Volvo 240 GL (1988)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 240 GL |
---|---|
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 210.200 km |
KM-stand laatst | 211.036 km |
ERVARINGEN
- 211.036 km
Zelf reed ik sinds 3 maanden met een Chrysler Stratus op Lpi.
Deze had ik gekocht omdat ik de problemen met mijn Saab 900i met 340 000km op lpg beu was. Ik wou betrouwbaarheid en comfort. De Chrysler had alle opties en had bovendien een zeer zachte vering en was zeer goedkoop op Lpg. Maar… Ik miste het charisma van een klassieker.
Het gevoel dat je krijgt als je uit de supermarkt komt en je ziet die ene mooie wagen staan waarvan je kunt zeggen: Deze is van mij! Vervolgens instappen en met een smile wegrijden.
Op 6 december 2009 gebeurde het. Ik passeerde met mijn Chrysler een Volvo 240 zonder nummerplaten die geparkeerd stond voor een huisje in Rijmenam. Ik ben gaan vragen of de wagen te koop stond. De Volvo zag er uitmuntend uit. Geen blutsje te zien. Als mensen me nu tegenkomen vragen ze me waar ik de wagen heb laten herspuiten.
De wagen bezit tevens een onderhoudsboekje van km 0 tot km 210 000 van bij de Volvo garage in leuven.
Ik heb tot 6 januari moeten wachten voor met de Volvo te rijden omdat het iets wat moeilijk was om rond de kerstperiode mijn Chrysler te verkopen.
Een chrysler in perfecte conditie op lpi ruilen voor een Volvo met de dubbele km stand en zonder lpg. Het was een gewaagde keuze. En niet de meest logische. Duur aan de pomp, 12 jaar ouder en minder comfort.
Maar ik heb er nog geen minuut spijt van gehad.
Het Volvo 240 gevoel is gewoon geweldig. De manier hoe de mooie blauwe zetels je rug ondersteunen. Het kenmerkende geluid van de motor. De chrome omlijsting.
Dit is volgens mij een wagen die je nooit beu wordt.
Voorlopig rij ik met mijn 2.3 carburator motor op benzine. Ik rij zeer rustig tussen de vrachtwagens op de autosnelweg om het verbruik wat te drukken. Nu verbruik ik rond de 10L/100km.
Als de wagen deze week nog een goede beurt maakt laat ik hem op gas leggen.
Verder kan ik nog zeggen dat de versnellingsbak uitmuntend schakelt. Hij is precies nieuw. De koppeling “pakt” direct. En het is een plezier om mee te parkeren omdat de draaicirkel zo uitzonderlijk klein is.
Ik hoop de km stand minstens te verdubbelen. Als het sneeuwweer voorbij is zal ik foto’s posten als hij pas gepoetst is. Voorlopig krijg je enkele foto’s te zien die ik genomen heb voor aanschaf.
PROBLEMEN
- 211.036 km
De wagen bezit een manuele choke. In heb begin starte de wagen zeer slecht. Ik kreeg het gevoel dat ik de motor ’verzoop’.
Ik heb de rotor losgemaakt. Gereinigd met remreiniger. De contacten van de verdeler proper gemaakt. En nu start de wagen steeds vanaf de eerste tik. Zelfs bij - 8. Zoals het een echte volvo beaamd.
Voor de rest lekt het schuifdakje als ik in een bocht rij of stevig rem. Dit ga ik eens bekijken als de sneeuw en de vrieskou weg is. Zolang het stevig vriest kan dit geen kwaad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.