Volkswagen Polo 1.9 SDI Comfortline (2004)

autoreview

Volkswagen Polo 1.9 SDI Comfortline (2004)

Signalement

UitvoeringPolo 1.9 SDI Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf201.000 km
KM-stand laatst233.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanleiding & aanschaf

  • 201.243 km

Eindelijk was het zover, ik mocht mijn eerste auto gaan uitzoeken! Ik ging stagelopen en ga daarvoor ongeveer 2.500 á 3.000km in de maand voor rijden. Al maanden druk op zoek en aan het kijken wat het ging worden. Voor mij stond het vast dat het iets van de VAG groep moest worden, vanwege de goede ervaringen en contacten in die hoek. Eisen waren: airco, zuinig en betrouwbaar. In verband met de wegenbelasting (Zuid-Holland  ) en niet te grote auto. Formaatje Polo is prima.

Uiteindelijk 3 auto’s op de shortlist:
- Lupo 3l, 170.000 km
- Polo 1.9 SDI , 201.000 km
- Polo 1.4 TDI, 195.000 km

De Lupo viel af omdat de km stand niet goed verklaard kon worden, en hij was net iets te goedkoop dan vertrouwd. Daarna eens rondgevraagd hoe zo’n 1.4 TDI zich houdt na 200.000 km, maar dat was niet heel positief. De 1.9 SDI heeft zich bewezen als een hele betrouwbare motor. Hij is niet snel, 0 – 100 in 17,0 sec, maar wel zuinig en betrouwbaar. Ik rijd toch het meeste in de spits, dus veel harder dan 100 – 110 op de teller gaat het niet. Na een proefrit, met een ijskoude airco, de knoop doorgehakt en de Polo gekocht.
Vervolgens ging ik op vakantie, dus kon ik hem pas een maand later ophalen. Anders stond hij toch maar voor de deur geld te kosten. Op 7 augustus de Polo opgehaald en op de terugreis een dikke smile op mijn gezicht. Je eerste ritje in je eigen auto is een gevoel van vrijheid, heel erg gaaf! En ook nog even 1 op 25 gescoord volgens de boordcomputer.

De eerste 2 maanden

  • 207.000 km

De eerste 2 maanden met het zwarte racemonster zitten erop! De Polo bevalt prima. Ik heb er een radio met Bluetooth in laten zetten en een middenarmsteun en dat is wel erg prettig met veel kilometers! Kosten tot nu toe zijn €28 voor een setje wisser vóór en € 350 voor een 15” winterbanden set. Het gemiddelde verbruik volgens de verbruiksmonitor is 1 op 22,9 en ik ben uitgegaan van 1 op 20, dus dat is prima! Ik haal ongeveer 1.000 km op één tank. Hij rijdt erg fijn, als je ongeveer tussen de 100 – 110 km/h blijft is het goed te doen qua verbruik en rijgeluiden. Afgelopen week nog even een topspeedrun geprobeerd met het laatste restje in de tank en 180 km/h op de teller gehaald! Dat vind ik helemaal niet verkeerd, voor een 10 jaar oude auto en een opgegeven top van 160 km/h. De totale kosten per maand liggen, inclusief afschrijving rond de €350,- dus rond de 15-16 ct/km.
Binnenkort weer een volgende update!

Winterproof

  • 207.780 km

De Polo wordt/is winterproof! Winterset ligt in de schuur, accu is vernieuwd (mocht ook wel na 10 jaar) en een nieuwe koplampunit gaat er in!
Totale kosten: €350 (winterset), €168 (accu) en €75 voor de koplampunit.
Eens kijken of we de winter probleemloos doorkomen!

Kilometers maken

  • 216.000 km

Een korte update van mijn kant. De Polo doet het nog steeds prima. Ondanks de kou is het elke keer starten en lopen. Het brandstofverbruik is wel een beetje opgelopen, maar dit komt door het koude weer en de overstap van 14" zomerbanden naar 15" winterbanden. Over 14.000 km is dit nu 4.54/100 km ( 1 op 22.4). Mijn stage is bijna afgelopen, dus maar eens kijken wat we met de Polo gaan doen!

