Volkswagen Touran 1.6 16V FSI Trendline (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Touran 1.6 16V FSI Trendline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 20.000 km |
KM-stand laatst | 81.000 km |
ERVARINGEN
- 75.000 km
Na lang wikken en wegen de keuze laten vallen op de VW Touran. Na twee jaar en 27000 km rijplezier nog geen moment spijt van deze keuze. Wat een heerlijke auto! Ruim, degelijk en relatief zuinig (gem. 7,8 l/100km). Kortom, als familieauto zeer geschikt. Dit komt vooral tot uiting bij lange vakantiereizen. De kinderen hebben achterin de ruimte en het uitzicht is perfect. Dit komt mede omdat de zittingen hoger zijn geplaatst dan bij een normale station wagen. Wat duidelijk opvalt is het comfort van de stoelen van de Trendline uitvoering, ze zijn stevig, geven veel steun en hebben een lendeverstelling. Ik heb hierdoor geen last meer van rugklachten tijdens lange ritten.
Het was wel even wennen aan de 6 versnellingen, met name in het stadsverkeer moet er veel worden geschakeld. De volgende keer staat de automaat op het verlanglijstje. Wat wel storend blijft is de positie van de middenarmsteun, deze is te laag geplaatst en niet verstelbaar.
Een ander nadeel is het feit dat met de bandenmaat 205/55 R16 geen sneeuwkettingen mogen worden gebruikt. Ik heb echter goede ervaring met het gebruik van ’autosocks’.
Het vermogen van de 1.6 FSI motor is voor onze toepassingen ruim voldoende, zeker voor het gebruik in Nederland. De uitrusting is bijzonder compleet. Het dashboard is overzichtelijk en de airco/verwarming werkt uitstekend. De audioinstallatie geeft een goed geluid. Ik overweeg wel om twee extra luidsprekers te laten plaatsen in de achterdeuren voor een betere verdeling van het geluid in de auto.
PROBLEMEN
- 81.000 km
20.000 km: de coating van de hoofdlichtschakelaar liet los, algvorming in de zijspiegelverlichting.
30.000 km: na het verlaten en afsluiten van de auto gaan na ongeveer 10 seconden alle ramen spontaan omlaag. Het euvel bleek bekend bij de dealer, defect in het Steuergerat (computer). Onder garantie vervangen.
40.000 km: vlak voor het eindigen van de garantieperiode, was in toenemende mate een klikkend geluid hoorbaar bij het gasgeven en het terugnemen van het gas, met name in de eerste en tweede versnelling. Het bleek een kapotte motorsteun (rechts voor) te zijn. Onder garantie door de dealer vervangen.
47.000 km: vier banden vervangen, de nieuwe Michelin Energy banden zijn stiller dan de standaard Continental banden.
48.000 km: lampje ’motorstoring uitlaatgassysteem’ gaat aan. Het regelapparaat uitlaatgascontrole met de NOx sensor blijkt defect (onderdeel kost EURO 352,00 ex BTW). Door de dealer met coulanceregeling van 50% vervangen, uiteinedelijk kosten EURO 250.
Wellicht is het aan te bevelen om voorzichtig te zijn met de aanschaf van een tweedehands Touran uit het eerste bouwjaar 2003 vanwege de kinderziekten.
55.000 km: versnellingspookdop afgebroken, gelijmd met tweecomponenten lijm.
Grote beurt (incl. APK en vervangen van remvloeistof) EURO 437,-.
70.000 km: rechter portierhandle blokkeert bij het openen van de deur, deur gaat niet meer open, er blijkt een borgplaatje los. Het kost de dealer veel tijd om het slot door een klein gat te herstellen.
75.000 km: kortsluiting in verwarmingsspiraal van de rechter buitenspiegel waardoor barst in spiegel. Spiegel vervangen, 65 EURO. De rubberachtige lak van deurhandgrepen binnen laat los.
81.000 km: alle binnenhandgrepen vervangen (de coating heeft losgelaten), materiaal ca. 100 EURO. De deurpanelen moeten hiervoor worden verwijderd, een lastige en tijdrovende klus.
Achteraf is het beter om dit door een garage te laten doen.
85.000 km: een longlife beurt + vervangen remblokken achter kosten EURO 489.
Tijdens de vakantie is het mechanisme van de raambediening rechtsvoor kapot gegaan. Raam is omlaag in de deur gevallen. met de grootste moeite heb ik het raam met duct-tape tussen de rubbersponning omhoog kunnen krijgen en vastgeplakt met tape. Thuis door de dealer laten repareren, kosten EURO 275.
98.000 km: een half jaar later is tijdens de wintersport vakantie nu het raam aan de bestuurderskant omlaag gevallen. Kon het raam nog net vastpakken voordat het in de deur verdween en heb het met duct-tape vastgeplakt. De kabel van het raammechanisme blijkt na verloop van tijd van de kunststof wieltjes te lopen. Dit lijkt op een ontwerpfout.
Advies aan Touran bezitters: leg een rol duct-tape in de auto!
110.000 km: de Touran is nu 7,5 jaar oud. Lampje motorstoring uitlaatgassysteem. Storing: aansturing koelluchtventilator, kortsluiting met massa. Beide koelluchtventilatoren moeten worden vervangen, kosten euro 475,-. Weer een onderdeel dat gedurende de levensduur van een auto niet kapot mag gaan.
112.000 Nu is een paar keer het lampje storing stuurbekrachtiging aangegaan. Na uitzetten en opnieuw starten van de motor verdwijnt de storing. Bij uitlezen: "storing regelapparaat voor stuurkolomelektronica" geen verbinding.
Na een reset gelukkig geen storingsmelding meer.
116.000 Weer nieuwe problemen: soms ratelen bij het starten van de motor (kettingspanner?). Vervelender is een jankend geluid alleen bij het gasgeven in de zesde versnelling. Ik heb al een "dope" laten toevoegen aan de versnellingsbakolie maar dat heeft niet geholpen.
120.000 Toen ook nog voor de tweede keer het lampje NOx sensor begon te branden heb ik deze auto medio 2012 verkocht. Rest waarde 2500 euro. Ondanks alle mankementen toch een fijne auto geweest. Mijn nieuwe auto is een VW Passat variant. Een Passat is in ieder geval iets beter doorontwikkeld dan een Touran uit 2003.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.