Volvo 142S Automatic (1968)

autoreview

Volvo 142S Automatic (1968)

Signalement

Uitvoering142S Automatic
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1968
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf232.000 km
KM-stand laatst255.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaring(en) met een classic.

  • 232.000 km

Opzoek naar je eerste klassieker. Vorig maand heb ik samen met een goede vriend onze eerst oldtimer gekocht (April 2011). We waren samen al langere tijd opzoek naar een betaalbare, leuke en karakteristieke auto. Het mocht namelijk geen belegen auto worden.

Na lang zoeken op het internet en een aantal auto’s bekeken te hebben zijn we gaan kijken naar een Alfa junior. Prachtige auto, maar helaas niet voor ons. Financieel was dit voor ons niet bereikbaar. Toevallig kwam er Volvo 142S Automatic op ons pad. We zijn in het weekend gaan kijken en hebben een proefrit gemaakt. Het was duidelijk; we waren beide verkocht! Een prachtige lange limousine met maar twee duren :-)! De eerste rit was zo'n succes, dat we de week erop besloten hebben dat we hem zouden kopen. De deal was gesloten. Onze eerste classis: een Volvo 142s B18B Automatic!

Het is zo, met alle oldtimers, dat het toch lastig is om in te schatten is wat je koopt. We hebben ons redelijk goed verdiept in de punten waar we op moesten letten. Bij de proefrit hebben we het onderhoud en de beschikbare historie van de auto bekeken. Hier was niks op aan te merken. De auto was zeer goed onderhouden, vertroeteld is een misschien net teveel van het goede, maar het komt in de buurt. De Volvo is in 1998 geïmporteerd uit Zweden, hij is toen, (denk ik) goed onder handen genomen en voorzien van een 60l. gastank. Want de auto ziet er voor zijn leeftijd bijzonder goed uit! Op een plek achter bij het reservewiel en voor bij de koplamp na is hij helemaal gaaf, en dat voor een auto van nu 43 jaar oud!

Na de koop snel de auto op de brug bij de plaatselijke garage. Zijn reactie: super gave auto, ziet er top uit voor zijn leeftijd, technisch in top staat en hij rijdt heerlijk. Er was een punt: de uitlaat was in het midden lek en deze moest (snel) vervangen worden want op langere stukken als hij warm zou worden zou dit problemen opleveren. Later hierover meer. De nieuwe uitlaat zit er, na een hele ervaring, inmiddels onder!

We hadden samen besloten om snel na de koop op pad te gaan. Na een gezellig borrel op zondagavond bij mij werd besloten dat we een lang weekend naar Normandië, Frankrijk zouden gaan. Een niet te lange afstand naar een zeer mooie deel van Frankrijk! Heerlijk, hier keken we samen naar uit. Donderdagochtend vertrokken we, de LPG tank gevuld voor €0.70 p/l, dan eindelijk. Met oude (doorgeroeste) uitlaat.

Het oude beestje, dat +/- 1300 kg weegt rijdt geweldig. De stoelen zijn net een grote fauteuil waar je heerlijk in wegzakt. Je mag geen geweldige prestaties verwachten, maar met een dubbele carb. (b18B, orgineel 115 pk's)hebben we toch genoeg Pk’s om op de rijkswegen rustig 110 km p/h te halen. Want als hij op gang is rijdt het geweldig. Het was echter wel even wennen aan het geluid.. Dit is een punt, maar wat krijgen we er voor terug? Heel veel plezier! En goedkoop rijden, op lange stukken haalt de Volvo 1 op 10.3! Een geweldige prestatie vonden wij en dat op gas. Omgerekend rij je dus (bijna) voor niks. Denk dat er weinig mensen goedkoper rijden dan dit.

In Dieppe werd de uitspraak van de garage werkelijkheid: de uitlaat brak doormidden :-(.. Midden in Frankrijk. Gelukkig had ik net een ANWB abonnement afgesloten. Maar die hielden de deur dicht, was pas 3 dagen lid, en we werden dus niet geholpen. Wat nu? We reden met max. 30 km p/h naar een plaatselijke Franse garage. Deze was gelukkig op zaterdagmiddag 15.15 nog open. Ze waren bezig met de weekafsluiting. We konden gelukkig in het Frans goed uitleggen wat het probleem was. De auto stond zonder te mopperen 10 minuten later op de brug en werd gelast. En ja hoor, na 15 minuten later was de uitlaat aan elkaar en konden we onze weg naar het huisje vervolgen. En de prijs voor deze ervaring midden in Frankrijk op zaterdagmiddag: €20,-, de ervaring: onbetaalbaar!

Zondagochtend 07:00 vertrokken we terug richting Leiden. De Volvo bracht ons, uiteraard: veilig en heelhuids thuis. We hebben het rode beestje uit Göteborg na deze ervaring direct voorzien van een nieuwe uitlaat! Wat een geweldige auto, het is als verliefdheid: Na de eerste ervaring denk je alweer aan het volgende moment dat je elkaar weer ziet :-)! Als zoals het gaat met relaties, er volgen altijd nieuwe ontwikkelingen. Hierover later meer.

Kit
Oegstgeest, Mei 2011

twitter: @kitkattenberg

Time to drive

  • 236.000 km

De Volvo heeft de afgelopen maanden veel gereden. Meer dan we in eerste instantie in gedachten hadden. Maar gelukkig, het weer was er ook naar. De auto rijdt eigenlijk het beste als je er niet meer 150 km per keer af moet leggen.

Je moet wel de tijd nemen om te rijden, max 100 km/h anders wordt het te rumoerig in de auto. Er is namelijk een hoop wind geruis dat op je afkomst. Afgelopen weken heerlijk gereden: Antwerpen, tweemaal op en neer naar Sneek, een tochtje naar Texel en een paar keer naar Utrecht. Deze afstanden daar houdt de auto van, heerlijk! Op naar de volgende top kilometers, ik krijg er een grote glimlach op m'n gezicht van.