Ook ga ik zaterdag even langs de garage, want nadat er een nieuwe koplampunit in zit doet de elektrische hoogte verstelling van de koplampen het aan beide kanten niet meer. Ik hoop dat dit alleen maar een afstelling in de computer van de auto is, want als de motoren vervangen moeten worden wordt dit misschien nog wel een kostbare zaak! Als de lampen goed afgesteld stonden was dit niet zo erg, ware het niet dat ze op de laagste stand vaststaan. De eerst 3/4 meter voor de auto is erg goed verlicht, alleen verder vooruit is dat niet zo en dat rijdt niet erg prettig.
Voor de rest geen problemen, still going strong!

Eerste beurt

  • 218.000 km

Gister heeft de Polo de eerste beurt gehad, de longlife service. Niks aan de hand, alleen olie en een interieurfilter vervangen. Daarnaast is de winterset vervangen door een zomerset met vier nieuwe Pirelli's P1. En dat verschil is wel te merken, op de eerste tank meteen weer 1000km+!
Binnenkort een afspraak maken voor een cruisecontrol inbouwen, en de volgende onderhoudsbeurt is pas over 50.000 km!
Gemiddeld verbruik 4.5/100 over 17.000km

Mijlpaal

  • 220.000 km

Deze week een mijlpaal gehaald: 220.000 km's! De Polo gaat nog steeds lekker. Zomervakantie is geboekt, ik ga met de Polo naar Noorwegen. Voor de vakantie moet in ieder geval de cruise control erin.
Verbruik nog steeds steady op 4.6 op 100 km. (1 op 21.7)

Vakantieverslag

  • 227.000 km

Na een heerlijke vakantie in Noorwegen weer een korte update van de Polo. In 10 dagen ongeveer 2500 kilometer gereden. Dat ging helemaal probleemloos! Toen ik weer thuis was moest er wel een kwart liter olie in, maar dat vind ik niet gek. Hij heeft in Duitsland stevig op z'n donder gehad! Het gedeelte in Duitsland heb ik constant 130- 140 km/h op de teller gereden met 1x een topspeedrun. ( Kon het niet laten) Alleen bij Hamburg wat file gehad en voor de rest heerlijk cruisen. Gemiddeld verbruik volgens de bc: 4,6 liter op 100 km! Daar was ik niet ontevreden mee!

Toen ik in Noorwegen aankwam was dit opgelopen tot 5.0, hoofdzakelijk door het file rijden in Zweden en 130 km/h op de cruise in heuvelachtig gebied. Daar merk je dat je een 1.9 hebt met 64 pk (of wat er nog van over is). Zeker met 3 man en bepakking heuvelop heeft hij het moeilijk om z'n snelheid vast te houden, en soms loopt hij wat terug. Dan moet je terug naar de 4de versnelling om toch op snelheid te blijven. Ik vind dat helemaal niet erg, het is iets om rekening mee te houden. Het totale verbruik in de vakantie was 4.7 liter op 100 km, dus 1 op 21.3.

Verder ben ik ontzettend blij met de cruise control, wat een heerlijke toevoeging is dat! Nu weer aan het werk, dus de kilometers gaan weer prima! In het eerste jaar dat ik hem heb, heb ik 25.000 km gereden en dat is precies wat ik dacht. De volgende update komt waarschijnlijk bij de volgende onderhoudsbeurt, bij 245.000. Dan zijn ook de distributie en de koppeling aan de beurt, (slik) dus dan kan ik nu alvast beginnen met sparen!

Distributie vervangen

  • 233.000 km

Een korte update: bij 232.000 is de distributie vervangen en de een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd. Iets eerder dan gepland, maar op aanraden van de garage toch maar gedaan. Verder nog wat klein grut laten vervangen, zoals de ruitenwisserarm achter, spiegelverwarming. Verder gaat alles goed, Polo rijdt nog steeds erg fijn! Gemiddeld verbruik over 30.000km is 4.92/100km

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.