Volkswagen Polo 1.9 TDI 130pk Sportline (2006)

autoreview

Volkswagen Polo
Volkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen Polo - interieurVolkswagen Polo - interieurVolkswagen Polo - interieurVolkswagen Polo - interieur

Signalement

UitvoeringPolo 1.9 TDI 130pk Sportline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf76.000 km
KM-stand laatst219.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VW Polo TDI 130pk

  • 80.000 km

Na mn benzine avontuur met de Golfjes 3 en 4 wilde ik graag weer terug naar diesel, een tdi rijdt nou eenmaal lekkerder en zuiniger dan benzine.
Ik zocht dus een lichte diesel met pit en kwam uit bij de Polo.
Eigenlijk vind ik alle Polo's tot model 2005-2009 beetje wijvenbakken (sorry dames) dus zat ik te azen op een modelletje 2005-2009. Nu wist ik dat er van dat model dus een 130pl/96kw versie was, maar die is in NL erg schaars dus ik zat meer te denken aan een 100pk versie. 100pk in een klein licht gebakje is eigenlijk genoeg.
Toevallig kwam ik er dus ene tegen die aan al mijn eisen voldeed!!

- Lage kmstand 78.000
- Climatronic ipv draaiknoppenairco
- 130pk + 6bak !!!
- 5 deuren (minder mooi maar veel makkelijker dan 2 enorme deuren)
- Trekhaak (handig tegen slechte parkeerders en klevers)
- Parkeersensor (voor als mn zus hem ooit zou parkeren)
- Audiosystem met 8 speakers (klinkt super!!)
- Alles electrisch
- Sportline onderstel (lekker stug maar nog iets te hoog)
- 1 eigenaar gehad zijnde een oud mannetje (na laten trekken)
- Diamondblack metalic (mooiste kleur)


Dus na even twijfelen omdat ik de Golf 4 pas net een jaar had en ik geen geldboom heb toch maar gehapt, zo'n perfecte configuratie kom ik geen 2e keer tegen.
Na een proefrit gemaakt te hebben om te kijken of ik er met mn 1.95m en 120kg wel inpas besloten er toch voor te gaan!!

Na aanschaf gelijk afspraken gemaakt bij mijn favo VW sleutelaar en inmiddels paar kleine aanpassingen:


-Merk en type aanduiding eraf:
------------------------------
Dit was meer inbraak en diefstal preventie, een Polo met rode T+D+I is nou eenmaal zeldzaam en zijn genoeg lui die zo'n ding graag zouden willen hebben. Dus de letters gingen eraf ;-)


-Velgen:
--------
Allereerst paar lichtmetalen velgen. Geen asovelgen maar nette 16 inch.


-EGR-systeem eruit:
-------------------
EGR-systeem is afgesloten en softwarematig uitgezet.
Voor de leken onder ons, het EGR-systeem is een milieuverzinsel dat uitlaatgassen een 2e keer door de motor stuurt om ze nog een keer te verbranden ivm uitstoot. Het resultaat is dus de zwarte roetpluimen die vaak uit diesels komen en een vervuilde motor.
Bij oude TDI modellen was een plaatje ertussen genoeg maar bij nieuwere moet er ook in de software iets aangepast worden ivm foutmeldingen.


-Roetkat eruit:
---------------
Dankzij EGR eruit ook de roetkat laten verwijderen. De roetkat is alleen nodig als er roet gemaakt wordt en dat is bij mij niet meer het geval.
Ander voordeel van kat-verwijderen is dat de turbo eerder oppakt, omdat er geen obstakels meer in het uitlaatsysteem zitten.


-Chip:
------
Gechipt!! Eigenlijk niet gechipt maar ook weer andere software erin. Als je overweegt een tdi te chippen laat dan ook de EGR en kat verwijderen voor optimaal resultaat.
Hij heeft nu om en nabij de 175pk en 380NM koppel.
Zelfs in de 6e versnelling sleurt ie nou gewoon door, heerlijk!!
(de software komt van JD-Engineering en deze is de meester als 't op VW-software aankomt dus ik ben niet bang voor schade)


-Verbruik:
----------
Nu hoor ik lezers hardop fluisteren over verbruik..
Het orginele verbruik was ontzettend goed, ik reed de 250km naar mn sleutelaar gemiddeld 5.0l/100km dit was beetje 130-140 op de teller met weinig verkeer.
De terugrit met veel meer pk's en koppel en 1x een korte file en natuurlijk paar keertjes effe dat gas in ;-) reed ik gemiddeld 4,9l/100km
Oftewel het verbruik is hetzelfde gebleven, mits ik normaal rij natuurlijk.
Maar...moet eerlijk toegeven dat de verleiding tot gas geven wel groter is.

Al met al een fijne auto met behoorlijk wat pit. Hij rijdt lekker en is zelfs nog behoorlijk stil met 120km/u.
Koude motor maakt wel meer lawaai maargoed das bekend bij PD-motoren.
Dus kort samengevat:

+ prestaties
+ verbruik
+ rijgedrag
+ comfort

- kleine tank (45 ltr)
- achterbank alleen voor mensen formaat Wesley Sneijder


Problemen:
----------
Nog niks......maar ik zal mn review updaten zodra er wat is.

