Volvo 460 1.9 Turbo Diesel (1995)

autoreview

Volvo 460 1.9 Turbo Diesel (1995)

Signalement

Uitvoering460 1.9 Turbo Diesel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf102.000 km
KM-stand laatst169.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 105.000 km

Ik heb altijd met plezier gereden in mijn Suzuki Alto die op ook my review staat.

Door een nalatenschap van mijn oom heb ik deze Volvo geërfd.

Er is iets heel speciaals met deze Volvo aan de hand.
Deze heb ik in 1995 zelf gebouwd bij Nedcar te Born en een briefje in het dashbordkastje gelegd voor mijn oom destijds, veel plezier met je nieuwe auto.

Mijn oom was superzuinig op deze auto en deze witte 460 1.9TD is werkelijk in nieuwstaat met weinig kilometers op de teller in 12 jaar tijd (102000 echte km toen ik hem kreeg) Omdat ik deze Volvo destijds zelf gebouwd heb, heb ik deze gekregen als nalatenschap, een auto met emotionele waarde en een geschiedenis.
Zelfs het briefje veel plezier met je nieuwe auto lag nog in het dashbord kastje

Nu een 2 weken rondgetuft te hebben in deze Volvo kan ik een vergelijk maken met de Suzuki Alto.
Het rijcomfort en het zitcomfort is een verschil van dag en nacht en merk gewoon dat ik veel uitgeruster en met minder stress op mijn werk verschijn met al die files.
Het geluid binnenin ook al is het een oudere diesel is ook een heel stuk minder met de alto.
Lastig vind ik wel (is mischien wennen) als je 70 op de 80 km weg rijd in de spits dat je constant tussen 4 en 5 aan het schakelen bent.
Ook vind ik het lastig dat ik nu niet meer van 1 kant de gehele vooruit kan krabben als de ruiten bevroren zijn smorgens. (ik vergelijk met de alto)
Parkeren is natuurlijk nu ook flink wennen omdat het een veel langere auto is.
Het is een auto die uitnodigt om zo naar Zuid-Frankrijk te rijden.


De eerste week haalde ik een verbruik van 1 op 16.6 en de tweede week al een verbruik van 1 op 18.3

Het is bepaald geen luie diesel en door de turbo trekt hij behoorlijk vlot op met lage toerentallen ipv de hoge toerentallen van de alto.

Ik zal later wat foto’s plaatsen van deze auto.

- Update 6-12-2008 (137.000 km)

Ik rij nu bijna een jaar veel met deze volvo en heb tevens foto\'s toegevoegd.

Het comfort is nog steeds als zeer goed te omschrijven.
Het gebruik is gedurende het jaar rond de 1 op 18 constant gebleven.

Enigste \"minpuntje\" vind ik die rare piep en trilling die je hoort en voelt als je de motor uitschakelt. Lijkt net of de dieselmotor dan tussen zijn ophangrubbers heen en weer slaat.
De ophangrubbers zijn goed is zowel door mij als mijn garage gecontroleerd.

PROBLEMEN

  • 105.000 km

Geen problemen

Alleen een irritante brandstofmeter die net als een gokkast alle standen aangeeft terwijl de tank vol is rij nu even op de dagteller en laat dit z.s.m. repareren.

- update 6-12-2008 (137.000 km)
Het blijkt nogal een hele klus te zijn om een nieuwe vlotter te verkrijgen voor een goede brandstofmeter aangifte. De garage heeft nog steeds geen goede voor mij kunnen vinden. We rijden dus door op de dagteller.

Dit is bizar heb gruwelijk veel geluk gehad!!!!
Wat bleek naar navraag bij de garage waar mijn oom deze volvo in onderhoud had dat de distributie riem nog nooit vervangen was!!!!
Ze schrokken er zelf van, 12 jaar dezelfde distributieriem!!!!
En deze hoort elke 200.000 km of elke 5 jaar vervangen te worden!!!!

Heb meteen een nieuwe distributieriem plus spanner laten monteren waarbij bleek dat de waterpomp ook wat lekte. Deze is tevens ook preventief vervangen omdat deze aangedreven wordt door de distributieriem.
Al met al een dure grap die deze auto wel waard is.

De electrische antenne heeft het begeven tijdens vriesweer en trekt niet helemaal meer in.

Verder heeft ie 1 keer grote beurt plus apk gehad en verder is het gewoon starten lopen.

update 2010

  • 169.000 km

weer een jaar verder dus tijd voor een update.

Ik heb het hele jaar zonder noemenswaardige problemen gereden, starten lopen, het comfort en rijgedrag is nog steeds goed te noemen voor een oudere diesel.

De onderhoudskosten betroffen dit jaar een grote beurt, 4 nieuwe banden ( de achterste waren zo oud dat ze poreus waren), een homokineet hoes rechtsvoor en 2 lampjes bij de apk. Dus al met al normaal onderhoud.

De "problemen" die ik dit jaar gehad heb ja zijn kleine onverwachte dingtjes.
- Op vakantie in Belgie in gent veranderde mijn oude dame ineens in een leopard tank kwa geluid, wat bleek was de koppeling tussen tussendemper en achterdemper op de schroefverbinding afgebroken door roest ( is ja nog de orginele uitlaat he uit 1995) Door hulp van de politie in Gent ( ja mag ook gezegd worden er is ook goede politie en vriendelijk) begeleiden ze mij naar een garage waar ze het gelast hebben en ik geen leopard geluid meer had.

- Had 10 jaar geen ruitschade of lekke band gehad en uitgerekend binnen 1 week pats ster in voorruit (verzekering) en een schroef in mijn rechtse achterband. plug erin en klaar.

- Wat in het voorjaar wel aandacht nodig heeft is dat er kleine oppervlakkige roestplekjes komen door steenslag enz en door het zout
op een witte auto valt dat des te meer op.


Al met al mag ik niet klagen en rij ik door.

Tot de volgende Update!!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.