Volkswagen Touran 2.0 16V FSI Trendline (2004)

autoreview

Volkswagen Touran
Volkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen Touran - interieurVolkswagen Touran - interieurVolkswagen Touran - interieurVolkswagen Touran - interieur

Signalement

UitvoeringTouran 2.0 16V FSI Trendline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst93.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 96.000 km

Na 10 jaar in een VW Golf Variant gereden te hebben (zie MyReview) werd het tijd voor een nieuwe auto. De grote kinderen hadden ruimte nodig, en ikzelf (1,90 m) ook. Eigenlijk zochten we een automaat en 4 x 4. De proefritten in de Subaru en Mitsubishi Outlander vielen tegen (toch wat kleiner dan gedacht, en keihard, oncomfortabel afgeveerd). Andere auto´s (Citroen C5-stoelen te zacht, rammeltjes en kraakjes, Toyota Avensis Verso- wat lompe achterkant) waren het niet helemaal. De 1,6 FSI motor in de VW Touran viel tegen. Nauwelijks vooruit te krijgen. Dus werd het een 2,0 FSI (maar daarin is nog geen automaat, onbegrijpelijk van VW!). Extra opties: 8 speakers, en automatische airco.
Pas 1000 km mee gereden, maar een fantastische auto. Even wennen aan de 6-bak, vooral tot 60 km/u veel schakelen. De auto (bijna 1500 kg) trekt met deze motor fantastisch. Geen rammeltje of kraakje, goede audio, airco en prima stoelen.
Een zee van ruimte achterin. Onderhoud: eenmaal per 2 jaar of 30000 km.

--Update na 9000 km:
Inmiddels mee naar Italië geweest (gezin met kinderen): fantastische reisauto. Zeer stabiele wegligging (zelf bij 200 km/u op een stille, lege Autobahn), goede airco (Italië kan erg warm zijn met een platina-donkergrijze auto), en prima geluid, zowel voor klassieke muziek als voor kinderliedjes.
Oliegebruik? Voor de vorm heb ik er 0,25 liter long-life olie ingedaan, maar eigenlijk was dat overbodig.
Benzinegebruik bij 2.0 FSI motor en forse kruissnelheid ca. 1 op 10 - heel redelijk voor een 1500 kg auto met volle bepakking. Nog een voordeel: er is geen dakkoffer meer nodig met zo’n luxe kofferruimte.

--Update na 13000 km:
enkele problemen gehad (zie verder). Verbruik op de snelweg (bij rustig rijden 1:12), maar meestal 1:10

--Update na 27000 km: inmiddels op wintersport geweest met Vredestein Snow trac 2 winterbanden: prima. Kan ik iedereen van harte aanbevelen.
En ook net terug van zomervakantie naar Zweden via Duitsland en Denemarken. Gezien het verwachte slechte weer zoveel bagage meegenomen, dat een dakkoffer nodig was (op een Touran)! De auto gaf geen krimp, en met 160 km/u hadden we een fantastisch stabiele wegligging. Het verbruik terug van Denemarken naar Nederland (gemiddelde snelheid 100 km/u inclusief tankstops) was 1:10, en in Zweden met de lagere max. snelheid makkelijk 1:13. Het lage toerental met de 2.0 FSI motor geeft een weldadige stilte. Nogmaals: een fantastische reisauto.
Bij stadsverkeer is het vele schakelen wel een nadeel - de eventuele volgende Touran wordt zeker een automaat. Nadeel 2: met de huidige benzineprijzen is autogas goedkoper, maar dat kan niet in een FSI - en we rijden te weinig voor diesel.

--Update na 30000 km: eerste servicebeurt na 2 jaar en 30000 km. Kosten ca. 250 EUR, mede door de prijs van de long-life olie (20 EUR per liter!). Verder weinig extra’s. De winterbanden zitten er weer onder. Het blijft een fantastische reisauto, maar het kost moeite het verbruik zuiniger dan 1: 11 te krijgen.

--Update na 45000 km: geen verandering in comfort etc., wel een belangrijk probleem (zie onder)

--Update na 60000 km: servicebeurt --> 5 liter long-life motorolie, 3 ruitenwisserbladen, 4 bobines ... in totaal weer € 660,= armer. Dat is toch wel weer veel geld voor 2 jaar en 30000 km prive rijden. En dan zijn er ook nog motorbloplemen (zie onder)

--Update na 80.000 km: Met slippende voorwielen een schuine berghelling in Italie met steenslag opgereden door een defect ESP systeem ... zie verder bij "Problemen"

-- Update na 96.000 km: met gerepareerde versnellingsbak naar Frankrijk. Voor mijn gevoel meer trillingen in koppelingspedaal dan tevoren. Af en toe stinkt het nog onder de motorkap, mogelijk nog een restje van de reparatie (zie "Problemen"). Van deze auto komen er geen reviews meer.

PROBLEMEN

  • 93.000 km

Nadelen: levertijd meer dan 3 maanden (dat is langer dan menig auto uit Japan!). Geen automaat verkrijgbaar (zou met die 6-bak en veel stadsverkeer toch handig geweest zijn).
Boordcomputer in het Duits- blijkt niet te veranderen in het Nederlands. Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn.

Dealer: eigen dealer bood EUR 300,= inruil minder dan een andere dealer in de regio. Vreemd. Verder kon er niets extra vanaf (nog geen flesje long-life olie van EUR 21,=).

--Update na 9000 km: in stadsverkeer zijn 6 versnellingen niet heel handig. Mn. het schakelen in de lage versnellingen gaat toch wat harkeriger dan in mijn oude golf. De volgende wordt zeker een automaat (die inmiddels wel leverbaar is).

