Volvo 460 2.0i Luxury-Line (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 460 2.0i Luxury-Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 223.000 km |
KM-stand laatst | 305.200 km |
ERVARINGEN
- 234.100 km
Mei 2008
Onlangs deze Volvo 460 gekocht bij een particulier. Mijn keuze was op dit model gevallen omdat ik eerder een Volvo uit de 400 serie heb gehad waar ik vijf jaar lang met volle tevredenheid in heb gereden zonder al te grote problemen. Pluspunten van de Volvo zijn de grote kofferbak, de rijke uitrusting zoals 4 electrisch bedienbare ramen, stoelverwarming, middenarmsteunen voor en achter enz. De 2.0 L motor levert ruim 110 pk wat meer dan voldoende is voor deze auto van 1000 KG. De wegenbelasting valt relatief mee voor een auto met deze binnenruimte. De Volvo ziet er van binnen en van buiten nog meer dan goed uit ondanks de 226.000 gereden kilometers. Met deze Volvo is vlot accelereren geen enkel probleem en kun je goed meekomen met het verkeer. Het remmen gaat ook erg strak dankzij de 4 schijfremmen. De besturing is goed strak, maar boven de 80 km per uur wordt de Volvo was dweilerig. Het gemiddeld verbruik is ongeveer 13 km op 1 liter.
Olieverbruik is mij na een paar duizend kilometer nog niet opgevallen.
Update 10 oktober 2008:
Vandaag de schokbrekers voor laten vervangen wat de wegligging zeer ten goede komt, bij snelheden van 80 voelde de wegligging erg week, dit is nu opgelost.
Nieuwe voorbanden, de oude waren wel erg versleten ( -1.5 mm profiel)
De trekhaak is gemakkelijk voor mijn fietsendrager waar ik veel gebruik van maak.
Van storende rammeltjes in het interieur heb ik niet veel last ,dit is toch een veel gehoorde klacht is bij deze wagens.
Minpunten, de Volvo 440- en 460 zijn erg gevoeling voor roest, met name aan de spatranden achter, ook mijn 460 heeft wat roest aan een van de spatranden, gelukkig (nog) uiterst minimaal, hier ga ik wel wat aan doen daar dit nu nog relatief makkelijk gaat, dan is ie weer (voorlopig) roestvrij. Bij langzaam rijden is de Volvo lekker stil maar boven de 120 km per uur is er veel lawaai van windruis.
Ik heb pas 3000 kilometer met deze Volvo gereden maar ik denk dat het met de betrouwbaarheid wel goed zit, hoop echter wel dat ik geen problemen krijg met de elecktriche ramen, een berucht probleem hierbij is dat na verloop van tijd de staaldraadjes van het windmechanisme gaan rafelen.
Klein onderhoud kan ik gelukkig zelf doen wat aanmerkelijk scheelt in de kosten.
Update 10 oktober 2008:
Vandaag de schokbrekers voor laten vervangen wat de wegligging zeer ten goede komt, bij snelheden van 80 voelde de wegligging erg week, dit is nu opgelost.
Nieuwe voorbanden, de oude waren wel erg versleten ( -1.5 mm profiel)
Qua betrouwbaarheid zit het denk ik wel goed met deze auto dus ik vind dit wel vijf sterren waard, net als het verbeterde comfort door de nu goede wegligging.
Onlangs heb ik beide dakstrips vervangen, de orginele waren erg lelijk omdat deze beschadigd waren, vanuit een donorauto zijn de nieuwe erop geklikt en geschroeft.
Ook is de rediateur vervangen.
Mei 2009:242.OOO kM, Met de Volvo naar een vakantiebestemming gereden, totaal heen en terug 4100 kilometer. Heeft het prima gehouden, langere tijd met 160/170 km.u op de Autobahn rijden geeft geen enkel probleem.
Gisteren de volvo APK laten keuren. Geslaagd met 2 adviespunten, de handremkabel wordt matig maar dit is nog niet urgent net als de schokbrekers achter, beide vrij eenvoudig en goedkoop te verwisselen. Wordt bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt gedaan.
Update 248.000 km:
Inmiddels zijn de achterste veer- poten vervangen wat ook de wegligging weer extra ten goede komt.
PROBLEMEN
- 237.000 km
Toen ik de Volvo kocht was er wat achterstallig onderhoud, een paar weken na aanschaf heb ik de remblokken- en schijven voor laten vervangen net als het wiellager linksvoor. Ook was het nodig om de kleppen bij te laten stellen.
