Volkswagen Touran 1.6 TDI 105pk Highline (2011)

autoreview

Volkswagen Touran 1.6 TDI 105pk Highline (2011)

Signalement

UitvoeringTouran 1.6 TDI 105pk Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf103.400 km
KM-stand laatst114.845 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

'Superbus'

  • 103.400 km

En daar is die dan; gezwicht voor een praktische familie auto; de Touran. En dus moest met pijn in mijn hart de Audi A4 de deur uit.
Echter de overstap naar de familiebus heb ik wel verzacht door een met luxe volgehangen Touran. Op zoek naar een Touran van het nieuwe model met een aantal specifieke wensen (automaat, 1.6TDI, xenon koplampen) kwam ik bij afwezigheid in NL terecht in Duitsland. Dus aan de import. Na uitgebreid vergelijken van de bedrijven uitgekomen bij Carshoppen.nl. Prima zaken mee gedaan. De auto uitgezocht via mobile.de en deze na een dekra keuring en proefrit door het importbedrijf ongezien (op de foto's na) gekocht.

En na een paar duizend kilometer absoluut geen spijt gehad. Wel voor enkele verassingen gestaan: de DSG automaat bleek net onder garantie te zijn vervangen door een hardnekkige storing en alle remblokken en de achterste remschijven bleken te zijn versleten waardoor ik direct een kostenpost had van 600euro. Ik begrijp nog steeds niet waarom dit niet bij de dekra keuring in Duitsland aan het licht is gekomen.

Welnu na de bovenstaande inleiding een beschrijving van de in briljant zwart metallic gespoten in highline uitgevoerde Touran met dus net iets meer dan 100.000km ervaring in 2 jaar tijd op de duitse wegen. Vanbinnen ruikt de auto nog nieuw en zijn er slechts enkele gebruikssporen aan de binnenzijde van de achterportieren en de klaptafeltjes aan de voorstoelen. Er is niet in gerookt en de auto is ongelukvrij. De auto heeft oa. een mooie alcantara bekleding, meervoudig verstelbare sportstoelen, xenonkoplampen en fraaie 16 inch lichtmetalen velgen. Voor het eerst een automaat en door het schakelgedrag van de DSG verlang ik niet terug naar een handgeschakelde bak.

Rijgedrag: het is een voor mij prima balans tussen sportief en comfortabel. Je merkt logischerwijs dat de auto niet bedoeld is om hard door bochten te jagen, echter het overhellen valt mij enorm mee. De Touran is in deze uitvoering (1.6TDI 105pk) voor mij vlot genoeg en komt eenvoudig mee in het dagelijks verkeer. Op snelwegtempo valt me op dat de auto aangenaam stil is en zelfs stiller dan de Audi A4 ondanks zijn hoogte en dieselmotor die je alleen hoort bij veel gas geven. De auto is niet spoorgevoelig en van zijwindgevoeligheid merk ik niet meer dan mijn vorige auto's.

Verbruik: het beloofde 1 op 20 blijkt natuurlijk een utopie. Ja misschien als je met 80km/u op de snelweg rijdt. Rij je gewoon mee met de rest dan zit je met ongeveer driekwart snelwegkilometers op een verbruik van 1 op 16. Niet verkeerd gezien zijn vorm, gewicht en de buitentemperatuur.

Kosten: ik ben van plan de auto bij de VW dealer te onderhouden. Volgens de service interval hoeft die pas over 10000km/250dgn een beurt, dus dat duurt nog een paar maanden. Overige kosten: de remblokken en 2-tal schijven waren 600euro. Verder een set continental winterbanden op stalen velg a 580euro. En een rubbermattenset (incl. kofferbakmat) a 190euro.

Gemak: instappen is echt een piece of cake: je stapt gewoon in en gaat zitten. Niks diep door de knieën. Kinderen op de achterbank zet je zonder bukken in de kinderstoeltjes die met de isofix bevestigingen vastgezet zijn. De klaptafeltjes zijn lekker praktisch. En die kofferbak is gigantisch en makkelijk te beladen.

De combinatie van no-nonsence uitstraling, praktische gemak (automaat) en luxe bevalt mij prima. Een update van deze review komt waarschijnlijk rond de zomer van 2014.

Ervaring na enkele maanden

  • 111.195 km

Nu we de Touran 'ingereden' hebben kan ik er een beter oordeel over geven. Inmiddels liggen de winterbanden al weer 2 maanden bij de dealer en zijn we met de zomerbanden (voor Dunlop SP, achter Brigdestone) op pad.

Het rijden: prima voor een 'hoge' auto; zijwind duidelijk merkbaar (niet hinderlijk). Winter- of zomerbanden merk ik geen duidelijk verschil. De auto heeft een goede mix van comfort en contact met het wegdek. Stoelen zitten heerlijk, wel zou ik voor mij als lang persoon graag een langer zitgedeelte willen hebben voor meer ondersteuning desnoods uitschuifbaar zoals sommige automerken dat doen. Maar door de stoel wat hoger te zetten, krijgen mijn benen (lengte 1.90mtr) toch voldoende steun. Na lange ritten (3u) stap ik fit uit de auto.

Vermogen: prima voor NL en gebruik van de auto. Maar als je echt even snel wilt optrekken bij hogere snelheden merk je goed dat de 1.6 nauwelijks over reserves beschikt (misschien dat een tuning hier nog wat kan bieden, maar aangezien de motor al >100.000km achter de rug heeft ga ik dat niet doen).

Verbruik: zie verbruiksmonitor; gemiddeld 1 op 16 a 17.

Automaat: DSG bak voldoet prima; duidelijk verschil in D of S stand. Ik rij de touran alleen in D. Ondanks klaarstaande volgende versnelling merk je bij lage snelheden de schakelmomenten duidelijk op (meer dan ik van een automaat had verwacht). Vreemd genoeg merk je er bij hogere snelheden en versnellingen (va 4de) juist weinig van.

Ruimte: wat een pakbeest is dit toch. Wat ik al niet achterin de touran vervoert heb zonder dat de achterbank plat hoeft. Geen enkel kritiekpuntje.

Gebreken/defecten: tot nog toe geen.

Volgende update wsch na de zomer.

DSG probleem

  • 114.845 km

Na enkele maanden begon het (schakel)gedrag van de DSG in de lage versnellingen mn de 2de versnelling me behoorlijk tegen te staan: de auto bokte en en trilde er lustig op los. Enige trilling is de DSG niet vreemd als je de dealer en internet moet geloven, echter dit voelde niet goed. Op internet vond ik verschillende mogelijkheden tav de DSG die dit gedrag kon verklaren. De meest voorkomende is een versleten koppeling. De dealer bevestigde het beeld en heeft de koppeling onder garantie van VW vervangen. Daarbij verleende de VW dealer coulance tav de arbeidskosten (70% korting), waardoor ik uiteindelijk 'slechts' 240 euro moest betalen. Is het trillen helemaal verdwenen? Nee, nu echter nog minimaal aanwezig. Dit zal wel het bekende schzkelgedrag van de DSG zijn. Tja, blijft vreemd dat een automaat van 3 jaar oud een versleten koppeling krijgt. Derhalve heb ik een ster van de betrouwbaarheid gehaald.
Verder voldoet de auto nog prima. Verbruik blijft hetzelde en de auto was een genot om mee op vakantie te gaan door de ruimte. Ook met een dakkoffer erop geen afwijkend rijgedrag.
Hopen dat de DSG nu vlekkeloos blijft functioneren.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.