Update!!! Even bij de collega's gespiekt..

Nou zat ik net te gluren bij andere Polo-reviews en werd toch wel een beetje trots op mijn eigen voiture..
Ik heb wel 12 reviews gelezen over de Polo 1.2 Bluemotion en centraal in die reviews staan het verbruik en prestaties...
Wat lees ik??
Mensen die boos zijn dat hun BM geen 1:30 rijdt maar 1:18/1:20 tenzij ze met 80 in de 5 bergaf gaan ;-)
Vakantiegangers die met een BM volgeladen met het gezin en een zooi bagage op reis gaan en dan 1:12 rijden....
Opscheppen over de "prestaties" van de BM en daarnaast mompelend beginnen over chippen...

Dan kom ik met >160pk aantuffen gemiddeld 1:19 en inhalen in de 6e versnelling zonder mn gas tegen het asfalt aan te drukken en dit ook doe met een kofferbak vol bier en een dubbelgevouwen volwassene op mn achterbank...
Dusss tja ik moest dit even kwijt, mensen koop/lease/huur/steel een BM voor je woon-werkverkeer, want daar zijn ze voor gemaakt.
Zuinig rijden over de snelweg en zuinig in de file staan, niet om ritten door de Alpen te maken of om de snelle jelle uit te hangen.
Het enige waar ik nog jaloers op ben is dat zij geen wegenbelasting betalen, maar als ik 't geld zou hebben ging ik voor de Polo 1.6 TDI.

ps. dit is geen sneer naar de BM-rijder, maar meer een waarschuwing voor de toekomstige BM-rijder...

Verlaagd!!

Zo vandaag mn verlagingsset eronder, veren en dempers.
Ziet er stuk sportiever uit t.o.v. de orginele configuratie, hij ligt nu als een blok(je) op de weg. Door de tuning wilde hij in bochten liever rechtdoor dan de bocht om dus 't was ook wel beetje noodzakelijk ;-)

Binnenkort maar eens foto's maken en plaatsen.

APK + grote beurt

  • 90.000 km

Het was weer tijd om de dealer te spekken, normaal gesproken ging ik altijd naar een garage 2 straten verder voor onderhoudsbeurten, maar aangezien m'n Polo nog redelijk jong in de km's zit en ik met mijn huidige dealer nog geen bijzonderheden gehad heb toch maar naar de stealer ermee.
Ook om de mobiliteitsgarantie van VW te behouden, voor wat 't waard is...

APK geen probleem, zelfs de roetmeting niet...!!
Grote beurt, standaard longlife beurt (filters en vloeistoffen) en als enige extra bijzonderheid een O-ringetje van de turbo vervangen voor 4 euro.

De schade alsnog 500 euro.....met name de olie voor tdi's is belachelijk duur, maargoed kan er weer een jaar tegenaan!!

Still going strong!

  • 217.000 km

Nou na een paar radiostilte maar weer eens een update:
Inmiddels aardig over de 2 ton met de Polo en hij gaat nog steeds als de brandweer.

Wel wat kosten gehad, distributieriem is vervangen, onderstel vernieuwd ivm lekkende schokdemper, koppeling vervangen voor Sachs High Performance koppeling, een keertje schade gehad toen ik een paaltje over het hoofd zag en dat was het wel met de nodige reparaties.

Met de nieuwe koppeling gaat ie weer als nieuw, motortje loopt nog steeds als een zonnetje en op wat parkeerdeukjes en gebruikerssporen na is er niks op aan te merken.

Waarom koop je niks nieuwers???
Heel simpel, als ik een nieuwere diesel zou willen met ongeveer dezelfde prestaties en opties ben ik qua wegenbelasting en verzekering veel duurder uit waarschijnlijk, want deze zijn allemaal een stuk zwaarder.
Het is voor mij nog steeds de meest ideale combinatie van een klein en handzaam maar toch ook snel en zuinig wagentje met alle denkbare opties.

Natuurlijk koop ik wat moois als ik ooit de loterij win, maar tot die tijd rij ik dit koekblik wel op ;-)

Verkocht!!

  • 219.700 km

Na jaren trouwe dienst heb ik afscheid genomen van mijn Polo en hem ingeruild voor een VW Golf 7 2.0 TDI
Als ik hier wat km's op gezet heb dan komt er natuurlijk ook een review.

Ik ga langere stukken rijden voor m'n werk en mijn, door jarenlang veel te zwaar trainen, versleten knie begon te protesteren na 45-60 minuten in de Polo.

Ook begon de Polo steeds meer slijtage te showen, kleine dingetjes gingen stuk en had geen zin meer om dat allemaal te repareren.
Motorisch was hij nog steeds 100% maar ik wilde wat meer comfort om mij heen.

Ik kreeg nog een nette inruilprijs terug en na een proefrit was de keuze snel gemaakt.

Dus einde van een tijdperk voor mij, had nog nooit zo lang in dezelfde auto gereden en achteraf geen minuut spijt van de Polo gehad.
Hoop lol in dat koekblikje gehad en menig "snelle" auto een minderwaardigheidscomplex gegeven.
Vrees dat hij nog veel auto's gaat overleven!

Houdoe en bedankt voor alle kilometers!!!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.