De benzinemeter was defect, de vorige eigenaar reed op de dagteller, dit heb ik opgelost door een andere meter te monteren die ik van de sloop heb gehaald, en alle contactjes goed schoon te maken achter de metertjes, deze zitten met koperen schroefjes op de printplaat geschroefd. Omdat voor dit klusje de klok toch eruit moest heb ik meteen maar alle lampjes vervangen.
Toen ik de Volvo net had ging ie erg moeilijk in zijn 1 en in de achteruit, dit is opgelost door de schakelstang te stellen en te smeren.
De afwerkstrips die van onder de voorruit tot aan de achterportieren lopen zitten wat los en zijn beschadigd, dit ziet er lelijk uit. Het viel mij op dat meerdere 440’s en 460’s van na de facelift in 1993 hier last van hebben.
Update 13 aug 2008:
Ik heb vier andere velgen onder de Volvo gezet afkomstig van een 480, toen ik namelijk een band wilde laten wisselen zag ik dat er in een van de wielen een flinke deuk zat, het was een wonder dat de band niet leegliep! Repareren was moeilijk bij de lichtmetalen velg.
Roest bij de achterste spatrand is bijgewerkt, kan er dus weer even tegenaan.
Update 10 oktober 2008:
Sinds een paar maanden was er tussen de 2500 en 3000 toeren een luid schel en hol geluid te horen, de trilling hiervan was door de hele auto te voelen en ik zag de mensen op straat me nakijken als ik met dit geluid langsreed. Ik probeerde het toerental waar dit geluid voorkwam zo veel mogelijk te vermijden door eerder op te schakelen, of door een versnelling over te slaan, maar uiteindelijk ging het toch erg irriteren. Ik kon er zelf niet achter komen waar het precies vandaan kwam. Ten einde raad bij mijn lokale reperateur langsgereden. Het bleek het de voorpijp te zijn, het uitlaatgedeelte tussen de motor en de katalysator, dit is vervangen waardoor het geluid verdwenen is. Wat een rust nu tijdens het rijden!!
Update Novermber 2008:
Onlangs is de distributieriem vervangen inclusief de spanrollen. Ook is meteen de multieriem vervangen.
Update Maart 2009
Banden versleten, twee nieuwe laten opleggen.
Een onverlaat is gebotst tegen de Volvo, flinke schade aan het spatbord rechtsvoor en voorbumper. Dit wordt volgende week overigens wel hersteld, bumper hangt namelijk los aan de rechterkant. Dit euvel is inmiddels hersteld, er is een nieuwe bumpersteun opgekomen en het plaatwerk kon rechtgebogen worden. Lakschade was er gelukkig minimaal.
Update maart 2010
Sinds kort hoorde ik bij het remmen een schrapend geluid bij de achterwielen. Bij nadere inspectie bleek dat de remblokken achter op zijn. Deze worden dus vervangen evenals de schijven die er ook niet al te best meer uitzien.
Mei 2010; Bij de APK keuring bleek de remslang achter ingescheurd te zijn, deze is meteen vervangen, heb ook maar meteen de remvloeistof laten vervangen. Verder alles ok, dus goedgekeurd.
Met de Volvo naar Kroatie geweest. Heeft het tijdens de lange rit prima gehouden, alleen door het ontbreken van een airco erg warm met buitentemperaturen tot 35 graden. Op de terugweg bij Munchen een zwaar geluid in de uitlaat dat steeds harder werd. Door roest zat er in de einddemper een gat. Afgezien van de herrie verder zonder noemenswaardige problemen thuisgekomen. Na thuiskomst is de einddemper uiteraard vervangen door een nieuw exemplaar.
Apk
- 305.200 km
Onlangs de Volvo laten keuren. Is met wat aandachtspunten goedgekeurd; twee banden waren matig en de rubbers van de stabilisatorstangen voor waren poreus. Tevens beginnen de rubbers van de draagarmen aan de voorzijde slecht te worden. De banden zijn vernieuwd en de stabilisatorstangen zijn vervangen. Qua comford is dit wel een verbetering, mn. bij zijwind op de snelweg. Voor een auto met ruim 3 ton op de teller rijdt de volvo nog erg goed.
Update 308.000 km:
Na bijna 5 jaar in de betrouwbare Volvo te hebben gereden is het tijd voor afscheid te nemen. Vandaag (19-feb 2013) is de volvo ingeruild en heb ik de opvolger aangeschaft. Een V40 uit 2004. Ik hoop dat deze auto mij minimaal net zo veel zorgeloze kilometers zal bezorgen dan de 460.
Dit review sluit ik bij deze af en zal wellicht een nieuwe aanmaken van de V40.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.