Volvo 960 Estate 2.5i 24 Valve Prestige-Line (1996)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 960 Estate 2.5i 24 Valve Prestige-Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 122.844 km |
Volvo 4 life
- 120.000 km
Het was in 2001, en we dachten dat het wel eens tijd was voor een nieuwe Volvo, omdat de 745 een respectabele kilometerstand had bereikt. Of dat nou echt nodig was is de vraag want de 745 rijdt nog steeds rond.
Dus we verschenen bij de Volvo dealer om de ex demo 960 estate aan te schaffen, afgeladen met alle opties, die we nu, 12 jaar later, nog steeds hebben. De auto was bij deze dealer in gebruik geweest als volgauto bij begrafenissen en had een stemmige donkergrijze kleur. Die kleur werd later modieus.
Het grootste voordeel, en misschien ook wel het grootste nadeel van de 960 is dat je nooit meer een andere auto hoeft. Deze blijft gaan en is gebouwd voor de eeuwigheid. Met de belachelijk kleine draaicirkel en het goede overzicht wil the lady in tha house trouwens geen andere.... (het is altijd een tweede auto geweest in ons gezin). De eerste jaren hebben we hem overigens redelijk intensief gebruikt door heel Europa, maar nu komen er jaarlijks maximaal 5000 kilometers bij.
De auto is werkelijk enorm praktisch. Dat blijft het grootste voordeel. Er zijn inmiddels een aantal verhuizingen achter de rug. Moeiteloos vorig jaar met grote kar en spullen op het dak een aantal keren op en neer naar ons project in Frankrijk gereden, de Volvo komt to the rescue als ik weer met een van mijn andere auto's ben blijven staan, als een van de kinderen weer eens een lekke band heeft dan komen kind met fiets achterin veilig thuis etc. etc.... Dagelijks gewoon handig.
Je blijft genieten van de glashutte door de lage raamlijn, van het enorme comfort en van de uiterst soepele zescylinder. De bigfront stereo/CD is trouwens helemaal niet slecht, al kent hij de ipod natuurlijk niet. Onze 960 had een van de eerste autotelefoonsystemen met alle versterkers, microfoons, speakers etc. Alleen de extra antenne mag blijven (kent u ze nog, dat was in 1996 heel exclusief, twee antennes).
Op winterbanden bij slecht weer merk je dat de auto voor de Zweedse winter is gemaakt. Nog steeds ongeevenaard.
Technisch vergt de 960 niet meer dan het reguliere onderhoud en daar ben ik heel precies mee: in de afgelopen dertien jaar zijn om de 5000 km de olie en alle filters vervangen, tweemaal de distribultieriem met spanrollen, een aantal malen de multi V riem, boegie's en natuurlijk een aantal setjes banden. Verder zijn bij 85000 km alle remblokken en remschijven vernieuwd alsmede de handremkabels. Nu is de uitlaat aan de beurt. Reguliere dingen, gemiddeld kost het ongeveer 300 euro per jaar. De voorknippers heb ik een keer vernieuwd voor de mooi. (Het plastic werd geel)
Roest is geheel onbekend.
De airco heeft het nooit geweldig gedaan. In het begin liet ik die om de drie jaar vullen maar heb het er nu maar bij gelaten. Dat is een bekend zwak punt van de 960 geloof ik. Verder missen veel 960's de beschermplaat onder de radiateur, die laat aan de voorkant nog wel eens los, maar die hebben we naar wat zoeken weer terug kunnen vinden bij een exemplaar dat met pensioen was gegaan. Die zit dus nu goed vast....
Het verbruik is natuurlijk wat gedateerd: de auto haalt 1 op 9 a 1 op 10 op de cruise control. In de stad is dat wel een beetje slechter. Tja, ook een moderne grote auto zit rond deze cyfers als je eerlijk bent.
APK is altijd easy. De keurmeester voegde me toe dat het toch wel een prachtige auto is die als hij op Marktplaats komt met deze km stand zo weg is..... Voorlopig mag hij blijven. We gaan voor de oldtimerstatus...
You know I've got soul....
- 122.500 km
De Volvo heeft een ziel, echt. Net toen ik de oprit wilde opdraaien verloor het hydraulische systeem van de koppeling alle druk. Dus geen versnellingen meer.....
Het lijkt erop dat of de hoofd-, of de slave koppelingscylinder de geest heeft gegeven.
Het was nog net mogelijk om de volvo met vereende krachten de garage in te duwen. Eerste inspectie leverde geen zichtbare lekkage op in het hydraulische systeem.
Tja, dit is dus de eerste keer in 12 jaar dat de dame me in de steek laat. Ik denk altijd: preventief onderhoud loont: vorig jaar nog de distributie vervangen, vanwege de leeftijd. En recent de uitlaat, en daarvoor de remmerij, u kent dat wel, pietje precies.
Deze zag ik niet aankomen. En om er dan voor de deur mee op te houden... Om Clarkson te citeren: I know, you' ve got soul...
(dat is trouwens een leuk boek voor petrolheads)
De nieuwe koppelingscylinders en nieuwe hydraulische leidingen komen maandag aanstaande. Tot volgende week heeft de volvo voorjaarsvakantie.....
- 122.500 km
En gemonteerd. Klaar voor de volgende 17 jaar koppelen.
nieuwe nivomats, plannen voor de verkoop
- 122.600 km
De achterkant van onze trouwe Volvo begon toch wel wat te hangen, tijd om de schokbrekers achter te vernieuwen. Het schijn veel voor te komen bij dit type. Blijkt er een zeer geavanceerde onafhankelijke wielophanging onder te zitten met automatisch op hoogte afstellende schokdempers, de zo genaamde nivomaten.....
Een probleem, deze zijn niet meer te krijgen. Kortgeleden de laatste verkocht voor .... 1200 euro.
Dank zij behoorlijk wat speurwerk uitgekomen bij een van de bekende onderdelenleveranciers, die toevallig 2 nieuwe, originele VOLVO nivomaten had liggen, productie eind 2011. Hoeveel geluk kun je hebben. Dus nu weer een prachtig recht rijdende volvo. Hij rijdt nu werkelijk als nieuw. Alleen we rijden er niet genoeg meer mee. Binnenkort komt er een nieuwe APK op en we denken na over eventuele verkoop. Hij verdient het om meer gebruikt te worden en niet alleen in de garage te staan.
parting is such sweet sorrow
- 122.844 km
De Volvo is verkocht. Hij krijgt een tweede leven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.