Volvo 360 GLS (1984)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 360 GLS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 172.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze Volvo 360 GLS sedan uit 1984 heb ik voor slechts 50 euro gekocht. Met ruim één jaar APK en net een onderhoudsbeurt gehad. Wat wil je nog meer? Hoewel de auto direct rijdbaar was, wilde ik hem helemaal áf hebben.
Bijna alle onderdelen die ik heb gebruikt zijn afkomstig van enkele 340´s, zoals andere koplampen, grille en achterlichten van een model nieuwer, speakers in deuren en hoedenplank, gordels achterin, enzovoorts.
De auto is niet geheel roestvrij: vooral aan de onderkant van de deuren, en onder de ramen, maar kan je anders verwachten van een auto van 20 jaar oud? Met roestbewerking en de juiste lakkleur is het overigens prima bij te werken. De pluchen stoelen zijn echter perfect en erg comfortabel. Ook bij lange ritten zul je er absoluut niet veel last van ondervinden. Ook achterin is het goed vertoeven, vooral beenruimte is prima. De kofferbak is niet zo hoog, maar wel diep (in de lengte), dus er kan zat in; meer dan je denkt. Alleen jammer dat bij deze uitvoering de achterbank niet naar voren kan klappen.
De 360 (2-liter!) werd altijd geleverd met benzinemotor en uitsluitend met handgeschakelde 5-versnellingsbak. Met de B19E motor heeft de 360 uit dit bouwjaar maar liefst 115 pk aan boord. De motor met carburateur is de sterkste in de 360. Toen er namelijk in 1986 een injectiemotor kwam, werd het vermogen teruggeschroefd tot 102 pk. Met dit gewicht (1047 kg, relatief zwaar) is de auto toch erg snel, hoewel ie er zo niet uitziet. Dat kan leuke situaties opleveren. Het ouwemensen-imago is voor deze auto dus volledig onterecht! Een vouwwagen trekken door de bergen gaat met zijn 160 Nm zonder problemen, gemakkelijk zelfs. Topsnelheid overigens heb ik tot nu toe op 182 geklokt.
De wegligging valt niks tegen, maar in de bochten helt de auto toch redelijk ver over. Dit komt grotendeels door de bladvering achter en de kleine wielen (13 inch). Met de achterwielaandrijving kan je wel erg leuk spelen, zeker in combinatie met de zeer goed blokkerende handrem!
Tenslotte het verbruik: waar anderen hierover klagen, is het branstofverbruik van mijn 360 ruim 1:10,5, vouwwagen door de bergen rijden en hard doortrekken in de versnellingen meegerekend; iets om tevreden over te zijn. Als je echter een zware rechtervoet hebt, lust ie wel wat meer. Anderzijds: rij je rustig en schakel je snel op, dan is een gunstiger verbruik mogelijk. In tegenstelling tot olie: het verbruik hiervan is nul komma nul.
PLUS
+ Echt snel!
+ Trekkracht, ook onderin
+ Uitmuntende stoelen
+ Rijke uitrusting (GLS)
+ Door en door betrouwbaar
+ Geen olieverbruik
+ Belachelijk goedkoop in aanschaf en onderhoud
MIN
- Zware besturing zonder bekrachtiging
- Roestvorming
- Overhellen in bochten
- Achterbank niet neerklapbaar
- Dorstig bij zware rechtervoet
PROBLEMEN
Weinig problemen. De motor draait nog altijd soepel en regelmatig. In het geheel geen technische of mechanische (of elektrische, als die er zijn) problemen. Van de zomer zelfs zonder één reparatie weer door de APK gekomen! Iets om trots op te zijn, toch?
Stationair draaide de motor veel toeren (2000), maar dat heb ik naar beneden afgesteld: weer in orde.
Verder zijn de bovenste 2 tandjes van het raammechanisme afgebroken, met het gevolg dat het raam nu net niet meer goed sluit. Kwestie van nieuwe op de sloop halen en monteren...
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Volvo 360 GLS - Op de Rollenbank

Aanzienlijk groter bereik voor Volvo XC40 en C40

Elektrische Volvo EX90 vanaf nu voor minder dan een ton

Volvo V70 2.4 - 2002 - 610.712 kilometer - Klokje Rond

Praktijkervaring Volvo XC60: dit vinden eigenaren van hun auto
