Volvo 340 Special 1.4 (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 340 Special 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Tijdens mijn studententijd heb ik deze Volvo 340 aangeschaft, uiteraard vanuit kostenoogpunt. Toen ik er voor het eerst instapte was ik meteen blij verrast over de uitmuntende kwaliteit van de stoelen. Deze zitten duidelijk beter dan veel modernere stoelen van andere merken (ze hebben zelfs stoelverwarming). In het begin is deze auto even wennen omdat er nog een choke in zit. Hiermee moet wel een beetje gevoel worden opgedaan voordat men de motor keer op keer direct aan de praat krijgt. Zeker wanneer er een klein stukje gereden wordt en de motor opnieuw gestart moet worden loop je kans om hem bij een verkeerde afstelling te verzuipen. Maar.... met een beetje proberen krijg je hem altijd weer aan de praat. Hij heeft me nog nooit laten staan! Kwestie van een beetje spelen met het gaspedaal en dan werkt hij altijd.
TIP: Als hij niet wil starten omdat hij verzopen is geef dan vol gas tijdens het starten, dat werkt altijd. Uiteraard wel weer op tijd loslaten zodra de motor loopt. Een paar keer gas geven na deze actie zorgt ervoor dat hij weer loopt als een zonnetje. De automaat moet bij het starten wel in zijn neutraal staan en niet in de parkeerstand daar de koppeling bij gas geven aan gaat grijpen en je anders je blokkeermechanisme beschadigd.
Een andere positieve vermelding is de heerlijke automaat (CVT). Je hebt het gevoel dat je in een limousine rijd. Je voelt hem namelijk in het geheel niet schakelen en dat geeft een zeer comfortabel gevoel. Mede door het gebruik van de CVT presteert de ’’kleine’’ 1.4 motor uitstekend. Tot zo’n 80 km/h is hij verassend rap (8 sec vanuit stilstand, zelf gemeten). Nu zou je zeggen dat dit wel meevalt maar als je dit zelf in je eigen auto voor elkaar wilt boksen moet je toch aardig je best doen en met een rokende koppeling vertrekken. Niets is leuker dan een veel duurdere auto compleet zoek te rijden in een auto van pakweg 20 jaar oud! Geloof het of niet maar als ze tot 80 km/h en meer in hun 2 moeten doortrekken doen ze echt wel hun best om er voorbij te komen! Op het moment dat ze moeten schakelen zijn ze verloren. Misschien had ik gewoon een goed exemplaar qua prestaties, weet niet hoe andere 340’s presteren.
Toegeven... zodra de snelheid boven de 100 komt verdwijnen de prestaties als sneeuw voor de zon en komt diezelfde BMW je lachend voorbij. Daarom.. stoplichtsprintjes zijn leuk zolang je weet dat de snelheid niet boven de 80 uit komt. Continu 140 rijden is ook geen straf, zolang je de tijd maar niet in ogenschouw neemt die hij nodig heeft om dit te halen.
De voornaamste reden dat ik deze auto heb gekocht is de grote bagageruimte. Voorwerpen van zo’n 2,5 meter lang passen er makkelijk in! Ik kan er lang over doorgaan maar het is gewoon een hele fijne auto voor weining geld. Als je een goed exemplaar weet te bemachtigen rijd je als een koning voor nog geen €600! Ik heb er heel wat maanden 500 km per week mee gereden en ben nog nooit vermoeid uitgestapt.
Ik rijd overigens nu in een Volvo V40 maar voor meer ruimte hoef je de 340 hier zeker niet voor in te ruilen en qua zitcomfort evenmin. De V40 staat bekend om zijn coomfortabele stoelen maar ik ben van mening dat die van de 340 stukken beter zijn.
PROBLEMEN
Geen. Alleen standaard reparaties laten uitvoeren en de prijzen van de onderdelen vallen ontzettend mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.