Volvo 340 DL 1.4 (1987)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 340 DL 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 78.000 km |
VOLVO 340 DL 1,4 (1987)
- 78.000 km
Ik was op zoek naar 'n goedkoop autotje (na dat ik m'n golf 2 uit '90 het leven uit had gereden)van niet meer dan 500 Euro en met APK!
En 't moest 'n, Bmw, Opel, Vw, Honda, Toyota of Volvo, zijn. Sorry dat ik 't zeg, maar de andere merken vind ik bagger! of te duur.
Het is voor mij juist 'n sport om zo lang en goedkoop mogenlijk in de zelfde auto te blijven rijden.
Na wat auto's gezien te hebben die het toch net niet waren, (of ze waren zo rot, dat je kon instappen zonder de deur open te hoefen doen, of ze stonken naar natte hond, of 4 ton op de teller.)
vond ik op marktplaats, deze Volvo 340 DL 1,4 aut. uit '87
Met 78,000 km, op de teller. Nieuwe koppeling, APK tot 15-10-'10 en 'n vraagprijs van 300 Euro.
Geen foto's wat ik altijd wel jammer vind, vanwegen de eerste indruk die je dan van de auto krijgt.
Ik dacht dat kan nooit wat wezen, zonder foto's op marktplaat en
voor die prijs. Maar toch maar even kijken. De eigenaar woond nog geen 10 km, bij mij vandaan dus als 't niets is heb ik in elk geval niet 't hele land door kruist.
Maar toen ik de auto zag staan dacht ik, Nou! Als hij technisch
net zo goed is als hij eruit ziet komt het wel goed.
Hij heeft wat roest plekken maar geen gaten, en de keievanger is wat knullig gelast (maar wel dicht).
De deuren kraken nogal bij 't open en dicht doen, en er moeten
4 nieuwe banden op voor de APK! (vóór vrij glad/achter droog).
Na 'n proefrit over snelweg en in de stad leek hij mij wel oké.
En na wat onderhandelen de auto gekocht, en kreeg de radio/cd met usb aansluiting erbij, die hij in november nog nieuw in heeft laten bouwen.
Nu bijna 1 maand en 1000 km verder bevalt hij mij best.
En heb nog geen gekke dingen meegemaakt, buiten dat ik in het
dashboardkastje garage bonnen vond op kenteken en km/stand van deze auto en tussen 13-11-'09 en 12-02-'10 uitgevoerd met 'n totaal bedrag van 950 Euro. Wat ik me dan afvraag is, waarom de vorige eigenaar hem dan voor 300 te koop zet?
Misschien kom ik daar nog wel achter.
Tot nu toe ben ik nog tevreden, al is het model, a la opa.
De stoelen zitten heerlijk al is wel de knop van de lendesteunverstelling van bestuurder is weg, maar dat vind ik
geen probleem, ze zitten al goed in m'n lende, lekker laten
staan zo!
De auto rijd gewoon heerlijk, alleen sturen gaat nogal zwaar,
maar dat ben ik wel gewend, m'n golfje had ook geen bekrachtiging.
En wat er niet op zit kan ook niet stuk.
Wat me ook op valt is de hele kleine draaicirkel, makkenlijk met straatje keren, hop, één draai en je neus staat de andere kant op.
Het rijgedrag en wegligging doet me denken aan dat van 'n
Bmw 3 serie van ongeveer half jaren '80.
Lekker achter wielaandrijfing, dat heeft ook wel mijn voorkeur.
De variomatic was even wenen omdat hij niet op schakkeld en best wel veel toeren maakt, 't lijkt net 'n stofzuiger. In 't begin ben je echt genijgt om met de hand over te schakellen. Maar eenmaal gewend rijd het super!
Je voelt gewoon dan je in 'n Volvo zit/rijd, sterk en veilig, de auto doet groter/volwassener aan dan hij is.
Echt 'n ouwe tank.
Wat heb ik gedaan na aanschaf:
Eerst de auto goed schoon gemaakt van buiten en binnen
om de auto eens goed te inspecteren en vuil van de vorige eigenaar
weg te halen.
De deuren/deurvangers gesmeerd, die doen 't weer als nieuw,
geen piepje of kraakje meer te horen.
Verder bij 78,500 km, heb ik 't dashboardverlichting nagekeken,
alles brand weer zelfs 't lichtje in de asbak, en heb één rem en één nummerplaat verlichting vervangen.
Bij 78,650 km ben ik met de roest aan de gang gegaan 'n paar plekjes (Dorpels 2 plekjes, spatboord vóór/achter en rechter deur 2 kleine plekjes).
Er zaten geen gaten in de auto, dus alleen even roest weg geschuurd, behandeld, en gelakt. koste me niets, ik had alles nog liggen wat ik nodig had.
En ook gelijk maar de bodem (nog punt gaaf) en de holle ruimtes behandeld met ML-Tectyl etc.
Alleen nog 'n keer die keievanger afslijpen en op nieuw lassen,
maar dat is 'n zorg voor later.
Eerst wat meer km-ers rijden en afwachten of hij zonder problemen
door de APK komt.
Bij 78,800 km
Via 'n kennis aan 4 goede banden kunnen komen en er op gezet voor 'n appel en 'n ei. Want banden had ik zeker nodig voor de APK en ik denk 'n nieuwe koplamp L.vóór (beetje dof).
Maar dat zie ik dan wel weer, misschien dat 't nog net kan.
De auto heeft nu 78,986 km-ers op de teller.
En alles gaat nog goed. Hij rijd als de brandweer.
Maar toch blijf ik op m'n hoede, want ik blijf het nog wel vreemd
vinden, dat de vorige eigenaar de auto met zoveel verlies heeft
verkocht.
Of, hij weet wat ik nog niet weet, of ik heb gewoon geluk.
De tijd zal het leren. Ik hou u op de hoogte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.