Volkswagen Touran 2.0 TDI 140pk BMT Comfortline (2013)

autoreview

Volkswagen Touran 2.0 TDI 140pk BMT Comfortline (2013)

Signalement

UitvoeringTouran 2.0 TDI 140pk BMT Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst61.072 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prettige reisauto; Einde gebruiksperiode maart 201

  • 61.072 km

TENSLOTTE:
Deze week hebben we onze nieuwe VW Golf Sportsvan in gebruik genomen. En daarmee is een einde gekomen aan het gebruik van de Touran. In februari 2016 is de Touran voor de eerste APK-keuring verschenen en, uiteraard, goedgekeurd. Tussen het schrijven van de review en nu hebben zich geen bijzonderheden voorgedaan. Het brandstofverbruik overall (51.000 km) is 1:19,6 gebleven. Daarvan bijna de helft met de caravan (ook een review zie www.caravantrekker.nl via Knaus Südwind) erachter; dus mooie waarden! De auto vertoond geen mankementen en verkeert in zeer goede staat. Op de dag van inruil kregen wij van de importeur bericht dat de software vervangen (sic-;#) zal worden, maar dat maken wij niet meer mee. Al met al concluderen we dat de Touran een prettige auto is die goed zit, comfortabel rijdt tegen relatief geringe kosten. De houderschapsbelasting per maand bedraagt € 140,- tegen die van de sportsvan € 65,-. Ook voor de verzekering ben ik enkele tientjes minder kwijt. De volgende gebruiker zal zeker weer plezier kunnen bellen aan het rijden in deze Touran 2.0 ltr. TDI. Tot zover de reviews over de Touran gekentekend 43-ZVN-5.

Nu al kan ik verklappen dat de eerste kilometers in de Golf Sportsvan 1.4 TSI 7 versn. DSG 150 pk benzine uitvoering goed zijn bevallen en smaken naar meer. De dealer heeft van de aflevering wel weer een feestje gemaakt. Bezig met inrijden dus. Enfin, over de SV hoop ik in de nabije toekomst een eerste review te schrijven.

Eerste review:
Wij zijn met 'groot verlof' en in de gelegenheid langere reizen met de caravan te maken. De fietsen moeten dan ook mee en bij voorkeur niet achter- of voor op de caravan. De VW Touran is een van de weinige auto's in de compacte klasse, waar de fietsen achterin geplaatst kunnen worden. Ook doordat de autostoelen er kunnen worden uitgehaald, wat gewicht en ruimte bespaard. Het voorwiel van de fiets kan mbv een uitvalnaaf gemakkelijk verwijderd worden uit de voorvork, die vervolgens in een Thule fietsendrager wordt geplaatst en met spanbanden wordt de fiets vastgesjord.

We hebben ook gekozen voor een VW Touran in toffee-brown metallic kleur uit de comfortline, omdat deze erg goede stoelen en een hoge instap heeft. Voor wat betreft motorisering is de keuze gevallen op een 2.0 ltr TDI diesel, 140 pk en een koppel van 320 Nm bij ca 1750-2500 rpm. Deze doet wat hij goed kan: hard werken tegen redelijke kosten. De stoffen bekleding is bij warm zowel als koud weer prettig en de achterruiten zijn uitgevoerd in donkergekleurd privacyglas. Helpt tegen inkijk en instraling van de zon. We hebben gekozen voor RCD 310 radio die goed werkt en separate navigatie van MIO: minder diefstalgevoelig en lifetime update, die brengt ons telkens weer voor de poort van de gewenste camping in heel Europa, Griekenland, Servië, Bulgarije, Hongarije, Turkije, Montenegro, Kroatië en Albanië.

