Volvo 960 Estate 2.5i 24 Valve (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 960 Estate 2.5i 24 Valve |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 269.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Onwaarschijnlijk comfortabel rijdende auto. Zeer goed handelbaar door preciese besturing, kleine draaicirkel en nauwelijks overhellen in bochten. Ik heb voor aankoop ook een testrit gemaakt in een Volvo 940, maar de 960 rijdt zóveel beter, mede dankzij de aanzienlijk betere vering en wegligging (op de 960 zit géén starre achteras vanaf 1995, en heeft ook nog verder verbeterde voorwielophanging) en natuurlijk de 6 cilinder motor. Ik had nooit eerder een 6 cilinder gereden, maar deze overtreft mijn verwachtingen. Ik ben al bijna het sublieme veercomfort van mijn oude Citroën XM vergeten, die ik heb weggedaan wegens te veel mankementen. Tot nu toe ervaar ik de 960 als een combinatie van de betrouwbaarheid van Toyota, het veercomfort van Citroen, de onverwoestbaarheid van een Mercedes en de rust en dynamiek van een Jaquar.
De ingebouwde Vialle G2 LPG installatie werkt probleemloos. Bij rustig rijden blijkt het verbruik mee te vallen (NB op LPG!)
- bij echt rustig rijden (lange ritten max 100 km/u cruise control) 1:10,2!
- bij gemengde ritten, rustig rijden (max. 120 km/u) 1:9,2
- bij gemengde ritten, rustig rijden (max. 120 km/u), met slecht weer, files, en wat meer stadsritjes: 1:8,5
Update: nu bij koud weer is verbruik ca. 10% hoger.
Update 21-1-06: voor het eerst 5W40 volsynthetische olie erin, wat de motor hoorbaar rustiger en voelbaar soepeler doet lopen. Voortaan altijd synthetische olie dus.
PROBLEMEN
Bij aankoop (269.000 km)
- af en toe niet afslaan van servomotor van koplampruitenwisser
- afstandbediening en alarm vertonen kuren (volgens mijn garagist het enige wat slecht is bij Volvo)
- parkeerrem bijgesteld (moest ik erg ver omhoog aantrekken)
Update april 2006 (301.000 km).
Sinds aankoop:
- enkele malen vielen spontaan 3 cylinders uit, zowel op gas als op benzine. Diagnose was lastig te stellen, maar een LPG specialist heeft de relais-module vervangen die schakelt tussen benzine en gas, en dat bleek de oplossing.
Verder alleen de normale beurten gehad.
De bandenspanning heb ik verhoogd tot 2,6 voor en 3,1 achter, wat aanzienlijk beter bochtgedrag oplevert.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.