Volkswagen Polo 1.4 TDI 70pk Turijn (2005)

autoreview

Volkswagen Polo 1.4 TDI 70pk Turijn (2005)

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 TDI 70pk Turijn
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf98.275 km
KM-stand laatst125.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Polo 9N3

  • 125.000 km

Deze Polo 1.4 TDI is in de plaats gekomen voor mijn vorige Golf IV 1.6 benzine. Ik moest in verband met een nieuwe baan diesel gaan rijden, omdat een benzineauto gewoonweg te duur was aangezien een enkele werkdag, heen en terug, voor mij bijna 140 km. bedraagt!

Het betreft hier een Volkswagen Polo type 9N3 1.4 TDI Turijn van bouwjaar december 2005.
Hij is, zoals we van Volkswagen gewend zijn behoorlijk kaal ondanks de nieuwprijs van € 20.000 euro.
De Turijn versie is slechts uitgerust met elektrische ramen (voor), elektrische verstelbare en verwarmde buitenspiegels, airconditioning (Climatic), metallic lak en meegespoten stootstrips.

Ik heb de Polo nu sinds november 2008 en ik rijdt er per maand ongeveer 3.000 km mee. Tot op heden bevalt de auto goed. Ondanks dat het een klein koektrommeltje is kun je er toch prettig langere tijd in rijden. Toch zal mijn volgende auto geen Polo meer zijn, hij mist op de langere ritten toch comfort en ruimte.

De wegligging is voldoende, doet bijna niet onder aan een Golf type IV. De remmen vind ik behoorlijk onder de maat, misschien is dit te wijten aan het feit dat de auto achter is voorzien van trommelremmen in plaats van schijfremmen. Ook helt de auto erg naar voren wanneer er afgeremd wordt. Iets waar ik in het begin erg aan moest wennen.

Prestaties zijn niet echt om over naar huis te schrijven, het is slechts een 69 pk tellende 3-cilinder en weegt bijna 1100 kg. Op de snelweg inhalen zat er nauwelijks bij, daarom heb ik eind november al besloten de Polo te laten chiptunen. De Polo heeft nu totaal 70 kw / 95 pk en 197 nm koppel. Dat verschil is goed merkbaar, de auto is een stuk soepeler, trekt beter op en vooral op de tussensprints kan de auto goed meekomen met het dagelijks verkeer. De motor maakt nu minder toeren en het maximale koppel is eerder beschikbaar.
Toch draait hij al 2.850 tpm bij een snelheid van 120km/h.
Misschien is dat wel de reden dat de auto niet erg zuinig is. In ieder geval niet zo zuinig als ze beweren, ik probeer altijd zuinig te rijden en ik rijdt voor 85% snelwegkilometers met een kruissnelheid van rond de 130 km/h. Mijn gemiddelde brandstofverbruik ligt op 18.75 km per liter. Terwijl hij in principe door de chiptuning nog iets zuiniger zou moeten rijden dan de standaard software.

De Polo is altijd dealeronderhouden en dat wil ik het liefst zo houden. Daarom heb ik hem in februari een grote beurt laten geven, er waren geen bijzonderheden. Deze motor hoeft slechts om de 30.000 km een grote beurt te hebben, de zogenaamde Long-life beurt. Kleine beurten zijn daarmee overbodig.

Als accessoires heb ik de Polo laten voorzien van (after-market) xenonverlichting (zeker de moeite waard), Sportline grill met chromen lamellen, lederen versnellingspook, Brodit navigatiehouder, Volkswagen R32 pedalen, Kamei armsteun en 16 inch lichtmetalen velgen.

Problemen, Reparaties en overige:

  • 125.000 km

29-11-2008 102.000 km Ziptuning chiptuning € 499.00

09-01-2009 106.600 km Xenonverlichting incl. montage € 246.50

02-02-2009 108.910 km VW Long-Life grote beurt; olie,
* oliefilter, remvloeistof, nieuwe
* buitenspiegelkap, interieurfilter € 468.18

24-02-2009 111.525 km Stuurbekrachtigingsstoring!
* uitgelezen, alles gecontroleerd,
* stekker verbinding gereinigd € 157.20

09-03-2009 111.554 km Stuurbekrachtigingspomp defect!
* 50% coulance regeling van VW € 474.67

17-03-2009 113.600 km 16 inch lichtmetalen velgen met
* ContiSportContact banden € 585.00

18-03-2008 113.800 km Kamei middenarmsteun € 136.00

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.