Na de auto te hebben ingereden (oké hoeft niet meer, maar zorgvuldig gebruik maakt rijden daarna aangenamer zo blijkt ook nu weer uit ervaring), rijden we de eerste duizenden km's. De auto stuurt prettig en schakelt licht door de 6 handbediende versnellingen. Het geluid is alleszins acceptabel en nimmer storend. Achter de auto ligt een Fendt Tendenza 465 caravan van max 1500 kg. Daar heeft de VW geen moeite mee en trekt ook in heuvelachtig en bergterrein altijd zonder mankeren. Veel kan ik in de vijfde versnelling rijden en op vlakke weg af en toe in het zesde verzet. Over het algemeen rijd ik rondom de 90 km/u, schakel op tijd terug en maak liever iets meer toeren dan 'brommend' naar boven. 'k Hoef niet zo nodig 'als eerste boven te zijn'. En let daarbij op de olie- en watertemperatuur, waarvoor klokjes in de Touran zitten. Het brandstofverbruik met caravan is rond de 1:10; met de huidige Knaus Südwind 450 FU (ook max 1500 kg) is dat 1:13 á 1:14. Overall verbruik over 50.000 km is 1:19,6, dat is dus ook inclusief ca 25.000 km met de caravan. Zowel zomer als winter is de verwarming en koeling in de auto goed bedienbaar en toereikend. Het multifunctionele stuurwiel is handig in gebruik, dat geldt ook voor de cruisecontrol die in de praktijk op de weg prettig in te stellen is. Het standaard op de auto geleverde start-stopsysteem werkt snel. Ik heb niet gemeten of dit in het verbruik scheelt. Het olieverbruik is iets hoger dan bij mijn vorige auto's en bij stevige inspanning ca 200 á 300 cc per 6.000 km. Na ongeveer 3.500 km reed ik bij Istanbul bij het achteruit rijden de rechter band stuk door uitstekend betonijzer. Een standaard bijgeleverd spuitbusje werkt in zijn geheel niet, het bijgekochte reservewiel uitstekend. Een nieuwe band dus. Omgerekend voor ca €110,- inclusief montage. Behalve de brandstof geen verdere kosten op een reis van ca 12 K km.

De voorruit kreeg een steen die zorgde voor een scheur. Deze is goed vervangen door de auto glasman.

In de dagelijkse praktijk rijdt de VW goed, comfortabel en relatief veilig door alle veiligheidsvoorzieningen. Ik kan 4 personen (5 met chauffeur) royaal vervoeren met 4 grote koffers en enkele tasjes, de auto is dan niet afgeladen vol.

Bij 29.900 km krijgt de VW de eerste 'longlife' servicebeurt á € 264,- Verder maak ik gebruik van alle door VW aangeboden zomer- en winterchecks. Dat is over het algemeen gratis en ik weet dat alle vloeistoffen op peil zijn en blijven door eigen regelmatige controle. Na 38.500 km worden de voorbanden vervangen door nieuwe conti's. De oude zijn regelmatig afgesleten; dat geldt ook voor de achterbanden die nog een profiel hebben van ongeveer 5.2mm, alleszins redelijk; het onderstel is dan technisch in orde. De spreekwoordelijke kwaliteit van VW laat zich kennen.

We hebben ook de zuidelijke vakantielanden bezocht en telkens is de VW een comfortabel vervoermiddel dat altijd functioneert zo als verwacht mag worden. De tweetonige claxon ging kapot en is onder garantie vervangen.

Op een reis in Portugal ontving ik een whattsapp van mijn schoonzoon, die vroeg of ik ook een "sjoemeldiesel" heb. Ik antwoordde: 'neen, mijn VW is te jong daarvoor'. Bij nader onderzoek blijkt ook onze Touran foute software te hebben. Eigenlijk wel balen, want wat betekent dat in de (verdere) toekomst voor vermogen, waarde, nu al druk/ontmoediging van gebruik van dieselauto et cetera?? Terwijl je er in de praktijk niets van merkt......Tóch maar eens gaan praten bij de dealer, die natuurlijk nog niets over eventuele oplossingen kan zeggen. Uiteindelijk hebben we zelf besloten serieus te gaan kijken en zo mogelijk over te stappen naar een benzine auto. Bij auto Flevo in Harderwijk waren we ook nu weer aan het goede adres, gelet op de inruil resp. bij te betalen bedrag voor een VW Golf Sportsvan 1.4 TSI 150 pk met DSG. Daar kijken we nu naar uit.

En tot aflevering blijven we rijden in de VW Touran die nog steeds uitstekend bevalt. En die na drie jaar en ruim 50 K km er nog uitziet als nieuw, zowel motorisch, van binnen als buitenom.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.