Volvo 360 GLS (1984)

autoreview

Signalement

Uitvoering360 GLS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1984
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf172.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze Volvo 360 GLS sedan uit 1984 heb ik voor slechts 50 euro gekocht. Met ruim één jaar APK en net een onderhoudsbeurt gehad. Wat wil je nog meer? Hoewel de auto direct rijdbaar was, wilde ik hem helemaal áf hebben.
Bijna alle onderdelen die ik heb gebruikt zijn afkomstig van enkele 340´s, zoals andere koplampen, grille en achterlichten van een model nieuwer, speakers in deuren en hoedenplank, gordels achterin, enzovoorts.
De auto is niet geheel roestvrij: vooral aan de onderkant van de deuren, en onder de ramen, maar kan je anders verwachten van een auto van 20 jaar oud? Met roestbewerking en de juiste lakkleur is het overigens prima bij te werken. De pluchen stoelen zijn echter perfect en erg comfortabel. Ook bij lange ritten zul je er absoluut niet veel last van ondervinden. Ook achterin is het goed vertoeven, vooral beenruimte is prima. De kofferbak is niet zo hoog, maar wel diep (in de lengte), dus er kan zat in; meer dan je denkt. Alleen jammer dat bij deze uitvoering de achterbank niet naar voren kan klappen.
De 360 (2-liter!) werd altijd geleverd met benzinemotor en uitsluitend met handgeschakelde 5-versnellingsbak. Met de B19E motor heeft de 360 uit dit bouwjaar maar liefst 115 pk aan boord. De motor met carburateur is de sterkste in de 360. Toen er namelijk in 1986 een injectiemotor kwam, werd het vermogen teruggeschroefd tot 102 pk. Met dit gewicht (1047 kg, relatief zwaar) is de auto toch erg snel, hoewel ie er zo niet uitziet. Dat kan leuke situaties opleveren. Het ouwemensen-imago is voor deze auto dus volledig onterecht! Een vouwwagen trekken door de bergen gaat met zijn 160 Nm zonder problemen, gemakkelijk zelfs. Topsnelheid overigens heb ik tot nu toe op 182 geklokt.
De wegligging valt niks tegen, maar in de bochten helt de auto toch redelijk ver over. Dit komt grotendeels door de bladvering achter en de kleine wielen (13 inch). Met de achterwielaandrijving kan je wel erg leuk spelen, zeker in combinatie met de zeer goed blokkerende handrem!
Tenslotte het verbruik: waar anderen hierover klagen, is het branstofverbruik van mijn 360 ruim 1:10,5, vouwwagen door de bergen rijden en hard doortrekken in de versnellingen meegerekend; iets om tevreden over te zijn. Als je echter een zware rechtervoet hebt, lust ie wel wat meer. Anderzijds: rij je rustig en schakel je snel op, dan is een gunstiger verbruik mogelijk. In tegenstelling tot olie: het verbruik hiervan is nul komma nul.

PLUS
+ Echt snel!
+ Trekkracht, ook onderin
+ Uitmuntende stoelen
+ Rijke uitrusting (GLS)
+ Door en door betrouwbaar
+ Geen olieverbruik
+ Belachelijk goedkoop in aanschaf en onderhoud

MIN
- Zware besturing zonder bekrachtiging
- Roestvorming
- Overhellen in bochten
- Achterbank niet neerklapbaar
- Dorstig bij zware rechtervoet

PROBLEMEN

Weinig problemen. De motor draait nog altijd soepel en regelmatig. In het geheel geen technische of mechanische (of elektrische, als die er zijn) problemen. Van de zomer zelfs zonder één reparatie weer door de APK gekomen! Iets om trots op te zijn, toch?
Stationair draaide de motor veel toeren (2000), maar dat heb ik naar beneden afgesteld: weer in orde.
Verder zijn de bovenste 2 tandjes van het raammechanisme afgebroken, met het gevolg dat het raam nu net niet meer goed sluit. Kwestie van nieuwe op de sloop halen en monteren...

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens