Volvo 343 DL (1978)

autoreview

Volvo 343 DL (1978)

Signalement

Uitvoering343 DL
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1978
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf247.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Precies een jaar geleden, op 25 mei, kocht ik deze auto van een liefhebber uit Velddriel. Na mijn eerste auto (een 343 van 79) kocht ik een amazone. Dit bleek echter net een stapje te hoog voor mij. Ik wil immers t liefst mijn autos perfect, en dat was de amazone verre van.

Met een volvo-vriend ging ik (als techneut) meekijken naar een 343. Ook een rode, maar dan van 1980. Eenmaal daar heb ik uren lopen kwijlen bij het aanzicht van verschrikkelijk leuke auto’s! Ik heb ze nooit geteld, maar veel zijn het er zeker! Bij de rondleiding door de schuur viel mijn oog al snel op een oranje/rood monstertje met striping, louvre paneeltje, voorspoilertje...eigenlijk best een sportief auto’tje! Ik was meer dan verkocht, en sprong een gat in de lucht toen ik hoorde dat de auto te koop was, en zelfs een LPG installatie had (want ja, deze auto’s lusten wel een borrel)! De prijs was redelijk goed, maar daarvoor moest dan ook ngo wel het een en ander gedaan worden.

Een week later werd de auto met trailer opgehaald. En direct doorgereden naar het keuringsstation. 2 dorpels moesten geholpen of vervangen worden, 2 handremkabeltjes en verder was alles prima in orde! Een week later reed ik.

Inmiddels heb ik een aardige mijl afgelegd in deze auto. Alle rallys in NL heeft deze auto ongeveer wel gezien het afgelopen jaar. Trips naar het buitenland, hij brengt me overal! ’t Is echt hét auto’tje voor mij. En dat blijft het voorlopig nog wel even. Het is een auto die wat aandacht behoeft, maar daar schroom ik niet voor terug. Na wat trubbles heb ik besloten dat de auto een heftige opknapbeurt krijgt. Dit gebeurt in 2 of 3 fases. De eerste fase is een 5bak (de dafrijders noemen het heiligschennis, ik noem het mn auto naar wens maken) en een complete voortrein inclusief motor ed. van 1991. Preventief roest aanpakken, nieuwe LPG installatie, (tijdelijk) interieur enzovoorts. Fase 2 is een complete rebuild van de auto. Ditmaal met 16klepper motor van een Renault Clio, en vervolgens de gehele carosserie laten spuiten met nieuw plaatwerk in de originele kleur weer. (Voor fase 1 en 2 is alles al aanwezig!)

PROBLEMEN

- Startmotor
- Radiateur
- Ontsteking
- Uitlaat
- Claxon
- Voorveren
- Remmerij
- kromme achteras (klapband:S)
- Spanningsregelaar

Kortom, aardige waslijst. Het is een auto met een verleden, en toe aan een verjongingskuur. Dit staat dan ook hoog op het lijstje.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.