekend als foolproof, kan een flink aantal kilometers zonder problemen aan, en levert de door velen zo geliefde en kenmerkende 5 cilinder sound. Met name als er even om wat meer toeren wordt gevraagd. Over het algemeen houden de motor en de rij-/windgeluiden zich beperkt en beschaafd op de achtergrond, is het zeer comfortabel vertoeven in het interieur. Door de grote 18 inch velgen worden oneffenheden in het wegdek tamelijk ruw doorgegeven wat ook een beetje resoneert, nadreunt, in de koets. Een trilling rechtsvóór, wanneer werd opgetrokken vanuit stilstand naar 60, bleek niet veroorzaakt door een kapotte motorsteun (onder de accu) of één van de voorbanden, maar door een kapotte aandrijfas. Deze is dan ook meteen vervangen door een nieuwe. Zo af en toe zijn er metalige geluiden hoorbaar zodra je tussen een rij auto's of door een smalle steeg rijdt. Daar moet nog eens naar gekeken worden. Misschien een droge of verroeste spanrol? Bij de 100.000 beurt hebben we de bakolie laten vervangen door nieuwe. De Volvodealer vroeg hier €250 voor. Ook hebben we de originele Volvo Mirzam velgen vervangen door nieuwe Midir velgen. Oogt het allemaal net wat actueler en stoerder. De Mirzam velgen die er onder lagen, kampten met stoeprandschade welke we voor €180 hebben laten herstellen. Die tonen weer als nieuw.

Heb enkele jaren geleden al kennis kunnen maken met eenzelfde C70, welke was voorzien van een D5 Diesel motor die zo'n 350 duizend kilometer had gereden. De totale rust en het ontbreken van bijgeluiden maakten op mij een enorme indruk. Misschien is toen mijn belangstelling voor dit type C70 ook wel ontstaan. De auto heeft het in zich om in de toekomst een gewilde klassieker te worden.

In de omgeving (026) waar wij wonen, bestaan er meer liefhebbers en bezitters van dit model, gelet op het aantal dat je op de weg of een oprit van een woning ziet. Zo af en toe treffen we elkaar en ontstaan er spontane en enthousiaste gesprekken over de C70. Alom klinkt er waardering voor de wagen, genieten de meeste eigenaren, zowel de mannen als de vrouwen, enorm van de kwaliteiten van deze Volvo. De Volvo dealer heeft al eens geïnformeerd of we er afstand van willen doen, maar gelet op de opvallend gestegen vraagprijzen, de langzaam stijgende kilometers op de teller en het totaal pakket blijven we nog wel even met deze C70 rijden. Het waardeverlies zal vermoedelijk beperkt blijven, zeker met deze lage kilometerstand. Verkoop van de wagen zal geen probleem vormen, er zijn liefhebbers zat. We kijken weer uit naar een nieuw seizoen met ritten in de omgeving of naar een leuke vakantie in het zonnige zuiden. Aan de Volvo zal het in ieder geval niet liggen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens