Volvo 850 GLT 2.5i 20V Estate (1993)

autoreview

Volvo 850 GLT 2.5i 20V Estate (1993)

Signalement

Uitvoering850 GLT 2.5i 20V Estate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf379.000 km
KM-stand laatst451.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Update van de oudste rijdende 850 estate in NL.

  • 416.000 km

Inmiddels ben ik bestuurder van mijn 3e, en tevens oudste van de classic V70 / 850 serie. Mijn eerste ervaring met een '95-er full options 2.5 20 V GLT waren van dien aard dat ik er aan 1 stuk van genoten heb om deze auto van 169000 naar de 439000 km te sturen in iets meer dan 2,5 jaar tijd. Verandering van werkkring deden mij in een Touran belanden (179000 km in 15 maanden). Gelukkig kreeg ik de gelegenheid om wéér een Volvo te gaan rijden, een V70 uit 1998, in de Europa Exclusieve uitvoering. Met 2,5 ltr dieselmotor automaat en behoorlijk afgeladen met accessoires. Deze auto heb ik in precies 30 maanden van de 249000 naar de 518000 gestuurd, waarna de automaat (de originele!) de geest gaf. Met deze auto heb ik nog deel uitgemaakt van de asfalttijger- reportage ergens in 2008.
Omdat ik inmiddels ruim een jaar als zelfstandige aan de slag ben zijn er nogal wat auto's de revue gepasseerd in de afgelopen tijd. Begonnen met een Volvo 745 op gas, net verkocht na dik 50000 km sturen, een BMW Touring 525 TDS (niet mijn soort auto en afgevoerd) en sinds oktober 2009 een Volvo 850 GLT estate waar ik nu reeds een heel dikke 30000 km mee gereden heb.
Deze LPG wagen heeft inmiddels wel de nodige reparaties achter de rug. Bij een stand van ongeveer 385000 is de uitlaatspruitstukpakking vervangen, bij 402000 km zijn de complete koppeling, de distributieriem, waterpomp, thermostaat, allerlei slangen, stabilisatorstangen en zo meer preventief danwel nodig vervangen. Schade € 2200,-.
Bij een stand van 412000 km is de verdamper vervangen voor een nieuw exemplaar (€ 500) en bij een kmstand van 415000 is er weer een berg geïnvesteerd. Nieuwe radiateur, koppakking was niet helemaal okselfris meer, weer wat slangenwerk, een beurt, APK, lambdasensor, draagarmen enz. Kortom: op € 7 na weer € 2000.... reden om hier toch weer veel geld in te pompen?
Ik wil de auto naar de 650.000 km sturen en dan restaureren.

Verder in de achterliggende periode leuke dingen vervangen als een volledig leren interieur (€250) met ingebouwd kinderzitje (niet nodig, wel leuk),VVIS tuning = volledig koppel vanaf 1000 r/pm, een ingebouwd bagagenet, nieuwe achterlichten die niét dof worden (1996 exemplaren) een achterspoiler met remlicht (nog spuiten), alle lampjes rondom vervangen ook in het dashboard, nieuwe gasveren in de achterklep (scheelt hoofdpijn van dichtknallende klep. Gepland voor de korte termijn: nieuwe zomervelgen (lees extra set gebruikte originele Cetusvelgen), nieuwe zomerbanden, opknappen lelijk herstelde schade en een lelijke plek op het achterscherm (€1000).
Verder de juiste mistlampen die er ooit opzaten scoren aan de voorzijde, nieuw stuur enz.
Waarom, na dik 500.000 km tegen hetzelfde dashboard aankijken wéér een 850? Allereerst natuurlijk het vriendelijke bijtellingsbedrag over en auto ouder dan 15 jaar.
Maar niet minder belangrijk, de grote mate van comfort icm power onder het gaspedaal, de veiligheidsvoorzieningen en die verslavende roffel als je gas geeft. Mijn klanten maken nooit opmerkingen over mijn auto, accepteren dat ik een flinke maar onopvallende auto bestuur( en weten dat ik autogek ben).
Daarnaast is het volvo850forum een geweldig medium met gelijkgestemden.
Omdat ik niet helemaal eenkennig ben is e rsinds een wek ook een Reliant Scimitar uit GB gehaald. Momenteel rijd ik alle kilometers tto komende week hiermee om uit te vinden wat ik moet gaan aanpakken voor d eauto technisch weer up-to-date is.
Gr,JP

Het gaat, even, niet goed met de auto

  • 417.000 km

In de afgelopen weken heb ik nagenoeg niet met de auto gereden. dat kwam omdat ik met mijn vers aangeschafte Scimitar 2 weken mocht rijden en dat met volle overtuiging gedaan heb. Immers, zo kom je erachter wat er aan de hand is. Uiteindelijk ben ik 2 weken geleden met de Volvo op 1 dag naar een beurs in Nürnburg op en neer gereden, een rit van ongeveer 1500 km met bijpassend empo. In GB was al opgevallen dat het verbruik relatief hoog lag, gemiddeld 1:6 bij een rustig tempo. Op dat moment ging ik uit van "ik rijdt niet zelf", "er ligt hier geen weg vlak" enz. Naar Nürnberg haalde ik een vergelijkbaar verbruik. Nu lag het tempo daar fors hoger, maar dit was ronduit 'zuipen'. Eenmaal terug in NL viel mij op dat de koelfan wel erg enthousiast stond te draaien, tijd voor een check! Er bleek ongeveer 1,5 ltr kvs te zijn verdwenen, dus bijgevuld. Hierna richting Mallorca vertrokken met het vliegtuig, dus weer niets gereden. Inmiddels terug, wat gereden en opnieuw veel kvs weg!
Goede raad is duur: er is net een verdamper geplaatst, wellicht is deze voorzien van fabrieksfout? Of tóch een kromme kop omdat de garage zónder vlakken de kop terug geplaatst heeft?
Hierna toch maar naar de garage vertrokken, gemiddeld verbruik kvs"1 ltr op 70 km.... Bij aankomst garage wat zaken uitgesloten, immers er was nergens lekkage te ontdekken. Echt roken deed de auto ook niet. De auto maar eens even goed stationair laten draaien, na een kwartier ineens: witte rook! Daar wordt iemand niet blij van... Iemand gecharterd met een endoscoop voor industrieel gebruik, en ja hoor: 5e cilinder met vocht....
Om een lang verhaal kort te maken: kromme cilinder kop.

Besloten een andere kop via het volvo850forum te gaan scoren, uiteindelijk een dag later opgehaald in het altijd mooie, maar verre, Twente. Deze ingeleverd en op het hart gedrukt de kop héél goed te checken en te vlakken.
Een dag later, telefoon, de garage heeft slecht nieuws. Is de aangeleverde kop niet goed? nee, die wás goed, nu niet meer.
Wat is er gebeurd: nieuwe klepseals geplaatst, lektest gedaan enz. Alleen nog even vlakken......
En toen sloeg de vlakbank op hol, met als resultaat een groef in de kop. Overleg met het bedrijf waar de fout gemaakt is, daar wordt ik niet blij van. In eerste instantie wil men meewerken aan een vlugge oplossing, vervolgens krabbelt men keihard terug....
Maandag (het is dan vrijdag) komt de fabrikant van d evlakbank op locatie kijken, afwachten dus maar.
Inmiddels (het is nu dinsdag) is mijn kop naar een revisiebedrijf om opgelast te worden. Blij wordt ik er niet van, maar het kán goed gaan, afwachten dus maar.... Hopelijk kan ik donderdag in ieder geval weer even roffelen!

Hij rolt weer!

  • 418.000 km

De roffel rolt sinds precies een week weer! Drama, in de achterliggende periode... nadat de gerepareerde kop geplaatst was bleek dat de auto nog steeds druk opbouwde in het koelsysteem. Goede raad was duur, en ik ben naar de garage gegaan. Daar bleek, terwijl wij alles aan het uitsluiten waren dat het onderblok aardig 'op' was. Onderdruk en ralle drijfstanglagers waren mijn deel. Blijkbaar. De garage had dus geen goed vooronderzoek gedaan, iets wat toch wel even opgelost moest gaan worden. Het blijkt dat Murphy een hoop broers heeft en die waren lekker los gegaan op deze reparatie cyclus. Overlegd om een ander blok te plaatsen, ik wist dat een forumlid er een had staan, dus die gebeld. Afgesproken deze woensdag te komen uitbouwen en mee te nemen. Aldus gedaan en afgeleverd op donderdagavond. Mijn oude blok was reeds uitgebouwd, alle toegepaste modificaties lagen reeds los te wachten voor nieuwe montage. Daarnaast moesten een aantal zaken direct uitgevoerd worden aan dit blok. De zwakke krukaskeerringen zijn direct vervangen, een reeds lekkende keerring in de bak is vervangen, nieuwe motorsteunen, enz.enz. Maandag mocht ik mijn roffel weer ophalen, en ondanks dat deze motor nog wat traag is rijdt het geweldig! Dinsdag een achterklep inclusief achterspoiler van een sloper in de juiste kleur overgezet. Mijn auto heeft een slecht herstelde schade, en de (niet originele Volvo) klep was behoorlijk krokant. Ook het (blijkbaar) niet originele rechter achterscherm is niet in lekkere staat maar wordt later aangepakt. Het resultaat is dat ik weer vooruit kan. De laatste puntjes moeten nog even op de i, er branden nog wat lampjes door mindere kabelverbindingen. Maar die kleine zaken fixen we ook wel weer!

Eíndelijk lijkt het nu goed te gaan komen....

  • 425.000 km

Allereerst een paar weken geleden een verrassing: Mijn review was geplaatst in AutoWeek. Tijdens mijn vakantie kom ik ineens bekende foto's tegen.
Tot zo ver het goede nieuws.... Tijdens onze vakantie liep de wagen redelijk / goed, maar brandden er wel diverse lampjes (ABS / motormanagement) Het wisselen van ECU's en sensor brachten geen verandering dus het moest iets anders zijn dan de bekende 850 klachten... Maar wat? Besloten gewoon op vakantie te gaan, op het gebrek van power na geen verdere klachten tenslotte. In eerste instantie verliep dat ook goed totdat de auto niet meer wilde starten. Een dag vóór wij op doorreis zouden gaan naar een ander appartement. ANWB gebeld, uiteindelijk kwam 6 uur later de depannage. Maar op vrijdag om 17.00 uur zijn er weinig garages meer te vinden.. Vastgesteld dat de startmotor compleet overleden was, beter gezegd: bevestigd want dat wist ik al. Door aan te duwen konden we wel rijden dus besloten om hulp in Dieppe te zoeken. (ons volgende punt in de reis) Op maandag hulp gezocht en een nieuwe startmotor laten plaatsen. Echter, starten via het contact? Nee dus! Dan maar met een draad. De startmotor was volledig doorgebrand, maar er was duidelijk meer aan de hand.
Terug in NL de auto bij een specialist in Papendrecht gebracht (PG auto's. Afspraak dat men tussendoor aan de auto zou gaan werken. Na een week was de auto klaar, maar had ik geen mogelijkheid de auto op te halen. Inmiddels is dat natuurlijk wel gebeurd!
Tot mijn verbijstering heeft men nogal wat gevonden wat NIET klopte...
- Afgebroken oliedruksensor
- Verkeerd aangesloten ABS waardoor de draden doorgesleten zijn door de velgranden.
- Niet correct aangesloten pingelsensor (moet nog gedaan worden)
- Bedrading onder de ECU afgefikt, gek dat de startmotor het alsnog niet deed...
- Tankontluchting op zeer creatieve wijze 'ongeveer' aangesloten.
- Lambda sensor niet aangesloten.
- Meerdere slechte aansluitingen, losse draden enz.

Inmiddels rijdt de auto dus weer, en goed. Starten nog niet helemaal lekker door de fout in de pingelsensor maar dat gaan we vlug oplossen. Nu met de advocaat maar eens aan de slag inzake de vorige 'garage'....

Eén jaar 855 sturen en 55.000 km verder

  • 434.000 km

Zoals in alle voorgaande verslagen aangegeven zijn er de nodige kilometers onder de wielen door geroffeld, sinds ik de auto op 1 oktober 2009 gekocht heb. Beduidend minder dan bedoeld, ik heb een 25.000 km in andere auto's gereden. Deels bedoeld (Reliant Scimitar) deels niet gewenst (auto in reparatie) Eigenlijk wordt het nu saai.... De auto doet uitstekend waar deze voor bedoeld is, scoort met een gasverbruik van 1:8- 1:10, verbruikt 1 ltr olie per 10.000 km en op diezelfde afstand een centimeter koelvloeistof uit het tankje. Al met al niet schokkend dus. Immers dit blok heeft 10.000 km minder gelopen dat de kmteller aangeeft. Binnenkort gaat de auto voor een onderhoudsbeurt naar de garage, komen er rondom nieuwe winterbanden onder (Michelin Alpine) en moet er even gekeken worden naar de stuurbekrachtiging. (soms reageert deze wat minder). Eigenlijk voor het eerst weinig schokkends te melden dus!Het wordt weer eens bevestigd: de aanhouder wint! En na door het achterstallige onderhoud geworsteld te zijn moet deze roffel dus gewoon naar de dik 6 ton voor we weer kosten kunnen verwachten. (is 'm geraden!)

Eindelijk zorgeloos roffelen?

  • 451.000 km

Gelukkig voor mij, maar jammer voor evt lezers wordt het érg saai. De Volvo roffelt er lustig op los, is voorzien van nieuw winterrubber (wat we op 20 t/m 22 december even op en neer naar Parijs getest hebben. Overigens weer gekozen voor Michelin Premacy Alpin 4, een band die prima bevalt omdat hij beduidend minder rumoerig is als eerder ervaringen met Conti en Good Year. De Volvo net op de valreep van de rit voorzien van nieuwe veerpootrubbers en lagers, en de auto moet nu een beurt hebben en nieuwe remblokken. Dat worden Mevius blokken omdat deze geschikt zijn voor sportief rijden zonder te extreem te worden qua warmte noodzaak. Al met al ben ik er dus nog steeds erg gelukkig mee!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.