Volkswagen Polo 1.6 (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Polo 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 83.000 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
Aanschaf.
- 83.000 km
Ik kreeg een tip dat deze volksfiets te koop was. Extreem goede conditie, die moet je kopen - vooral omdat de Swift aan het overwennen is naar dochterlief.
Goed, je gaat kijken. Buitenkant, prachtig. Een klein plekje op een auto van 13 jaar oud mag je bijna perfect noemen.
Interieur, de Volkswagensaaiheid wordt onderbroken door een klein slijtplekje bij de linkerstoel. Verder keurig onderhouden, schoon en krasvrij.
Goed, dan de brug maar op.
Nog meer verbazing, er geen stukje roest te vinden. Wonderlijk, goudhaantjes bestaan echt.
Hikken en bokken
- 85.000 km
De Polo heeft kuren. Hij wil niet meer stationair draaien, het toerental schommelt tussen 1000 en 1500 rpm met een enkele uitschieter waarbij hij tussen 2000 en 3000 rpm stationair meent te moeten vinden.
Op het polo forum staan stukjes over het gasklephuis schoonmaken. Geprobeerd, het verschijnsel werd erger. Nieuw inlaatspruitstuk en pakkingen, verschijnsel terug bij 1000 ~ 1500 rpm. Computer gereset, inlaattemperatuursensor vervangen: hij doet het weer normaal... meestal. Weer injectiereiniger er in gegooid en het verschijnsel wordt gaandeweg minder. Misschien had de Polo wel heel erg lang rust gehad....
Versnellingsbak en trekhaak.
- 89.000 km
We gaan een sleurhaak onder de Polo hangen. Leuke sleurhaak gescoord via het internet. Keurig in de verf gezet, auto op de brug, boren en schroeven maar.....
Het kreng past niet. Dat wil zeggen, er missen een paar cruciale onderdelen. Bumpertje terug hangen, met een sip gezicht maar eens kijken wat er nog meer aan gedaan kan worden.
De bak schakelt niet lekker, misschien te weinig olie. Vuldop open, voldoende olie. Het schakelmechanisme dan maar? Dit mechaniekje bestaat uit twee kabels en diverse stangetjes met scharniertjes. De scharniertjes hebben wel wat speling, dat zou beter kunnen. En er zit een stelmogelijkheid. Opnieuw afgesteld en nu "kan het er mee door". Als ik mezelf genoeg erger, moeten er maar verse hefboompjes gekocht worden.
Navraag bij de verkoper van de sleurhaak leerde dat hij de haak ook zonder de onderdelen (extra versteviging van achterzijde Polo) gebruikt had. Misschien is het een idee om een trekhaak met zijn constructie bij de APK goed te bekijken, een zware haak met kar hoort niet aan dun plaatwerk te hangen.
Anti roest behandeling.
- 86.000 km
Bij de [url=http://www.roest-behandeling.nl/]klassieker[/url] een behandeling met Mike Sanders vet en Tectyl laten geven. Dat duurt drie dagen maar ik heb er vertrouwen in. Alle balken zijn volgespoten met vies, dik, plakkerig, erg slecht weg te halen vet en de bodemplaat heeft een dikke laag tectyl gekregen.
Zij hebben ook vertrouwen in deze methode, ze geven 5 jaar garantie...
Verslag op het forum
- 100.000 km
[url=http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5107781]Mijn Polo[/url]
Afscheid
- 200.000 km
De laatste jaren heeft dochterlief met deze auto gereden. Dochterlief is een automobilist van het type "een auto is een gebruiksvoorwerp".
Zo een die "wassen" uitspreekt als wasda?
De auto had te lijden onder de verwaarlozing. Achterbank stuk, meer deuken dan een DHL bus, dashboard stuk, koppeling begon minder te worden, distributie moest vervangen worden en dus...
Verkocht.
Er was zowaar een liefhebber te vinden voor deze gedeukte botsdoos. Wel wat geprutst met het kenteken, het overschrijven van het kenteken was niet direct bij de overdracht geregeld. Na veel opmerkingen in de trant van "hoe kan je zo dom zijn?" is dat ook geregeld.
En raad eens: Ze koopt er een volksfiets voor terug. Over hardleers gesproken...
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.