Problemen:
Bindex (ouderdom),moet nog vervangen worden;
carbarateur veertje verroest en vervangen (bij het gas geven blijf een van de carb. meer instroom krijgen, veer gebroken en verdwenen);
knipperlicht lampjes achter doorgebrand;
Sluiting motorkap vervangen;
Olie +/- 1 liter op 2500 km.

verbruik:
Het gemiddelde verbruik over de afgelopen kilometers ligt op 1 op 8.5. Er wordt over het algemeen rustig met de auto gereden en dit betaald zich ook uit in het verbruik. Op een volle tank gas (effectief 48l), rij je dus 400km wat een prima afstand is. Kleiner was lastiger geweest.

Er zijn nog wel een aantal punten die opgepakt moeten worden om de auto weer helemaal gaaf te krijgen. En met de positieve reacties en duimen onderweg begint dit wel te kriebelen om te doen.
Zeker toen ik in het forum (door XBXG gespot) een afbeelding van de auto tegenkwam. Autoliefde roest niet; Wat heb jij voor bijzonders gezien vandaag deel 9. http://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,4640033,page=24 Ik vind het prachtig, erg leuk!

Todo;
*Bekleding binnen; leren scheuren bij laten werken
*Roest voorkant; beginnen blaasjes te onstaan.. What to do? Heb hier nog niet zoveel ervaring mee, maar de tijd zal het mij leren. Plus reservewiel kast rechts achter.
*Versnellingsindicator vervangen, loopt niet mee met de hendel;
*Als dat klaar is weer: Poetsen en polijsten :-)
*Tips and tricks? Let me know.

Juni 2011
Kit Kattenberg

Op de trailer naar huis!

  • 240.000 km

De afgelopen weken heeft de Volvo prima z'n werk verricht. Geen enkele aanleiding om me zorgen te maken. De auto is zelfs door de TUV in Apeldoorn geheel nagelopen... En ook hier geen punten om zorgen over te hebben. Uitlaat rubbertje meer niet. Met de auto afgelopen weekend zelfs naar de Eiffel in Duitsland. Dit alles zonder enig probleem.

Maar vier augustus, een mooie dag, ging ik samen met mijn vriendin naar mijn grootouders. Het was een fijne dag, mooie weer, rustig toeren heerlijk! Maar toen was het zover, op de terugweg naar Utrecht sloeg het noodlot helaas toe. We reden op de A9 Links richting afslag Abcoude toen we een zware trilling & roffel in het blok hoorde en direct hierna sloeg de motor af en bleef hij zonder aandrijving in drive doorrollen...

De eerste reactie van mijn vriedin: wat is er aan de hand.? Mijn reactie: hij is stuk! Ohh echt, Ja die gaat het niet meer doen. Ohjaa...

Snel de ANWB gebeld die binnen 20min. ter plaatsen was. Super service! En na de auto van de rijksweg afgesleept te hebben werd de diagnose gesteld: De distributieketting is gebroken. Er was geen aandriving meer.. Er werd een dieplader gebeld en twee uur later stond hij bij de garage. Helaas, nu hopen dat de cilinderkop en de verdere schade meevalt. Anders is het wel een goed moment om er een nieuwe gaskop en andere punten er opnieuw op te zetten. We wachten de diagnose van de garage even af.

Hierover later meer! Er is namelijk meer nieuws op komst :-)!

Back on track!

  • 255.000 km

Zoals jullie gelezen hebben heeft de Volvo een opdonder gehad. Na een mooie avontuur bij Abcoude mocht de Volvo naar de vakgarage Van den Hoorn in Oegstgeest.

De eerste diagnose werd gesteld; de distributietandwielen waren stuk. En daarmee ook direct geen overbrenging, weten nu ook weer waarom we geen aandrijving meer hadden op rijksweg.
Zoals op de foto's ook is te zien zijn de tandwielen van geperst kunststof. Deze zijn waarschijnlijk slecht onderhouden of gewoon erg oud. De garage belde op met de laatste status, nieuwe tandwielen RVS en volgens hem was de cilinderkop nog goed :-)! En hier waren we erg blij mee, want dan zou het wel een heel erg duur geintje worden. De nieuwe RVS tandwielen werden gemonteerd, de motor werd opnieuw afgesteld en ze liep weer als een zonnetje.

Hier op de foto is goed te zien dat de tandwielen zijn afgebroken.
Deze is gelukkig nu vervangen door een die niet/nauwelijks kan slijten.


Wel maakte de auto de eerste 1000km meer geluid bij het stationair lopen. Voor de RVS overbrenging was het een staal en een kunststof deel en dit maakt nu eenmaal minder geluid dan twee stalen contacten op elkaar. Gelukkig werd dit ook steeds minder. De auto rijdt weer heerlijk en en zo goedkoop dat deze reparaties prima te betalen zijn. Want voor €0,599 LPG tanken in Utrecht is geweldig, zo bespaar je weer op de brandstof :)

Samen met de dame is besloten dat ze 's winters toch naar binnen gaat. Ze gaf aan dat ze de nattigheid en pekel toch niet prettig vind en mochten we dit toch gaan doen dan zou ze heel erg gaan tegenstribbelen en daar krijgt ze uitslag (roest) van. Want het begint nu met deze natte zomer als een beetje te komen, genoeg te doen om de dame blij te houden.

Ze komt overigens binnen nu en twee weken in het Autoweek magazine in de rubriek; klokje rond! Ben benieuwd wat jullie van de reportage vinden.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.