--Update:
na 11000 km ging de zekering van de 12 V ansluiting kapot. Te ruw mee omgegaan volgens de dealer, niks geen garantie en gewoon betalen.
Veel erger was het volgende:
na 12.500 km ging in de buurt van Brussel het lampje van de uitlaat branden. De internationale VW service gebeld, en weggesleept naar een VW garage. Het bleek een defect in de elektronica van de ontsteking. Aangezien het 2.0 FSI model in België niet bekend was, moest het onderdeel aangeleverd worden (ca 5 uur). Wel onder garantie opgelost (er hoefde niets voorgeschoten te worden) en gratis leen-Polo. Goede service van de Belgische dealer.

-- Update bij 27000 km: weer een zekering kapot (navigatie plus mobiele telefoon - was precies een jaar goed gegaan). De eerste dealer rekende hier 16 Euro voor. Een andere dealer klaarde het klusje gratis. Toch raar dat je deze apparatuur niet eens op je aansteker kunt zetten.

-- Update na 30000 km. wederom onregelmatig lopen van de motor (zie ook bij 12500 km). Doorgereden en enkele dagen later weer gestart. Probleem verdwenen! Lijkt dus een elektronica/computer probleem. Meer van dergelijke dingen: alarmlampjes van de koplampen gaat plots branden. Na opnieuw starten geen melding meer -- de lichten werken perfect. De ruitenwisser achter werkt niet. Na herstarten doet alles het weer. Kortom: software probleempjes die toch wel storend zijn.

-- Update na 45000 km. Weer in België op weg naar de wintersport: onregelmatig lopen van de motor (net als bij 14000 en 28000 km). Toch maar gebeld met de Europa-service van VW: ’de wachttijd is erg lang ...’. dus in een auto met kinderen zelf maar een VW dealer gezocht. Uiteindelijk in Lyon iemand gevonden die open was. Na controle bleken er twee cylinders niet goed te functioneren (dat dacht ik al, de motor trok maar matig bij 130 km/uur). Maar, maandag bent u de eerste (en het was zaterdagmiddag). Dat leek het gezin niet zo’n goed plan, en dus maar eerst gaan skieën. Op twee cylinders terug naar Nederland gereden (met een wat hoog olieverbruik). Wederom de VW service gebeld - nu met een snelle reaktie: 2 bobines kapot, maar niet op vorraad en het is zondag ... Uiteindelijk maandag kostenloos vervangen door de eigen dealer in deze 3 jaar oude auto met relatief weinig km.

-- Update na 49000 km. Op een warme dag na een week stilstaan sloeg de motor plotseling af midden op de snelweg. Heel eng. Na ca. 5 minuten zonder problemen door gereden. Een dampbelletje in de leiding? Geen idee.

-- Update na 53000 km. Weer problemen met het ’motormanagement’ (zie ook 45000 km). Onderweg een dealer bezocht. Weer een bobine vervangen (onder garantie) wel € 45,= arbeidsloon moeten betalen... Nog een bobine te gaan. Of zou het toch een probleempje met de lambda-sonde geweest zijn, zoals sommigen op het forum melden?
Ik krijg wel steeds minder vertrouwen in deze auto van € 32000,=.

-- Problemen bij ca. 60000 km na 2 uur rijden (200 km) tegen de storm en regen in: weer het motormanagement dat storing geeft. De VW Mobiliteits garantie in Belgie heeft de auto weggesleept op vrijdagavond. Dealer op zaterdagochtend gebeld: MAANDAG bent u de eerste - niet dus. Een huurauto is weinig zinvol - op zondagavond moest ik terug zijn in Nederland. Met een niet gecontroleerde auto teruggereden naar Nederland (overigens nu zonder storing). Dealer gebeld, auto nagekeken - de 4e bobine (de enige originele die nog niet vervangen was) zou defect zijn. Weer € 100,= kosten aan 'uitlezen computer', vervangen bobine en bobine zelf. Dit lijkt me toch geen correcte gang van zaken. Wordt vervolgd.
Uiteindelijk 50% van de kosten teruggekregen. Volgens de rechtbijstandverzekering heb ik verder geen recht van spreken. Zo werkt het dus in NL.

Na 66000 km en een tankbeurt viel de auto na ca. 10 km plots stil (probleem met motormanagement). Aan de kant gezet en een minuutje gewacht. Daarna weer gestart en verder gereden. Gelukkig zat er geen grote vrachtauto achter me - wel twee kinderen op de achterbank ... Had ik de tank te vol gemaakt? Daar zou een auto toch tegen moeten kunnen? Deze motor maakt geen betrouwbare indruk. Wanneer ga ik iets anders kopen? Ook niet een auto die je snel aan je vrienden kwijt wil.

Na ca.76000 km: lampje motormanagement brandt weer. Blijkt defect in klep uitlaatgasterugvoer a Eur 325,=

Update -- Na 80000 km: ESP systeem werkt niet meer. Na 2 uur wachten en het voordringen van 3 leasebakken is mijn computer uitgelezen en zegt de dealer doodleuk: defect pomp ESP systeem. Kosten Eur. 1600,= ex. BTW en montage (dus ca. Eur 2250,= voor de particulier). Wanneer doe ik deze auto weg?

Update -- nu bij 93.000 km: harde kanl bij wegrijden van parkeerplaats. Omstanders die met schrik omkijken. Heb ik iets geraakt - nee toch? Nauwelijks meer trekkracht en vermogen - en het is 's avonds 22 uur. VW-servie gebeld (in Duitsland): ernstig defect aan versnellingsbak. Uiteindelijk naar NL versleept 2900,= Euro reperatiekosten voor een 6,5 jaar jonge auto. Spijt, dat deze auto niet vorig jaar verkocht is. Dit was de laatste update - de auto is weggedaan.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.